Jag har tänkt mkt på en sak. Jag har ingen häst i nuläget. En av sakerna som mentalt sätter stopp för det är tanken att själv vara tvungen att åka iväg med häst akut. Om hästen blir sjuk, behöver till klinik för mer omfattande vård. HUR klarar man av att fixa allt om man just då råkar vara själv och inte hittar ngn som kan följa med? Att få på släp, häst, boka tid och köra iväg själv i mitt fall 4 timmar till djursjukhus i en sådan stress-situation? Hur tänker ni? Och om hästen är svårlastad? Jag vet ju att det finns hästar som inte går på släpet, där ägarna ännu är i "träna-lastning"-fasen...Distriktsveterinären här är duktig men allt kan dom inte fixa...
Mvh Katastrof-tänk...
Att vara hästägare innebär ibland att man måste fatta obekväma beslut. Det är den krassa sanningen.
Man kan inte göra mer än sitt bästa, sen måste man kunna acceptera att även de svåra besluten kan vara rätt. Går det inte att lasta hästen får man behandla det som går på hemmaplan. Och avsluta när det inte finns mer man kan göra på plats.
Där jag bor har jag minst 4 timmars resa (utan släp, mer med släp bakom bilen, såklart...) till större djursjukhus, oavsett vilket av dem jag väljer (Helsingborg, Slöinge, Skara). Det finns en mindre hästklinik inom en timmes resväg. Jag har fattat beslut att om någon av mina hästar blir akut sjuk kommer jag åtgärda det som går att göra på hemmaplan eller på den närbelägna hästkliniken. Min inställning är att det inte är djurskyddsmässigt acceptabelt att transportera en sjuk eller skadad häst i 4 timmar för att den ska få vård.
Mitt kallblod är måttligt road av att åka släp och det är inte säkert att hon är sugen på att kliva in i lådan om hon dessutom är sjuk eller skadad. I så fall lappar vi ihop det som går på hemmaplan och räcker inte det så är "hästens evigt gröna land" ett fullgott alternativ. Det är jättetråkigt om man måste göra så, men det är djurägandets baksida att även kunna fatta såna beslut.
En sak till att överväga på förhand är hur mycket pengar man är beredd på att lägga på att lappa ihop en sjuk eller trasig häst. För även med den allra bästa av försäkringar blir det en stor summa man måste stå för själv också.
Är det rimligt att göra stora, dyra operationer? Har man råd med det? För JA! Det ÄR tillåtet att avbryta behandling för att man inte har pengar. Men det är, som sagt, bra om man har bestämt sig redan på förhand hur mycket pengar man har möjlighet att lägga på veterinärkostnader, så man kan bryta redan på kostnadsförslagsstadiet om det behövs.
Jag själv har valt begränsad veterinärvårdsförsäkring för mina hästar, det täcker kolik, sårskador och frakturer, typ. Det är vad jag anser är rimligt att jag åtgärdar på de hästar jag har. Men, det är ju också så att jag inte har några dyra tvlingshästar - möjligen hade jag resonerat annorlunda med såna.