Dags att börja fundera på täcken

Bra tråd! Tänkte kapa den lite om det är okej för @DeadSerious, känns onödigt att starta en ny tråd när det handlar om samma sak. :)

I vintras hade jag två stickade tröjor till Alice som min mamma gjort (den ena är dock så hiimla fin att jag inte ville ha den utomhus..!) och ett grönt vintertäcke från Dogman med löstagbart foder. Men då bodde vi i Dalarna och behövde bara skydd mot kyla och lodrätt regn. Nu bor vi i Skåne.. Här blåser det och regnar från sidan! :eek: Jag är inne på att skaffa en overall, men hittar inga vind/regntäta.. Vill gärna ha en overall då hennes "mamelucker" i baken blir så hemskt skitiga.
Har ni några tips på bra overaller?

:bump:

Hurtta & Rukka har bra overaller! Behöver du nånting värmande som inte bara är som ett vattentätt skal så rekommenderar jag Rukka Thermal, den är i softshell och har teddyfoder. :)
 
@mazariin Jag har tittat mest på Hurrta och Rukka (typ det som finns i affärerna här) men hur regntätt är softshell? Jag har valt bort det för att jag inte trott det klarar så mycket regn. Jag drar mig nämligen inte för att promenera i ösregn, även om Alice gör det.. :angel:
 
@mazariin Jag har tittat mest på Hurrta och Rukka (typ det som finns i affärerna här) men hur regntätt är softshell? Jag har valt bort det för att jag inte trott det klarar så mycket regn. Jag drar mig nämligen inte för att promenera i ösregn, även om Alice gör det.. :angel:

Har bara använt mitt thermal mitt i vintern, så vet inte hur bra det klarar ösregn faktiskt. Dom "vanliga" Rukkaoverallerna klarar regn bra iallafall. :)
 
Helt okej att stjäla tråden @GardenAngel !

Jag har för övrigt fått de senast beställda täckena nu och regntäcket från Rukka satt helt ok, får godkänt på passformen även om hon behöver biffa på sig lite till innan det blir riktigt bra, det är "lite för mycket tyg" men helt ok. Värmetäcket från Hurtta får nog till och med VG, inte helt perfekt men absolut tillräckligt och sitter bättre än resten av alla jag provat i alla fall :) Så jag lägger ner täckesjakten nu och nöjer mig troligtvis för i år i alla fall :)
 
Hur mycket är 300gr fyllning?? Är det superdupervarmttjockt? Kommer inte ihåg sen häst-tiden.. Vill helst ha ett ofodrat från bucas men nu kommit över ett med 300gr fyllning i miras storlek. Tacksam för snabba svar!!!
 
Hur mycket är 300gr fyllning?? Är det superdupervarmttjockt? Kommer inte ihåg sen häst-tiden.. Vill helst ha ett ofodrat från bucas men nu kommit över ett med 300gr fyllning i miras storlek. Tacksam för snabba svar!!!

Det är nog ganska tjockt ja. Min häst använder 300g när det är -20° och neråt. Kan tänka mig det blir lite klumpigt tjockt på en hund?
 
Alltså jag blir galen. Tror jag letat igenom hela internet, både svenska, engelska och tyska sidor efter ett bucas freedom 50gr i storlek 60 och det finns bannemig inte. Helst vill jag ju beställa från Sverige så man slipper massa extra fraktkostnader. Hjälp??? Det är inte så att NÅGON här har en återförsäljare nära sig?? Pma!! Skulle bli oändligt tacksam..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 262
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 308
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 173
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp