Hur klär ni er i vinter?

Andromedae

Trådstartare
Lite spinoff på ett par befintliga trådar, bl a chapstråden...

Hur tänker ni klä er i vinter?

Jag tänker satsa på fodrade ridbyxor, ordentliga ridkängor, reflexjacka och mina älskade handskar i något sådant där funktionsmaterial. Hyser fortfarande ett hopp om att det inte ska bli särskilt mycket kallare än så :angel:

Sv: Hur klär ni er i vinter?

Åh här vill jag vara med, jag ska flytta till Luleå och istiden! :angel: ;)

Jag skulle vilja ha tips på en riktigt bra och snygg jacka som även går att rida ut i utan att den blir klumpig! + handskar!! :idea:

Överdagsbyxor har jag, med mocka i rumpan så att man sitter bra! ;)
Och i stallskorna brukar jag bara ha ett par varma jaktstrumpor, det värmer kanon!

Jag kör med lager på lager teorin.

Först ett underställ. Sen t-tjöja och vanliga ridbyxor, en tjockare tröja och en fleecfodrad varseljacka.

E det riktigt kallt åker även ett par tremobyxor och en fleectröja på.

Jag klär heller på mig lite för mycket för att sen ta av kläder när jag ska rida/mocka. Och sen kunna ta på mig dom igen för att behålla den varme det blir av ridning/mockning.

Jag köpte ett par fleecefodrade ridbyxor i Ullared förra året, supersköna och varma. Ska dit på måndag också så jag tänkte köpa ett par till om de finns i år också. Blir det alldeles för kallt har jag även ett par överdragsbyxor, dock inte lika sköna =/ Jacka har jag ingen som sitter bra på hästryggen, inte heller ett par riktigt varma vantar så det vill jag också ha tips på! =)

Nån som provat rida i eluppvärmda strumpor? Funderar på ett par såna till vintern ;)

Jag lär som tidigare vintrar hasa runt i makens gamla avlagda skoteroverall från sent sjuttiotal, pälsmössa från Blåkläder och tre nummer för stora (för att få plats med alla sockor) Polarstövlar. Jag är otroligt sassy om vintern :p

Jag har underställ i ullfrotté, skidstrumpor, termoridbyxor, fleecetröja, jätteful hjälmmössa och tjocka vantar såklart. Sen har jag en otroligt varm reflexjacka som jag är riktigt nöjd med. Köpte den i våras när vintern nästan var slut och ser nu fram emot att stå emot kylan tillsammans med den. Hoppas verkligen att det blir 20 minus den här vintern också! :D

Jag skulle vilja ha tips på en riktigt bra och snygg jacka som även går att rida ut i utan att den blir klumpig! + handskar!! :idea:

Mitt tips är att ha underställ och en tjock tröja (om det behövs). Sedan räcker det med en vindtät jacka. Då kan du köpa en snygg skaljacka var som helst. Blir inte det minsta klumpigt. Samma jacka funkar då dessutom som höst-/ vår-/ regnjacka. :idea:

Den varianten kör jag redan på! ;)

Just därför jag vill ha en riktigt go och snygg jacka så att man bara behöver ha typ en lite tunnare långärmad under! :laugh:

Aha.. :) Typ dunjacka då kanske? Men jag hade nog svettats med tunn tröja och tjock jacka. När man mockar och så där blir man ju rätt varm..

Jo och det är därför jag vill ha en jacka som är supervarm när man är ute och fixar och sen när man rider eller tex mockar är det bara att hänga undan den och så är man lagom varm med en piké och långärmad! :laugh:

på vintern är jag som en michelingubbe :D
-underställ (funktionsfleece)
-mjukisdress
-jägarstrumpor
-halsduk (som täcker munnen)
-mössa med skärm (om det är superkallt har jag en mössa till utanpå :D )
-tjocka handskar
-vinterskor
-overall (om det är under 15-20 minus har jag dessutom en väst under för mina lungor klarar inte kall luft)

Jättesnyggt och smidig som ett kassaskåp! Men inte fryser jag iallafall

delvis kl

Hur lite kläder har ni på er? :eek:

Förra vintern hade jag dubbla underställ, två fleecetröjor, mjukisbyxor, två lösa halskragar, täckbyxor, dunjacka och hjälm eller mössa. Då var jag lagom varm. :p

Förra vintern körde jag med

Rusta -jacka med vanlig tunn tröja under, ridbyxor med fleecefodrade tights under.
Mockahandskar, vinterridstövlar.

32034609.jpg

Eller

Samma jacka, joggisbyxor med fleecefodrade tights under och fodrade reflexvantar.

31964417.jpg

31910090.jpg

Körde oxå med Börjes reflexjacka, som är riktigt varm. Mockade i Rustas grova stövlar som jag aldrig frös i.

I år har jag köpt Hööks reflexjacka som går ner över rumpan. Och kommer nog köra med nåt som skyddar öronen t ex rånarhuva.

Senast ändrad:

på vintern när jag rider har jag;
vanliga ridstrumpor, vanliga ridbyxor, vanlig pike tröja, en tunn långärmad tröja och en inte så tjock väst. dvs det jag har övriga året + en väst. :p
blåser det mycket har jag en rånarluva och en vindjacka över västen.
i stallet har jag kängor och yllesockor.
vantar är oftast magic glove eller om jag bara skrittar ut ett par skid vantar.
tycker inte om att vara varm när jag rider eller arbetar i stallet :p

Åh herrejisses, jag skulle frysa ihjäl inom loppet av fem minuter om jag skulle vara så lite klädd på vintern :eek:

Enda gångerna jag tar av mig mössan om vintern är när jag skottar snö, för elementet i traktorn har bara ett läge - full fräs :p

Fötter - Yllestrumpor + tjocka fodrade kängor
Ben - Underställ + mjukisbyxor + ev. Termobyxor
Överkropp - Underställ + någon typ av långärmad lite luftigare tröja + tjock vinterjacka + Halsduk (över munnen och näsan också)
Huvud - Mössa
Händer - Såna där tjocka vantar som är som tumvantar fast med lillfinger också:bow:

Rider oftast barbacka:love:

Mitt tips är att ha underställ och en tjock tröja (om det behövs). Sedan räcker det med en vindtät jacka. Då kan du köpa en snygg skaljacka var som helst. Blir inte det minsta klumpigt. Samma jacka funkar då dessutom som höst-/ vår-/ regnjacka. :idea:

Det där räcker inte ens för mig på hösten :angel: På vintern kör jag med underställ + ridbyxor + termobyxor på benen, ullstrumpor + ullstrumpor + tjocka ridskor på fötterna, underställ + andralagersröja + fleecetröja + fleecetröja + dunjacka på överkroppen och såklart tjocka vantar, stor mysig halsduk och tjock mössa. Har jag tur så räcker det ;)

Åh herrejisses, jag skulle frysa ihjäl inom loppet av fem minuter om jag skulle vara så lite klädd på vintern :eek:

Enda gångerna jag tar av mig mössan om vintern är när jag skottar snö, för elementet i traktorn har bara ett läge - full fräs :p

ja men så bor jag också i skåne, här får man skydda sig mot vind och regn istället för enbart kylan.

Jag har vanliga ridbyxor, vanliga "sommar"ridstövlar med dubbla sockor i, en piké eller top samt antingen en långärmad tunnare tröja + fodrad jacka, eller en långärmad tjock tröja + vindjacka. Fingervantar med ridhandskar i läder över. Kan ha mössa i extremkyla, typ -20 och nedåt, men tycker det blir så äckligt knöligt under hjälmen och dessutom fult. Öronen är dock ofta av en annan åsikt. :p

Jag tar dock gärna emot tips på bra och snygga vinterridstövlar (trött på att frysa och halka ihjäl i mina vanliga ofodrade), som både håller värmen och är stilrena nog att kunna ha på träningar. Alternativt riktigt bra strumpor. Handskar vore också bra, jag har testat med fler olika vinterridhandskar men de håller ju inte värmen för fem öre. :crazy:

Senast ändrad:

Oftast bomullstights, oskodda ridbyxor och thermobyxor på benen och linne, långärmad T-tröja, tjocktröja och vinterjacka på överkroppen. Sedan har jag rejäla kängor (typ graninge, Något nummer förstora) med minst två par strumpor i, ett par tunna yllesockar och ett par tjockare skidsockar. I skorna har jag lamullssulor. Tjocka vantar till uteritt och mockning i hagen och tunna handskar i ridhuset. Och så en stickad, fleecefodrad riktigt varm mössa såklart.

Är det riktigt kallt åker ylletröja, ylleunderställ och mjukisbyxor på, varmare finns inte! En tunn rånarluva eller buff under hjälmen och en liten smidig halsduk kan också vara skönt.

Och så får man inte glömma reflexvästen om kvällen.

Liknande trådar

Utrustning Hur klär ni er under det kalla vinterhalvåret när ni ska ut och rida? Jag är en väldigt lättfrusen person, och tar därför på mig... 2 3
Svar
40
· Visningar
10 489
Senast: syrran
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 717
Senast: Em3li3
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 989
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka