Bukefalos 28 år!

Hur katten ska jag täcka i vinter

Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

säg det till shettisen :rofl: Jag täckar honom tidigt (inom rimliga gränser) för att undvika värsta men det hjälper inte.

Men jag tror att hästarna sätter vinterpäls ändå - oavsett täckning. har läst att det har ngt med ljuset att göra hur och när de börjar sätta päls, någon som vet?
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Pälssättningen är styrd av ljuset.

dock så går det ju att täcka så pass varmt att hästen fäller pga det i försök att reglera värmen, och då blir den korthårigare. Inte optimalt i min värld.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Nä, det är sant. Men jag slänger på shettisen regntäcke då han fryser innan han börjar sätta vinterpäls, speciellt nu när det är 5 grader och hällregn.

Sen så klipps han ju iofs..

Jag hörde att om man täckar hästen så sätter den inte lika mycket päls som otäckade, jag har ingen aning om vad som gäller. Försöker använda sunt förnuft och hoppas att jag har det. Sunt förnuft alltså :p
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

ljuset styr när dom sätter päls, men täcke/temperatur styr hur mkt päls dom får. så visst kan man till en viss grad hindra hästen i att sätta för tjock päls vid att täcka. men det verkar funka olika bra på olika hästar. vissa sätter isbjörnpäls samma vad man gör.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

ljuset styr när dom sätter päls, men täcke/temperatur styr hur mkt päls dom får. så visst kan man till en viss grad hindra hästen i att sätta för tjock päls vid att täcka. men det verkar funka olika bra på olika hästar. vissa sätter isbjörnpäls samma vad man gör.
Jag har provat det o det hjälper inte på min nalle:angel:
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Vi har undefär samma temp o jag har bara tunnt ofodrat regntäcke på- vid regn:grin:

Kan du inte värma upp med läntäcke om du upplever honom som stel?
Han kanske är trött- om han inte ligger ner i blötan.

Horsewares täcken är de bästa- perfekt passform( aldrig ens hört talas om NÅGON som fått skav.) o mkt god kvalité.
Har nu även köpt regntäcken av dito.

Sen håller jag med om att täcke med hel hals- är som 2 täcken- oavsett vad forskningen säger!!!! Man kan ju ta av dem på en del täcken.
Man ser ju att hästarna myser med dem på:banana::love:
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Jag hade köpt en Back on Track rygg värmare. Fungerat toppen på min. Har även införskaffat ett nättäcke i BoT som funkar super innan ridning. hela hästen är mjukare i början av ridningen.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Pälssättningen är styrd av ljuset.

dock så går det ju att täcka så pass varmt att hästen fäller pga det i försök att reglera värmen, och då blir den korthårigare. Inte optimalt i min värld.

Men om man täckar från hösten, utan att lägga på för varmt täcke, då får de inte alls så tjock vinterpäls. De behöver alltså inte fälla utan sätter helt enkelt mindre päls) Många hästar får en nästan obefintlig vinterpäls då. (har själv gjort så tidigare på flera hästar)
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Men om man täckar från hösten, utan att lägga på för varmt täcke, då får de inte alls så tjock vinterpäls. De behöver alltså inte fälla utan sätter helt enkelt mindre päls) Många hästar får en nästan obefintlig vinterpäls då. (har själv gjort så tidigare på flera hästar)

ja, för då håller du nere pälssättningen med värme ja. Men som flera redan påpekat så funkar det inte på alla individer.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Hej TS, vi har samma typ av häst, min är också känslig över ryggen för kyla, så jag införskaffade Bucas innetäcke med hals, det supervarma, det har inte nylontyg närmast kroppen vilket gör att överskottsvärmen, om den inte är extrem, passerar genom täcket och håller hästen torr, men kan också lägga på detta täcke om hästen är fuktig efter träning, fungerar fnfint!
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Jag brukar inte börja täcka förrän jag har klippt.
Klipper när pälsen gör att den svettas för mkt. Har givetvis regntäcke på vb.
 
Sv: Hur katten ska jag täcka i vinter

Jag vill börja med att tacka alla för alla bra svar :bow: Otroligt intressant.

Kanske ska jag tillägga att detta är en häst som trots fri tillgång på grovfoder är också svår att hålla i hull, det är på sommaren han lägger på sig fint för att tappa på vintern, han är inte heller så matglad och rätt petig med maten. Dock blir det bättre efter jag upptäckte Hestekraft :bow:

Vinterpäls lägger han inte heller på sig i samma utsträckning som en "normal" häst. han bor ju iaf i norrland där det kan bli rejält kallt. :grin:

Det har blivit lite mer päls för varje vinter, och kanske blir det såpass att jag måste klippa honom kommande vinter då jag ofta kör till uppvärmt ridhus på vintern för att rida = svårt med kyla och svettig häst. Jag har dock inte behövt klippa honom än så länge jag har haft honom.

Troligtvis har redan tänkt på alternativet att komplettera givan med olja. Vill ändå ge dig tipset.:)
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
747
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 616
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 379
Senast: Scata
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 475
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp