Hur klipper du din hunds klor

Bukefalos 30 år!

Vad använder du för att korta klorna på din hund?

• Klotång av annat märke än Millers

Röster: 24 28,6%
  • Klotång av märket Millers

Röster: 53 63,1%
  • Giljoutin-klippare

Röster: 1 1,2%
  • Ett filverktyg

Röster: 6 7,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    84
Låter som att du tar lite mycket om det blir så, eller har de bara väldigt märkligt satta klor? Har aldrig varit med om att en hund börjat blöda i klorna efter promenad, oberoende av om de är nyklippta eller inte.
På den äldsta måste jag ta till precis innan pulpan, men hon har ändå klorna i marken. De andra två kunde gå långpromenad helt utan blodbad. 😅

Jag har så små hundar, 3 kg, att jag tycker Millers är för klumpig. Jag har väldigt små klotänger för katt och smådjur. Våra hundar har så små/tunna klor att det lätt går att klippa med sån. 😅

Klipper aldrig, utan använder en stålfotfil med utbytbara slipytor, även om jag har en Millers klotång. Finns både grova och fina slipytor att köpa. Och ja, det tar lite längre tid, men för mig är den tiden också en hanteringsträning. Samtidigt kollar vi öron, tänder och letar fästingar. Alla mina hundar har kommit springande när jag lägger ut fällen vi ska sitta på i köket. De ser det som en mysstund. Vilket gör att jag har haft lätthanterliga hundar, även hos veterinären. Win win.

Till saken hör att jag alltid har haft hundar som har klor som växer som ogräs, då är det bra med filen som kan slipa nära pulpan utan att man skadar den. Ska jag hålla klorna i trim måste jag nog fila minst 3ggr på 14 dagar. 1 gång i veckan räcker inte.

Använder Millers, viker bort stoppet bara. Har hundarna stående och klipper, går snabbt och enkelt. Klipper ca 1 gång i veckan. Hatar ljudet av klor som klickar i golvet så börjar det låta klipps klorna omgående.

Jag använder också Millers med stoppet bortvikt. Klipper först de flesta av hans framklor med honom framför mig och tar resten och bakklorna med honom stående mellan mina knän.

Pallar inte att använda Millers. Vi har olika modeller på jobbet varav en är Millers, den klarar jag inte av. Vill inte heller använda giljoutintång. Jag föredrar varianter som denna: https://www.4dogs.se/product/andis-klotang vilket jag antar är en variant av Millers. Köper dock endast de utan stopp.

Har också alltid använt Millers och tycker det fungerar suveränt. Cessna försöker gosa bort att bli klippt på klorna, även om hon ändå tycker det är okej. Så vi varvar världens gos med kloklippning och det är en riktigt mysig stund för oss. Jag hade gärna sett att klorna behövde klippas oftare :D

Jag använder en pytte liten Trixie klotång som är till för större gnagare och katter. Provade med en vanlig liten hundklotång på Trassel men det var på tok för stort, det gick bara inte. Provade den lilla på Milou också och den passade honom också bättre än dom stora. Den är vass och klipper rakt.

Liknande trådar

• Projekt kloklippning
  • Vad hittade jag i örat??
  • Hundhimlen
  • När blir det mer än en dejt?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat