Hur kass får man bli att mocka?

Sv: Hur kass får man bli att mocka?

Alla våra hingstar skiter i en enda hög, vare sig det är i hagen eller boxen.
Det ingår i deras natur.

Ena hingsten här på skolan skiter alltid i en och samma hög, jättelätt att mocka och så går han på bädd så det tar bara någon minut så är man klar. Sen när man ska mocka till den andra hingsten så ligger minorna utspridda lite var stans :cool: Så det lär ju inte direkt stämma in på alla ;)

kl

varmblodet (sto) är en riktigt prydlig dam :) hon skiter i en enda stor hög och kissar på ett annat ställe, så när man mockar är det bara att skotta ut allt på just de 2 fläckarna i boxen.

nordsvensken däremot (också sto)... hon har iofs speciella ställen där hon bajsar och kissar, men det är inte på bara 2 ställen som v-blodet utan på ca 6-7 olika ställen i boxen. lite då och då får hon också för sig att leka elvisp, eller möjligtvis jordfräs, så allt ligger utspritt i en enda röra :crazy: inte kul alls att mocka då

kl

Vi hade ett kallblod som var värre än fan själv, när vi strödde över ett tjock täckte med halm över spånbädden så började hon helt plöstligt bli väldigt lättmockad.

När jag hade helgjour i ett stall var ponnyn stod var det en häst som bara pissade "varannan dag" som jag uttryckte mig. På lördag tömdes boxen på ALLT strö, om möjligt blev det kvar lite torrt vid kanterna, men på söndagen var det nästan helt torrt. Tack och lov använde de torv, jag undrar om hästen hade flutit omkring i boxen på lördagarna om den haft spån :D Min egen har dagar och dagar. Här i veckan stod vi med stallsägaren och undrade om den hade fått något fel i huvudet då alla högar var utspridda och söndertrampade i en enda röra. I dag var det hela högar längs väggen. :grin:

En del hästar är renliga och en del är skitgrisar.
En del mockare är nogranna och en del är..hmm..mycket mindre nogranna :cool:.

Ett stall där jag mockar ibland är det rent för j-ligt ibland. Man hittar hela skithögar under ny sågspån! Blött så det klafsar om fötterna på en. Var där och mockade tillsammans med en anställd och medans jag mockade 2,5 box så hann henom mocka 3 spiltor och 4 boxar......Jag tycker INTE att jag mockar sakta men är väl ganska petig. På 1 timme hade den här personen mockat och "ströat" 4 boxar och 9 spiltor och då är det här stallet ganska tungarbetat med några rediga skitgrisar inneboende också.

En del hästar är renliga och en del är skitgrisar.
En del mockare är nogranna och en del är..hmm..mycket mindre nogranna :cool:.

Ett stall där jag mockar ibland är det rent för j-ligt ibland. Man hittar hela skithögar under ny sågspån! Blött så det klafsar om fötterna på en. Var där och mockade tillsammans med en anställd och medans jag mockade 2,5 box så hann henom mocka 3 spiltor och 4 boxar......Jag tycker INTE att jag mockar sakta men är väl ganska petig. På 1 timme hade den här personen mockat och "ströat" 4 boxar och 9 spiltor och då är det här stallet ganska tungarbetat med några rediga skitgrisar inneboende också.

Jag har som sagt exakt samma erfarenhet. Undrar om det beror på ren lathet eller om det helt enkelt är toleransnivån för vad som är skitigt/rent som skiljer sig markant?

Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte vad som sagts...

Rent krasst så kan det ju vara så att hon har lärt sig att det är så man mockar spån = bara tar bort skiten. Lite förnuft bör man ju ha kan man tycka.. Men jag tycker då det är vanligt att hästfolk med spån bara mockar bort skiten och lämnar allt annat. Det är så de jag mött har fungerat i alla fall. Har t.om. mött flera ridskolelärare som lärt ut att man inte behöver mocka ur mer när spån används (när det däremot gäller halm så är det tydligen en annan femma...).

Så prata med henne och ge henne en snabb lektion i hur man bör mocka.

Fast har man bädd så mockar man bara ut skiten och då lär dom ut helt rätt!

Jag har en sådan där skitgris!
Det tar upp till en timme(!) att mocka hans box för att den ska bli helt okej.
Han verkar leka elvisp hela nätterna, och har man gjort en "snabbare" variant på mockningen (läs 30-45 minuter) så ser hans box ut som att ingen mockat på en vecka dagen efter.

Kan även tillägga att boxen kan, i princip, se helt nymockat ut 1-2 dagar efter man lagt in nytt strö. Detta pga att Elvispen är framme och finfördelar allt bajs, så det är svårt att märka ända tills man noggrant silar igenom ALLT strö.

(Så jag skulle inte vara så snabb med att dömma hästägaren)

Jag skulle kunna tänka mig att medryttaren frågade hästägaren om inte denne kunde visa hur hon/han mockar så att ni gör likadant.

De medryttare jag har haft har alla frågat hur jag brukar mocka, och velat att jag inspekterar så jag blir nöjd. Så tycker inte det är alls konstigt att fråga! Vissa har bädd, andra mockar ur allt, vissa snålar, andra vill ha jättetjockt... Är ju trevligt om båda mockar på samma sätt. :)

Sen om medryttaren tycker att mitt sätt att mocka är fel, ja det är väl den personens problem eller så får den byta medryttarhäst.

Fast har man bädd så mockar man bara ut skiten och då lär dom ut helt rätt!

Okej, jag tycker det låter illa. Kanske för att jag aldrig skulle kunna ha bädd till min egen häst. Men om det funkar för vissa så..

Okej, jag tycker det låter illa. Kanske för att jag aldrig skulle kunna ha bädd till min egen häst. Men om det funkar för vissa så..

Bädden är ju alltid ren och fräsch och torr och det blir mjukt och bra för hästen. Hästen riskerar heller aldrig att stå på bara betongen eller liknande. Sen är det mer ekonomiskt också eftersom det krävs färre balar.

Man tar alltid givetvis bort det blöta om det nu är blött. Du vet nog inte vad en bra bädd är för det är verkligen inget dåligt.

Hm, för att förtydliga så menade jag att de ridskolelärare (och andra) jag mött har sagt/lärt ut att man bara ska mocka ut skiten, och låta det blöta vara kvar således. Och just det tycker jag låter illa, för då är inte bädden ren och fräsch, som den ska vara.

En bra bädd (dvs en ren bädd) vet jag vad det är.

Fast poängen med bädd är ju att lämna kvar kisset :p

Dock måste jag påpeka att många är väldigt dåliga på det där med bädd, iaf i mitt stall.
Kissfläckar som "ligger löst" måste mockas bort eftersom de bara blandas med det nya spånet annars = det nya spånet blir förstört direkt.
Tyvärr är det ju ofta att folk är benhårda på att inte ta bort något kiss bara för att "det ska vara så" men det blir helt enkelt inte bra då.

Löst piss måste trampas ner eller tas bort.

Fast poängen med bädd är ju att lämna kvar kisset :p

Men varför? :p

Det blir ju så blött och sunkigt? Eller ja, jag vet inte hur spån är, använder torv till min pålle och jag är mer eller mindre tvungen att ta bort de nerkissade bitarna - eftersom det är blött och kallt och sunkigt. Spån är det kanske skillnad med?

Min bädd är inte ett dugg blöt och sunkig fast än jag aldrig mockar ur kisset ;) Men det beror på häst. En häst som vispar runt sitt spån - dem är det svårt att ha bädd till eftersom allt bara rörs runt. Tanken med bädd är att det blöta spånet paddas ihop till just en bädd och att man fyller på med torrt spån ovanpå. Dvs om hästen står stilla på natten så binder ju spånet kisset och det blir en "klump" - tar man inte bort den så tillsist så har man en bädd :D

Gammelman har bädd - unghästen har det inte - av ovan nämda skäl. Han är helt lugn i sin box så där pressas det blöta spånet bara ihop och det är knappt så man ens kan mocka ur det tillsist för det är så kompakt! - unghästen vispar mer och där blir det aldrig pressat utan bara blött o sunkigt.

Gamlingens box är mkt torrare än vad unghästens är på morgnarna :)

*kl*
Jag hade direkt ringt och frågat hästägaren om hon bytt till bädd i boxen.
Mockade åt en kompis skitgris för ett tag sen, var mycket kiss och äckligt (min egen häst är en sån där prydlig pojke :love: ) så jag ringde henne helt enkelt direkt och frågade om hon hade bädd. Hon tog inte alls illa upp, tycker det är värre om man förstör en bädd varje gång man mockar istället bara för att man inte frågar. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 620
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 652
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 946
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka