Hur klär ni er i vinter?

Sv: Hur klär ni er i vinter?

När det är för varmt för overall/termobyxor och för kallt för bara tighta byxor brukar jag ha mjukisbyxor och underställ. Asnajs att mocka i, men inte lika najs att rida i, i a f om man ska sitta i en sadel. :D

Hmm, tack för tipset! Kanske får bli fårskinnssulor i år igen (om det behövs). Så länge fötterna är varma så är jag varm. :D

*Halvt kl*

Jag funderar också lite på dessa (måste också köpa nya kängor) men jag undrar lite om hur höga de egentligen är? Läser recensionerna på hööks och där stod det att de räckte typ halva vaden... känns nästan lite högt för min del, som har en viss förhoppning om att kunna ha ett par kängor som funkar både att rida i och att ha i stallet (har begränsade utrymmen...).

Dock är jag rätt usel på att hitta något som både passar tanken och plånboken, är det någon som har tips på några bra, fodrade ridkängor i inte allt för hög prisklass? (dvs, ingenting för över 1000...).

Jag har köpt dessa kängor och tycker att dom är väldigt sköna, inte för breda och klumpiga så jag har stora förhoppningar att dom kommer att funka till ridning, åtminstone när man trimmar hemma eller rider ut ;)

Mina är 32 cm höga i storlek 40, vet inte hur mycket skillnad det är på höjden beroende på vilken storlek man har... Då går dom till lite mer än halva vaden på mig, som är 166 cm lång med ganska korta ben :)

Jag kör samma som förra vintern...

Mina softshellridbyxor med långkallingar under. Min Shockemöhle dunjacka med N66 fleecetröja under och antingen linne eller långärmad t-shirt under. O min goa häst-halsduk såklart! Är det riktigt svinkallt så tar jag på temrobyxor över softshellbyxorna. Under hjälmen så har jag oftast en "buff" på, lagom tjock o håller värmen. Är det svinkallt så har jag termolappar som man fäster på hjälmen. Utan hjälm har jag en N66 mössa :)

Nytt för iår kommer att bli ett par varma kängor och ett par varma handskar(förra årets handskar är ju förbrukade).

snogtopreiter.jpg

Tant frys kör med fantastiskt underställ:love:, mjukisbyxor ( om det är svinkallt) och ridtermobrallor. Munkjacka och varm jättejacka med skyddsväst under. Varma vinterridkängor ( jagar ett par bra strumpor och vantar) på huvet har jag rånarluva och hjälm om det är extra kallt annars sånna där svarta grejer man stoppar på öronen och hjälm:laugh:. om jag vill ha det extra gosigt om baken använder jag "rövkudden"

ser visserligen ut som en korsning av michelingubben och bläckplumpen men jag kan röra mig och hålla mig varm och torr:D.

Senast ändrad:

Ylleunderställ (guld värt! mycket varmare än vanliga underställ;) ), vanliga ridbyxor, fleecetröja samt h**ks ridoverall! På fötterna är det förnärvarande oklart vad som kommer att användas. Tror det är dags att införskaffa ett par nya (dock ej några med nedersta delen i gummi, gillar inte sånna alls). Raggsockar + ev fotvärmare. På händerna trefingersvantar :love: . Tunn mössa under ridhjälmen och en fleecekrage (sån man drar över huvudet).

;) :D

Tja samma som förra året antar jag...
Pikeurs fodrade ridbyxor, bomullströja, fleecetröja, Kingsland dunjacka, Roeckl Finesse winter, Petrie stövlar som är alltför stora så jag kan ha fårskinnssulor och tjocka sockar samt leggvärmare i.

Lång varm frack och fårskinnsfodrade ridstövlar i stallet.

Fixar inte att ha på mig overall och klumpiga kängor, känns som att ha tvångströja....

Åh, du kanske kan hjälpa mig med vad modellen på Pikeurs fodrade byxor heter? Jag har letat i en halv evighet!

Exakt vad jag drar på mig, beror hemskt mycket på om det blåser eller inte, temperatur (jag fryser mycket lättare om det är runt nollan, än runt tio minusgrader), var jag ska rida och hur länge, blablablaaa. Så jag raddar bara upp ungefär vad jag använder under vintern i hästvardagen :D

Ett bra underställ är mitt bästa klädesplagg i stallet/till häst i minusgraderna :love:

• CRW varseljacka
  • HellyHansen-tröja eller liknande (har en i nästan exakt samma material, från Hööks - ljuvlig!)
  • Stickad tröja eller fleecetröja
  • Underställ i ull
  • Stickade raggsockor
  • Ullstrumpor
  • Graningekängor / ridskor / Höga kusten-stövlar
  • chaps i nubuck
  • handskar / 3-finger-vantar
  • ridbyxor (vanligen helskodda)
  • öronvärmare i fleece / mössa
  • halsduk (vanligen i ull)
  • jeans

Det beror ju lite på hur kallt det är om vintern.

Iår ska jag införskaffa en varm dunjacka som går över rumpan men fortfarande går att rida i och ett par helskodda thermobyxor samt ett par "vanliga" fodrade softshell ridbyxor.

Såhär klär jag mig när det bara är vinter och kallt:

Ullmax trosor, sportbh och tjocka ullsockor och svärmors stickade raggisar i isländskt garn som är supervarma :love:
Ullmax underställ med fleeceinsida och ull på utsidan.
Microfleece tröja
Softshell ridbyxor
Lite lätt förstora ridstövlar/ridskor med ullsulor
Haglöfs skidjacka med flossad insida
Tunnare mössa
Fodrade vanliga skinnhandskar

När det är vargavinter typ -25 och kallare:

Ullmax trosor, sportbh och tjocka ullsockor och svärmors stickade raggisar i isländskt garn som är supervarma :love:
Ullmax underställ med fleeceinsida och ull på utsidan.
Underställ i microfleece
Skodda thermobyxor
Dunjacka
Förstora jättevarma å goa arbetsstövlar :love:
Hööks fodrade 3-fingervantar i skinn
Mössa från Hööks med öronlappar å fuskpäls
Är det hysteriskt kallt kompletterar jag med eluppvärmda sulor i skorna och såna där "bryt-kuddar" som jag lägger i handskarna går alldeles utmärkt att ha på utsidan av handen så det blir varmt å gött när man rider :)

Liknande trådar

Utrustning Hur klär ni er under det kalla vinterhalvåret när ni ska ut och rida? Jag är en väldigt lättfrusen person, och tar därför på mig... 2 3
Svar
40
· Visningar
10 489
Senast: syrran
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 717
Senast: Em3li3
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 989
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka