Bukefalos 28 år!

Hur katten ska jag täcka i vinter

malinsky

Trådstartare
Nu när det pendlar mellan 5 på natten till 15 på dagen har hästen ett 150 g fodrat regntäcke på sig, går ute dygnet runt fortfarande (ngr dagar till)

Musklarna verkar redan nu visa att de inte gillar temperaturen, han blir lättare stel. Dock är det bättre nu när jag har täckat honom. Han står inte och skakar, inte kniper men musklerna blir uppenbart kalla!

På vintern är det samma problem. (och "visar" inte heller då att han fryser)

Han får löjligt lätt skav, så det är supernoga med passform.

Jag har haft 300 gram på vintern, men det verkar inte räcka. Vilka täcken är rejält varma? Lager på lager tror jag inte på då han som sagt får en massa skav, jag vill helst undvika att lägga på ett ull eller fleece under vanliga täcket - vill bara ha ett.

Någon som har tips?
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Kolla in Horze skritt täcke ,(fritt runt bogarna)det är det ända som inte skaver .Lägg ett annat täcke över ...
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Var skriver jag att han inte har fri tillgång?

Går i sommarhage som fortfarande är full med gräs...
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

är det inte för varmt på dagen med 150g, om det blir sol..?
tänkte på att han kanske svettas under dagen och så blir avkyld/fuktig när natten kommer.

mina tjockaste utetäcken från shires har 400g foder och helhals. så mkt tjockare än det finns ju inte.. men domani har ett stalltäcke med 600g foder, det kan du ju ha under och så ett tunnare utetäcke ovanpå? kan inte tänka mig att det skaver, har bra passform och det är glansigt foder i hela täcket.:)

upplever även att halstäcke gör en stor skillnad för en frusen häst. sägs ju att dom inte förlorar så mkt värme genom halsen, men jag märker iaf skillnad på mina, särskilt vid blåst/nederbörd.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Ja, det blir säkert jättevarmt, frågan är vad som är värst, att han blir för varm på dagen eller kall på natten.

Det är ett Weatherbeeta täcke han har nu som regntäcke och jag upplever inte när det har "slagit om" och blivit varmt att han svettas under det.. å andra sidan verkar han gilla när det är väldigt varmt ute. :confused:
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

du har inte möjlighet att byta då?

annars håller jag med dig, man får välja utifrån vad för typ av häst man har. vissa gillar värme, andra inte.

är han stelare än vanligt även nu som han har täcke?
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

lite bättre är han!! Men det jag undrar över är hans stelhet förra vintern och jag kopplar nu ihop det med täckandet, så jag tror han behöver ett varmare täcke så ffa länden hålls riktigt varm.

Men jag vet inte vilka som är riktigt varma! :o
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

jag tror som sagt du måste ha dubbla om du vill ha det riktigt varmt. har sett flera stalltäcken över 500g men konstigt nog inga utetäcken??

bara innetäcket ligger bra så skaver det inte mer för att du har ett täcke över. se bara till att du väljer lätta täcken, det är stor skillnad på vad olika märken väger.:)
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

lite bättre är han!! Men det jag undrar över är hans stelhet förra vintern och jag kopplar nu ihop det med täckandet, så jag tror han behöver ett varmare täcke så ffa länden hålls riktigt varm.

Men jag vet inte vilka som är riktigt varma! :o

Jag har ett Horsesaver från Källqvist, 460 gram, med halvhals. det väger ingenting knappt och ligger jättebra. Har använt det typ 20 ggr på 5 år, när det varit -20 grader eller mer ute, men det ligger riktigt riktigt bra.

men det kan du inte ha om det är plusgrader ute på dagtid : )

varför byter du inte från ett varmare till ett svalare täcke ute, i kapp med temperaturen om det skiljer så mycket? du har ju hästen hemma, borde vara enkelt? 150 gram i många plusgrader låter extremt varmt.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Nu har han inte haft täcke på sig mer än senaste dagarna när det har regnat konstant. När det har varit fint har jag haft turen att vara hemma så jag lätt kan byta. :)

Tack för tips ang horsesaver

kl

Jag tänkte införskaffa ett Bucas regntäcke som är lättfodrat, men vet inte hur det är i halsen :confused: han är ingen grov kille jag har dierkt...
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Horse Saver har 360 gram som varmast nu. Jag har ett gammalt 600 gr täcke från dem dock, men nu är det Cornwall som är tjockast, 360 gram. Dock, det är mycket 'fluffigare' och varmare än mina andra täcken som ska ha ungefär samma fodring, så..

På Haglunds hade förr iaf ett ÅTTAHUNDRA grams stalltäcke, Arctic 800, finns inte på sidan nu, men ring och hör. Kan ju lägga skaltäcke över.

DOCK.. så..
Min FRUSNA rygghäst gick med som mest 600 gram, och det stod han sig på även i snörstorm och drivis och 25 minus.

Hel hals gör stor skillnad för 'allmän värme' OM den är fodrad. Och trots vad alla säger, så den valacken. Han var VARMARE med flera lager. Dvs 200 + 200 gram höll honom varmare i lägre grader än 400 gram.

Finns ju tjocka 'undertäcken' som du kan lägga under ett annat täcke, horseware har bla.

ANg fleecefodrat/lättfodrat regntäcke har Horse Saver en modell som heter Dorset, kanonbra passform, halvhals, ställbar, mycket trevligt pris. Hojta om du vill ha mer info.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

det är mina också. varmare med lager på lager. dock använder jag bara lätta täcken så dom trycker inte ner varann.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Har hästen något fysiskt fel? (Det låter underligt att den blir stel så lätt om den är helt frisk och i bra kondition.)Är den frisk så kan det räcka med mera grovfoder alt. halm att tugga på.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Nej, det tror jag iaf inte.

Det är inte stel som en stel som en pinne, men jag märker skillnad då han i övrigt är väldigt mjuk och följsam.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Jag skulle tro (obs tro) att hästen har någon form av 'överkänslighet' mot att bli kall. Lite om man jmf med min valack (som fö blev mer frusen ju äldre han blev). Han var 'rygghäst' men det var lättare hålla ryggen superfin än få honom att inte frysa, så jag tror det spelade in men inte var hela anledningen.

VAD som var anledningen, för det är helt klart en avvikelse från norman, vet jag inte. Man hade kanske kunnat hitta den om man gjort extremt djuplodande undersökningar som att kolla på metabolism etc (om man ens kan sådant).

Dock fick jag en liten tankeställare när mina hästar var med i en studie om kroppsvikt och hälta. Bland mycket annat som gjordes i den studien så mätte man underhudsfettet. Valacken var för att citera karlsson på taket 'en lagom rund man i sina bästa år'. Ie så låg han lite på plus, trivselkilon. Inte fet, men långt ifrån slimmad. Han hade MYCKET mindre underhudsfett än superslimmade fullblodet i full kondition. Faktum var att valacken hade mindre underhudsfett än de flesta hästarna i studien. Detta trots att han alltså hade ett hull som var lite för högt.

DET tror jag spelade in ang frusenheten. Och fryser man så spänner man sig och musklerna ansträngs, än mer i nästa steg om/när de börjar skaka för att öka värmen. Han var även han som malinskys, att han kunde ha blivit kall och stel utan att man såg att han frös (man såg honom frysa rätt ofta med om man inte hängde med i täckningen, och alltid när han blev blöt, även stilla sommarregn).

Så jag anser att visst finns det en avvikelse hos hästar som min, och malinskys, men att kalla det sjukdom tycker jag är att ta i, och även om man skulle kunna ta reda på att det beror på ditt eller datt så skulle det bara bli en förklaring, inget som gick att göra ngt åt.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Dock fick jag en liten tankeställare när mina hästar var med i en studie om kroppsvikt och hälta. Bland mycket annat som gjordes i den studien så mätte man underhudsfettet. Valacken var för att citera karlsson på taket 'en lagom rund man i sina bästa år'. Ie så låg han lite på plus, trivselkilon. Inte fet, men långt ifrån slimmad. Han hade MYCKET mindre underhudsfett än superslimmade fullblodet i full kondition. Faktum var att valacken hade mindre underhudsfett än de flesta hästarna i studien. Detta trots att han alltså hade ett hull som var lite för högt.

DET var verkligen intressant. "extra gott hull= mera underhudsfett"
är väl vad de flesta (även jag) har tänkt, men så behöver det alltså inte alls vara. Det du beskriver visar ju faktiskt att det till och med kan vara tvärt om. Nyttig information. Tack!

p.s: att kalla det sjukdom som jag gjorde tidigare var kanske inte helt rätt ord,. det håller jag med om. Avvikelse från det normala kanske hade varit bättre uttryck?
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Intressant!!

Min häst (som också är lite "trivselrund") är betydligt känsligare för ffa regn än många andra, mycket mer slimmade, hästar i stallet. Jag har också märkt att han blivit känsligare på senare år, i och med att han inte rids lika mycket och därmed har sämre kondition. Men, det är väl vad man kan förvänta sig.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Jag vill börja med att tacka alla för alla bra svar :bow: Otroligt intressant.

Kanske ska jag tillägga att detta är en häst som trots fri tillgång på grovfoder är också svår att hålla i hull, det är på sommaren han lägger på sig fint för att tappa på vintern, han är inte heller så matglad och rätt petig med maten. Dock blir det bättre efter jag upptäckte Hestekraft :bow:

Vinterpäls lägger han inte heller på sig i samma utsträckning som en "normal" häst. han bor ju iaf i norrland där det kan bli rejält kallt. :grin:

Det har blivit lite mer päls för varje vinter, och kanske blir det såpass att jag måste klippa honom kommande vinter då jag ofta kör till uppvärmt ridhus på vintern för att rida = svårt med kyla och svettig häst. Jag har dock inte behövt klippa honom än så länge jag har haft honom.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Om du täckar hästen redan nu så sätter han väl inte normal vinterpäls?
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
754
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 616
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 379
Senast: Scata
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 475
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp