Hur kass får man bli att mocka?

Sv: Hur kass får man bli att mocka?

Nu använder ju jag inte spån som sagt, så vet inte om det är nån skillnad gentemot torv. Men hästarna i vårt stall har bädd, förutom min som har "halvbädd" ;)

Den ena hästen springer runt som en tok i boxen och allt "vispas runt", men det funkar utmärkt. Jag hittar inte en enda blöt fläck där. Enda jobbiga är att höet också vispas runt så det blir jobbigt att mocka pga det.

Min häst springer inte runt mer än nödvändigt och kissar således alltid på samma plats. Det blir bra sunkigt efter ett tag. Pressas gör det om man inte mockar ut på ett tag - men jag tillåter inte min häst att stå så sunkigt som det blir.

Så det är helt klart olika ;)

Min erfarenhet av det är att om det blir blött och sunkigt så har man för lite torv. (fast jag har aldrig sett din box så jag kan inte uttala mig om just det, talar bara från erfarenheter från de stall jag ståt i med torv)
Har torvbädd till min polle och det funkar kanon. När jag la den så la jag in ett par torvbalar, vattnade, stampde och la sedan in ett par torvbalar till.
Dom gånger som det varit blött när jag har mockat så har jag haft för lite torv.
Bädden är kanske 30 cm tjock och sen ett lager med löst torv ovanpå. Har märkt att dom som har mkt mindre än så har väldigt blöta och äckliga bäddar till sina hästar.

Älskar att ha torvbädd, isolerar bra nu på vinterna och jag har aldrig kommit till stallet o hästen ståt på sementgolvet.

Om nu hästen grisar ner sin box med spån så mycket, varför inte föreslå för ägaren att byta till torv? Då blir det inte lika grisigt! Mycket bättre att ha en ordentlig bädd med torv till en sådan skitgris till häst! :idea: Dessutom billigare eftersom att ni inte behöver slänga in en massa spånbalar hela tiden.

Ja, det är möjligt. Jag tvivlar dock starkt på att jag har lite torv i min hästs box, förutom att alla säger att han har skitmycket så tömmer jag ½ - 1 skottkärra varje dag och lägger in två kärror. Det blir mycket efter ett tag ;)

Jag menar inte heller att det är sunkigt som i geggigt. Utan att det blir packat och hårt, och fuktigt och kallt på toppen. Sen iom att min häst har problem med hovarna så ska han stå mjukt, vilket det inte är om jag lämnar allt som är blött.

Men jag håller med föregående talare, torv är bättre än spån ;)

För att man ska ha bädd ;)

Nej men jag kan faktiskt hålla med om att det blir lite "sunkigt" med torv.
Och att det behövs mindre torv än spån är ju bs. Skillnaden är bara att man SER hur smutsigt det ser ut i spån.

Personligen föredrar jag spån i de flesta fall eftersom det är ljusare och trevligare, men att mocka i är det ju likvärdigt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 620
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 652
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 946
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur