Jag har tänkt mkt på en sak. Jag har ingen häst i nuläget. En av sakerna som mentalt sätter stopp för det är tanken att själv vara tvungen att åka iväg med häst akut. Om hästen blir sjuk, behöver till klinik för mer omfattande vård. HUR klarar man av att fixa allt om man just då råkar vara själv och inte hittar ngn som kan följa med? Att få på släp, häst, boka tid och köra iväg själv i mitt fall 4 timmar till djursjukhus i en sådan stress-situation? Hur tänker ni? Och om hästen är svårlastad? Jag vet ju att det finns hästar som inte går på släpet, där ägarna ännu är i "träna-lastning"-fasen...Distriktsveterinären här är duktig men allt kan dom inte fixa...
Mvh Katastrof-tänk...
Vet du något om hur du reagerar i en krissituation? Har du varit med om någon slags sådan?
Handlingsförlamad eller går du in i överlevnad?
Jag klarar det jag måste.
Har kört häst som knappt kunde stödja på benet. Ringde Strömsholm när distriktare på jour med jobb innan från bilder tyckte det var risk för skada på armbågsled.
Var inne 2 ggr på ett dygn med sårskadan då hästen fick feber över natten.
Har även satt mig i bilen och hämtat lånehäst en dryg halvtimme efter att den jag haft i 18år togs bort.
Båda resorna tog runt 1h enkel väg men jag hade kunnat köra betydligt längre om jag var tvungen.
Jag är också en katastroftänkare men klarar det jag måste om det är kris.
Distriktarna här är mycket bra på häst och kan göra många saker i stallet. Kontaktar alltid den för första bedömning.
Det finns saker man kan och bör förbereda.
1. Släp och dragbil. Har du inte egen måste du ha en plan B. Var kan du låna? Nån i stallet? Jag rekommenderar dock eget om möjligt. En sak mindre att ordna vid kris.
2. Lastträna hästen. Om den inte är lasttränad ännu och ni måste in så försökt få ut en jourveterinär som ger lite lugnande så brukar det bli lättare.
3. Är det urakut så ringer du bara numret du redan har inlagt i mobilen innan du lastar och säger vi kommer in så fort jag lastat. Tid har jag aldrig bokat för tidskritiska saker. Men här vill sjukhusen gärna ha förvarning.
4. Kolla av med någon/några om de kan tänkas hjälpa till och köra i förväg. Jag har hjälp en blick halt häst in akut också. Jobbar dock skift så kan inte alla tider
5. Om man är beredd att avliva på plats om det är så dålig prognos att det inte kan vänta (och man bor där det finns veterinärer på jour dygnet runt) så måste man ju inte behöva lasta ensam. Då kan man om hästen bedöms klara att vänta några timmar/över natten med smärtlindring osv måste man ju inte köra omgående.