Hur köper ni frimärken/porto?

Hur köper ni frimärken/porto?

  • Köper dem ett och ett när jag behöver

    Röster: 62 53,9%
  • Köper ett häfte att ha hemma tills det tar slut

    Röster: 49 42,6%
  • Köper portokod(er) på postnords hemsida

    Röster: 22 19,1%
  • Köper ett eller flera kuvert/emballage där portot ingår

    Röster: 10 8,7%
  • Använder gamla frimärken ur en samling som jag har

    Röster: 5 4,3%
  • Älskar frimärken med fina motiv så har flera häften hemma!

    Röster: 1 0,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    115

Rosett

Trådstartare
Insåg precis att folk faktiskt tar med sitt brev till postombudet och köper ett frimärke. O_o

Alltså ett frimärke varje gång de ska posta ett brev.
Själv köper jag alltid minst ett häfte med 10 stycken och väger och frankerar mina brev hemma.

Hur gör ni?

:)
 
Tog 3svar, jag är inte riktigt konsikvent.

MEN oftast blir ta med kuvert och köpa frimärke, eller portokod om inte ärende till affären. På jul köper alltid en frimärkskarta och använder. Sen är så sällan man köper frimärke 😅
 
Insåg precis att folk faktiskt tar med sitt brev till postombudet och köper ett frimärke. O_o

Alltså ett frimärke varje gång de ska posta ett brev.
Själv köper jag alltid minst ett häfte med 10 stycken och väger och frankerar mina brev hemma.

Hur gör ni?

:)

Haha precis så gör jag :D Beror på att jag skickar typ ett brev i kvartalet och skulle lätt tappa bort det där häftet där emellan.
Undantag julkort.
 
Inget alternativ. Jag går in med brev eller paket till posten och säger att jag vill skicka det så fixar de resten?
Finns det inga brevlådor där du bor? :)
Minns när jag hade en brevvän i Mexiko (tror jag det var), då var det som en stämpel bara, inget frimärke, så gissar att hon lämnat in brevet på posten och betalat och så stämplade de det som betalt.
Är det så hos dig också?
 
Finns det inga brevlådor där du bor? :)
Minns när jag hade en brevvän i Mexiko (tror jag det var), då var det som en stämpel bara, inget frimärke, så gissar att hon lämnat in brevet på posten och betalat och så stämplade de det som betalt.
Är det så hos dig också?
Det finns brevlådor men jag har aldrig använt en, jag måste ju in på postkontoret för att köpa ett frimärke ändå (och jag har ingen Aning om hur det funkar!) så det är lättare att låta dem sköta det.
 
Jag köpte många häften med valörlösa 10-pack för några år sedan, när priserna på frimärken var påväg upp. Det var en bra affär. Har fortfarande kvar frimärken men köpte nu ett antal häften till, för de blir bara dyrare...
Skickar en hel del med frimärke, gör man inte det är det knappast motiverat att köpa på sig.
 
Det var så länge sen att jag...vettefan fick ett frimärke av morfar tror jag? Jag är 100% en person som vill köpa ett frimärke i taget pga ett häfte är snordyrt. Tyvärr verkar det knappt vara ett alternativ längre utan man måste köpa ett häfte.

Antar att jag kommer bli den som köper portokoder hur mycket det än tar emot pga älskar frimärken.
 
Jag ärvde ett flertal häften med s.k. Rabattfrimärken, https://häftessamlarna.se/?page_id=4472, som var frimärkssamlare härom året.

Passade mig bra eftersom jag skickar många tunga försändelser varje år med lantbrevbäraren - mest är det prov för grovfoderanalys, träckprover och en och annan faktura om jag saknar E-postadress till mottagaren.

Annars så brukade jag köpa några häften i taget, och använda tills de tagit slut.

Lantbrevbäraren plockar fortfarande med sig försändelserna från vår postlåda tack och lov...
 
Köper ett när jag behöver det. Postar fysiska brev ett fåtal gånger om året, och det innebär att jag behöver gå 15 meter extra, in i min vanliga mataffär, istället för att bara släppa det i brevlådan.

Skickar olika former av paket betydligt oftare, och då köper jag frakten på nätet och lämnar in hos samma ombud.
 
Köper frimärken till företaget typ varje vecka 😅 senast för nån dag sen köpte jag 5 häften, eftersom priset är på väg upp igen efter nyår. Inför förra höjningen såg jag till att köpa 10 häften tror jag. Hoppas kunna köpa nått mer innan 1/1.
 
Det händer att jag köper ett frimärke om jag ändå är vid en affär och vet att något ska postas, men för det mesta köper jag portokoder. Skitsmidigt :)
 
Jag skickar ett vykort till mormor en gång i månaden. Det finns inga postlådor här så man måste gå in med vykortet till post kontoret. Nu bor jag i närheten av ett postkontor som för det mesta kan ordna med det (det är ovanligt att det skickas vykort här). När jag bodde i Yunnan kunde inte by postkontoret ordna det ens inom landet (jag provade) så jag brukade ta med mig alla vykort när jag åkte utomlands och posta dem då. Hittade ett litet post kontor på vischan en gång i Sri Lanka :rofl:

Jag går till post kontoret helt enkelt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 838
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 447
Senast: Myrten
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 689
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp