Dags att börja fundera på täcken

DeadSerious

Trådstartare
Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig helt lost, så nu behöver jag lite råd!
Vilka täcken bör man köpa egentligen?

Det gäller en staffe, så ingen underull som värmer (och jag antar att det även spelar roll för passformen, förvirringen är total ;))

Tänker väl mig att jag kommer behöva ett täcke som framförallt skyddar mot regn utan att vara supervarmt när höstrusket kommer men temperaturerna fortfarande är ok (om än tillräckligt kyliga för att jag inte ska vilja ha henne utan täcke i regnet), och ett riktigt varmt för smällkalla vintern. Nu funderar jag mest på det förstnämnda, bör man köra helt ofodrat (typ Hurttas regntäcke?) eller någon mittemellanvariant som är något varmare utan att vara supervarmt, kanske softshell eller liknande? Behöver jag något ytterligare "mellanting" mellan det lite lättare täcket och det riktiga vintertäcket?

Jag har överlag kikat mycket på Hurttas täcken eftersom jag hört och läst bra om dem, och är inne på deras värmetäcke när det blir riktigt kallt ute. Har också kikat på deras "Outdoors frost jacka" som jag tycker verkar trevlig och spontant känns det bra med softshell som det lite lättare täcket eftersom det blir något varmare än ett vanligt "prasseltäcke" men samtidigt väldigt lätt och rent allmänt är ett material jag tycker är trevligt. Men hur varm är den egentligen? Är det någon som har den eller har känt på den? Skulle den vara lämplig till det jag tänker mig (regniga promenader i höstrusket) eller är den mer lämpad för riktigt kalla temperaturer så att det blir lite "same same" som värmetäcket?

Sedan är jag inte heller helt låst vid Hurtta utan nyfiken på andra alternativ, har ni några bra täcken att rekommendera? Bra priser är såklart alltid trevligt, men det viktigaste är att täcket sitter bra på henne och fyller sin funktion, då är priset av underordnad betydelse. Ett ytterligare plus är om täcket är möjligt att reglera relativt mycket, hunden ifråga är i dagsläget 7 månader gammal och växer ju inte längre i rasande takt så hon lär kunna ha samma täcke hela vintern även om det bara är lite reglerbart (typ Hurtta), men om man hittar något med lite större spann kanske man kan hoppas på att dessutom kunna använda samma täcke nästa vinter om man är nöjd och det fortfarande är i bra skick. Hon lär ju ha breddat sig en hel del och fått större både hals- och bröstmått tills nästa vinter, tänker jag. Det viktigaste är dock att det sitter bra nu, så får jag hellre köpa nytt nästa vinter - såklart :) Men relativt reglerbart är ett plus!

Överlag är jag himla tacksam över lite tankar och råd kring det här med täcken, jag känner mig som sagt helt förvirrad!
 
Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig helt lost, så nu behöver jag lite råd!
Vilka täcken bör man köpa egentligen?

Det gäller en staffe, så ingen underull som värmer (och jag antar att det även spelar roll för passformen, förvirringen är total ;))

Tänker väl mig att jag kommer behöva ett täcke som framförallt skyddar mot regn utan att vara supervarmt när höstrusket kommer men temperaturerna fortfarande är ok (om än tillräckligt kyliga för att jag inte ska vilja ha henne utan täcke i regnet), och ett riktigt varmt för smällkalla vintern. Nu funderar jag mest på det förstnämnda, bör man köra helt ofodrat (typ Hurttas regntäcke?) eller någon mittemellanvariant som är något varmare utan att vara supervarmt, kanske softshell eller liknande? Behöver jag något ytterligare "mellanting" mellan det lite lättare täcket och det riktiga vintertäcket?

Jag har överlag kikat mycket på Hurttas täcken eftersom jag hört och läst bra om dem, och är inne på deras värmetäcke när det blir riktigt kallt ute. Har också kikat på deras "Outdoors frost jacka" som jag tycker verkar trevlig och spontant känns det bra med softshell som det lite lättare täcket eftersom det blir något varmare än ett vanligt "prasseltäcke" men samtidigt väldigt lätt och rent allmänt är ett material jag tycker är trevligt. Men hur varm är den egentligen? Är det någon som har den eller har känt på den? Skulle den vara lämplig till det jag tänker mig (regniga promenader i höstrusket) eller är den mer lämpad för riktigt kalla temperaturer så att det blir lite "same same" som värmetäcket?

Sedan är jag inte heller helt låst vid Hurtta utan nyfiken på andra alternativ, har ni några bra täcken att rekommendera? Bra priser är såklart alltid trevligt, men det viktigaste är att täcket sitter bra på henne och fyller sin funktion, då är priset av underordnad betydelse. Ett ytterligare plus är om täcket är möjligt att reglera relativt mycket, hunden ifråga är i dagsläget 7 månader gammal och växer ju inte längre i rasande takt så hon lär kunna ha samma täcke hela vintern även om det bara är lite reglerbart (typ Hurtta), men om man hittar något med lite större spann kanske man kan hoppas på att dessutom kunna använda samma täcke nästa vinter om man är nöjd och det fortfarande är i bra skick. Hon lär ju ha breddat sig en hel del och fått större både hals- och bröstmått tills nästa vinter, tänker jag. Det viktigaste är dock att det sitter bra nu, så får jag hellre köpa nytt nästa vinter - såklart :) Men relativt reglerbart är ett plus!

Överlag är jag himla tacksam över lite tankar och råd kring det här med täcken, jag känner mig som sagt helt förvirrad!
Nu är jag lite av en täckesnörd men det här är de viktigaste som min relativt frusna labbe har (sedan har hon ännu fler men men...):
- Ett tunt vattentätt nästan utan foder. Har vi om vi är ute på kurs hela dagen och det regnar så att hon skall hålla sig torr. Torr och i rörelse = varm.
- Ett ylletäcke som hon kan ha under andra täcken om det är smällkallt. Bättre i mina ögon än fleece eftersom det är varmt även när det blir blött. Jag kan alltså slänga på det om hon har badat ute i kylan.
Hon kan också ha det om hon sitter i bilen och det är kallt (när vi är i stallet till exempel).
Alternativet som jag har till min cairn är Hurttas fleeceoverall.
- Ett tjockt, varmt och vattentätt täcke som hon kan ha om det är pissväder eller riktigt kallt. Är det snor-mega-kallt har hon ylletäcket under. Jag blev faktiskt lite besviken på Hurttas vintertäcken då de inte var så varma som jag trodde. Har i stället ett gammalt från Dogman som är som ett tjockt termotäcke (tänk häst) som hon ärvt från min hädangångna ridgeback.

Det här tycker jag att vi klarar oss långt på men sedan har hon även bland annat:
-Ett nättäcke från Back on Track. Slänger på det när hon badat eller är våt, det funkar faktiskt super som "sitta och torka i-täcke". Hon har det även under andra täcken om det är kyligt, till exempel under första täcket ovan. Fördelen med BoT är att det liksom värmer utan att det blir för varmt. Sätter även på det (eller borde sätta på det) i pauserna på träning om det är kallt/kyligt.
- Ett mellanvarmt vattentätt täcke med fleecefoder.

Hurttas täcken är ofta bra tycker jag med bra passform - vet dock inte hur de passar en staffe men de har ju många olika former och modeller på sina - men jag är alltså lite besviken på de varmaste som inte var så hemskt varma.
Hööks tycker jag också har bra - och prisvärda! - täcken.
Är det din hunds första vinter så är det ju möjligt att täckena är urvuxna nästa vintersäsong...
Tänk på att täcket skall sitta BRA, och hellre lite för stort än tvärtom. Det skall gå ordentligt ner över rumpan och bakbenen vilket många täcken är dåliga på. En del slutar till och med en bra bit ovanför svansen och ländryggen, helt värdelöst.
Helst - tycker jag - skall det ha en ordentlig magdel och inte bara en gjord. Bensnören är toppen även om de kan skava om man har otur.
 
Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig helt lost, så nu behöver jag lite råd!
Vilka täcken bör man köpa egentligen?

Det gäller en staffe, så ingen underull som värmer (och jag antar att det även spelar roll för passformen, förvirringen är total ;))

Tänker väl mig att jag kommer behöva ett täcke som framförallt skyddar mot regn utan att vara supervarmt när höstrusket kommer men temperaturerna fortfarande är ok (om än tillräckligt kyliga för att jag inte ska vilja ha henne utan täcke i regnet), och ett riktigt varmt för smällkalla vintern. Nu funderar jag mest på det förstnämnda, bör man köra helt ofodrat (typ Hurttas regntäcke?) eller någon mittemellanvariant som är något varmare utan att vara supervarmt, kanske softshell eller liknande? Behöver jag något ytterligare "mellanting" mellan det lite lättare täcket och det riktiga vintertäcket?

Jag har överlag kikat mycket på Hurttas täcken eftersom jag hört och läst bra om dem, och är inne på deras värmetäcke när det blir riktigt kallt ute. Har också kikat på deras "Outdoors frost jacka" som jag tycker verkar trevlig och spontant känns det bra med softshell som det lite lättare täcket eftersom det blir något varmare än ett vanligt "prasseltäcke" men samtidigt väldigt lätt och rent allmänt är ett material jag tycker är trevligt. Men hur varm är den egentligen? Är det någon som har den eller har känt på den? Skulle den vara lämplig till det jag tänker mig (regniga promenader i höstrusket) eller är den mer lämpad för riktigt kalla temperaturer så att det blir lite "same same" som värmetäcket?

Sedan är jag inte heller helt låst vid Hurtta utan nyfiken på andra alternativ, har ni några bra täcken att rekommendera? Bra priser är såklart alltid trevligt, men det viktigaste är att täcket sitter bra på henne och fyller sin funktion, då är priset av underordnad betydelse. Ett ytterligare plus är om täcket är möjligt att reglera relativt mycket, hunden ifråga är i dagsläget 7 månader gammal och växer ju inte längre i rasande takt så hon lär kunna ha samma täcke hela vintern även om det bara är lite reglerbart (typ Hurtta), men om man hittar något med lite större spann kanske man kan hoppas på att dessutom kunna använda samma täcke nästa vinter om man är nöjd och det fortfarande är i bra skick. Hon lär ju ha breddat sig en hel del och fått större både hals- och bröstmått tills nästa vinter, tänker jag. Det viktigaste är dock att det sitter bra nu, så får jag hellre köpa nytt nästa vinter - såklart :) Men relativt reglerbart är ett plus!

Överlag är jag himla tacksam över lite tankar och råd kring det här med täcken, jag känner mig som sagt helt förvirrad!

Jag köper i (och av) princip bara täcken från hästmärken. Hööks och hansbo har jättebra täcken. Tror förresten att Sjöhagen har fina fleece- och ylletäcken som man kan designa själv och få med brodyr. Jag är grymt sugen på ett...

Mina hundar har samma hårlag som din, och deras basgarderob består av två regntäcken, ett varmt vintertäcke, ett fleecetäcke och några stickade tröjor för varje hund. Sen har de kanske dubbelt så många täcken som det, men det är nog vad de egentligen behöver även om matte gillar att shoppa :angel:

Stickade tröjor är mitt främsta tips, perfekt att ha under regntäcken eller bara som de är. De värmer hals, bröst och mage bättre än de flesta täcken.
 
Jag älskar Hurttas täcken! Varma och snygga (mycket viktigt :D! ).

Mina hundar har täcken från Hurtta (vintertäcken och tunnare regntäcke), Back on Track (både nätvarianten och det tjocka) och så har jag precis köpt ett softshelltäcke från ReDog till min aussie. Det är dock på tryck hos min sponsor så det har jag inte hunnit testa i skarpt läge än ;) .
 
Som riktigt varma täcken har jag dessa från Hurtta
B6361869-099B-4079-A534-1F7F3355736C-17539-00002287F41D6431.jpg


De är varma, sitter där de ska, kliar inte och är enkla att tvätta. Verkligen ett superköp! Mina har dem mest när de ligger i bilen vintertid, hittills har jag aldrig märkt att de fryser med de täckena på.

Regntäcken använder vi inte direkt. Men jag har BoT-täcken som de har på sig om de blivit kalla/nerkylda och om de är våta slänger jag på vanliga fleecetäcken som jag köpt på Hööks för en spottstyver.
 
Tja, saluki är ju inte världens mest köldtåliga ras, så jag passar nog bra in i den här tråden trots att saluki och staffe har extremt olika kroppsbyggnad ;) När jag fick hem min Aysu blev det dessutom till att rejält se över vilka täcken som fanns hemma, för oj vad hon var frusen av sig!

Det jag insett att är praktiskt till en väldigt frusen hund är:
Fleecefodrat regntäcke.
Regnoverall.
Tjockt vintertäcke.
Fleecetäcke.

Fleecefodrade regntäcket har jag när det blåser kallt, när det regnar lite och när det är sådär äckligt råkallt i luften.
Regnoverallen är ofodrad och den har jag när det ösregnar, för blir Aysu blöt om mage och ben (vilket hon ju blir när hon går och vattnet skvätter upp), då fryser hon rejält!
Tjockt vintertäcke, ja det behövs kalla dagar helt enkelt.
Fleecetäcke kan vara smidigt att ha när det är lite kallt men inte blåsigt, tex lite kalla, vindstilla vinterdagar.

Själv är jag inte förtjust i Hurtta, faktum är att jag undviker deras grejer ;) MEN det extremvarma täcket som Lady_Vip la upp bild på gillar jag skarpt. När jag såg det första gången tänkte jag ungefär "Oj, äntligen har Hurtta gjort något som faktiskt borde fungera" :p Tyvärr har mina hundar hela tiden legat mitt mellan två storlekar på deras täcken och med tanke på priset vägrar jag köpa något som inte sitter perfekt.

Likt Blueberry köper jag gärna hundtäcken i hästsportbutiker. Nästan alla mina täcken kommer från Hööks och de är både billiga, håller bra och sitter.. så som täcken brukar sitta. Undantaget är mitt fleecefodrade regntäcke, där hittade jag en modell från Trixie som var nästan som skräddarsydd för vinthundar. När jag visade det för min uppfödare trodde hon att det var specialbeställd :p
 
Jag gillar täcken som man kan kombinera och använda som lager-på-lager-princip.
Hurtta är ett bra märke, men just deras regn eller vintertäcken har aldrig riktigt passat mina hundar ordentligt (för tjocka, för vida, för prassliga, för stela, dålig passform över bogar osv), men jag vet flera som är väldigt nöjda med dem.

När min rottweiler blev lite äldre och fick problem med ryggen och lederna så hade jag följande “kläder! åt henne:

1 x Hurtta fleeceoverall
1 x Obtrack Rogle (värmande fleecetäcke)
1 x Obtrack Skrylle (“det både "andas", isolerar och skyddar mot vind, regn och snö”)

Med de här tre överdragen så kunde jag kombinera rätt friskt beroende på hur vädret var eller hur pass mycket hunden måste skyddas. Hon hade alltså skalplagg efter väderlek och aktivitet :-)

Vid normal kyligt väder hade hon Obtrack Rogle på sig, var det regn och blåst så var det istället Obtrack Skrylle och på vintern hade hon oftast både dessa täcken på sig, Rogle underst och Skrylle överst. Var det däremot riktigt hundväder ute och stark kyla/blåst då var det Hurtta fleeceoverall underst och Skrylle överst.

Till mina småpudlar så har hurttas fleeceoverall passat bra (sydde även egna fleeceoveraller/täcken och har stickat flera enkla ylletäcken genom åren :-) och sedan har jag kört med Obtrack Skrylle även på dem.

Numera ligger alla overaller och täcken i en säck på vinden, mina lapphundar har ju inget behov av dem i dagsläget :-)

/ kayoba
 
Litet tillägg: eftersom mina hundar är korthåriga så upplever jag det som att pälsen hakar upp sig när tjocka täcken är fodrade med fleece/ull. Därför vill jag inte att tjocka täcken ska ha det som foder, de ska vara glansiga eller släta. Dessutom är de enklare att få rena. Jag har samma princip på hästtäcken.

Sen kan man bara lägga ett löst fleecetäcke under om man vill att hunden ska torka fortare. Men ska de röra sig med täcket med fleeceinsida så dör min stora kli-döden.
 
Jag har tjockpälsade hundar som inte kräver mer än ofodrade regntäcken.
Håller mig faktiskt bara till ridsportmärken och har hittills endast provat Bucas som jag är toknöjd med :)
i7520j.jpg


Är jättesugen på att prova Horseware, jag är extremt nöjd med dom täckena jag har till hästen och kvalitén är fantastisk. Är dock lite besviken över att dom inte har några ofodrade hundtäcken.
 
Tack för era svar allihop, har rett ut en del frågetecken även om det fortfarande är en djungel! :)
Hästmärken känner jag ju mig lite mer hemma bland, så det var ett tips som gillades! Har beställt hem ett softshell-täcke från Hööks (JH Collection), ett tjockare täcke från Jacson och en stickad tröja. Passar bara allting så har jag åtminstone någonting att utgå ifrån, troligtvis kommer jag behöva köpa något ännu varmare när det blir riktigt kallt ute men nu har jag åtminstone börjat någonstans! Täcket som @lady_vip visade såg himla trevligt ut, så ett sådant är helt klart ett alternativ då! Och det där med fleecefoder mot kort päls hade jag inte tänkt på, så det var ett bra tips! Har också alltid ratat fleecefoder till hästarna, men av någon anledning kopplade jag inte så långt som till att samma borde gälla på hund ;)

Bucas och Horseware har jag haft mycket till häst, så det kanske vovvan också skulle få! De brukar ju hålla god kvalitet och passform åtminstone på häst :)

Fortsätt gärna komma med tankar och synpunkter, jag har mycket att lära! Haha
 
Sen kan man bara lägga ett löst fleecetäcke under om man vill att hunden ska torka fortare. Men ska de röra sig med täcket med fleeceinsida så dör min stora kli-döden.

Åh, så är en väns ena hund också. Får den på sig fleecetäcke så blir det som om hunden inte kan gå utan att försöka klia av sig täcket mot allt. Min Aysu däremot, hon älskar fleecetäcken och riktigt myser när hon har fleeceoverall på sig :p
 
Puttar lite!

Är själv på jakt efter ett till vår rottis, mest ett som skyddar mot regn så hon inte blir blöt och kall nu när hösten kommer.
 
Då kan jag ju uppdatera hur det gått för mig i alla fall!
Startade med att missbedöma storlek, fick ännu en gång inse hur stor min lilla "valp" blivit. Standardstorlek på staffe är väl typ 40-45, mätte fröken och visst var hon något längre än 45 men att köpa större kändes orimligt. Hon är ju bara bebis! Men jodå, fick byta till 50cm. Nästa problem då blev att hon ju inte biffat på sig något direkt ännu eftersom hon fortfarande är så ung, vilket gör att de täcken som är lagom på längden och runt halsen blir "magremmen" skitstor på. Det är väl dock något jag bara får leva med, kanske får börja mata henne mer :angel: Så vintertäcket fick hon då behålla trots att det egentligen är stort runt bröstet och magen.

Något regntäcke har jag dock inte lyckats hitta som sitter ens okej ännu. Imorgon kommer dock en ny leverans, ett regntäcke från Rukka som jag nu håller tummarna för, och ett värmetäcke från Hurtta som jag inte kunde låta bli att köpa eftersom det var jättemycket rea. Så nu håller vi tummarna igen! Kan dock tillägga att jag är en betydligt mindre omtyckt matte sedan jag började prova täcken på henne titt som tätt, ska bli spännande att se hur det går första gången hon behöver ha täcke på promenad...
 
Har du provat Hööks ofodrade regntäcke? Det sitter bra på min staffe med storlek 50! :)

Tack för tipset! Är det det som heter "Hundtäcke light Showmaster" du menar? I så fall har jag inte provat! Det ska jag i så fall göra om inte täcket från Rukka passar heller :)
 
Ja precis! Täcket har nästan som en liten luva, det går liksom upp över nacken och huvudet på hunden. Perfekt om man har en staffe som hatar regn över allt annat i världen :D
 
Bra tråd! Tänkte kapa den lite om det är okej för @DeadSerious, känns onödigt att starta en ny tråd när det handlar om samma sak. :)

I vintras hade jag två stickade tröjor till Alice som min mamma gjort (den ena är dock så hiimla fin att jag inte ville ha den utomhus..!) och ett grönt vintertäcke från Dogman med löstagbart foder. Men då bodde vi i Dalarna och behövde bara skydd mot kyla och lodrätt regn. Nu bor vi i Skåne.. Här blåser det och regnar från sidan! :eek: Jag är inne på att skaffa en overall, men hittar inga vind/regntäta.. Vill gärna ha en overall då hennes "mamelucker" i baken blir så hemskt skitiga.
Har ni några tips på bra overaller?

:bump:
 
Bra tråd! Tänkte kapa den lite om det är okej för @DeadSerious, känns onödigt att starta en ny tråd när det handlar om samma sak. :)

I vintras hade jag två stickade tröjor till Alice som min mamma gjort (den ena är dock så hiimla fin att jag inte ville ha den utomhus..!) och ett grönt vintertäcke från Dogman med löstagbart foder. Men då bodde vi i Dalarna och behövde bara skydd mot kyla och lodrätt regn. Nu bor vi i Skåne.. Här blåser det och regnar från sidan! :eek: Jag är inne på att skaffa en overall, men hittar inga vind/regntäta.. Vill gärna ha en overall då hennes "mamelucker" i baken blir så hemskt skitiga.
Har ni några tips på bra overaller?

:bump:

Finns regnoverall på hööks. Jag har sådan och är absolut nöjd. Enda nackdelen är att resårbandet fram runt halsen gått sönder (efter något år), meeen det kan bero på att jag alltid haft sele på och då sliter det ju en del på täcket där fram. Tippar på att det blivit bättre om jag haft halsband istället.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 262
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 044
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 315
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 177
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp