hur kör man en slåtterbalk?

Det handlar om varför du är berättigad till 7000 kronor extra per hektar och år, vilket man får för lieslåtter. Skulle vi hårddra det skulle man få för lie, enbart. Nu kan vi välja att likställa vissa saker som både ger likvärdigt resultat och är jämförbart i till exempel arbetsinsats (eller bevarande av kulturmetod). Du måste inte sätta hässjor för stödet, du måste däremot räfsa ihop och ta bort, detta oavsett de extra 7000 kronorna per hektar. Men vill du ha bokstavstolkning som Luther så kan du nog få det....

Det är ur biologisk synpunkt stor skillnad om man skär av "gräset" (lie, knivslåtter), jämfört med att "slå" av gräset, (slåtterkross, trumslåtter, grästrimmer).

I det senare fallet går en delvis örten sönder, och flera av de numera ovanliga slåtterängsörterna tål inte det.

På en hårdvallsäng, så spelar inte marktrycket av en mindre traktor någon roll, en traktor med totalvikt kanske 500 kg eller så (typ liten Kubota eller Kinatraktor). Traktorn eller för den delen ATV:n (om någon kulturmarodör förstört en hästslåttermaskin till att vara dragen av en sådan) väger ungefär som en vanlig häst.

Jag ser enbart en vilja att tvinga på folk en löjligt tung arbetsinsats, vilket leder till att fler slåtterängar, i synnerhet de stora till ytan, försvinner ur bruk.

Vår slåtteräng är bara ca 4000 kvm stor, men jag känner ju till slåtterängar på bra många hektar.

När eldsjälen som slog med lie i slåtterängsgänget av olika skäl ger sig, så försvinner också slåtterängen gärna i samband med det.

Ack så bra för den biologiska mångfalden, om man anlägger en slags moralistisk attityd till vilket redskap man använder utan någon egentlig riktig bra motivering.

Har du själv slagit, räfsat, samlat ihop och hässjat och så tagit bort höet efter torkning?
Inte i någon text har jag hittat ett "förbud" mot att t.ex. ta in en traktor med småbalspress för att ta hand om höet.
Vilken skillnad skulle det enligt dig vara att använda en press på ängen jämfört med att slå med traktor?
 
Du får använda vilka redskap du vill, vilka metoder du vill och göra precis som du vill, det är ingen som kommer att tvinga dig till något.
MEN om du söker ersättning för det så finns det stödregler att följa. Jag har inte satt upp dem så spar du på sarkasmerna. Jag kan inte svara på exakt varför Jordbruksverket har valt att godkänna en motormanuell slåtterbalk (maskinen i TS grundinlägg), men rimligen måste det på något vis motsvara lieslåtter, eftersom det är vad man EGENTLIGEN får betalt 7000 kronor extra för. Totalt får du cirka 11500 kronor/ha för biologiskt värdefulla marker som slås med lie. Slår du med traktor så får du alltså ca 4500 kr/ha.
Och nej, det finns inget förbud mot att ta in en traktor med småbalspress, men på de marker som slås med lie så är det oftast antingen så kuperat, stenigt eller blött att det inte går. Det finns inget biologiskt motiv till att slå en stor, slät hårdvallsäng med lie, en traktor med klippande eller skärande redskap går precis lika bra enligt stödreglerna.
Så slå du med traktor eller fyrhjuling, vill du ha stöd så är det 4500 plus eventuell ersättning för höhantering (dvs hässjning).

Men söker du ingen ersättning så får du göra precis som du vill.

Och ja, jag har både slagit, hässjat och ladat in hö, vad det nu har med saken att göra....
 
:D
Nu har jag provkört :bump:, den var ju rätt enkel att lista ut när man väl bara drog gång motorn... :bow:
Här kommer den användas till typ allt gräs och ogräs som inte växer på gräsmattan. Det finns rätt gott om sånt på en gård på 13ha... Det kommer bli mitt alternativ till betesputs, eftersom jag inte har någon traktor. Det funkade rätt bra! (makalöst vad fint det blir i hagen när man klippt ner nässlor, ogräs och rator! :love:)
14708212_10154023921937404_5671945483361922139_n.jpg

(så nu har jag bara typ 6 ha hage kvar att gå över ratorna på... :rofl: :rofl: och en attans massa annan mark också!)

Det enda jag inte har lyckats lista ut är ett litet handtag som sitter framtill (pil på bilden nedan), som går att vrida mellan två lägen - vad gör det för något?
leksak_zpsnfo6oku3.jpg~original
Jag frågade gubben, och han trodde det var en inställning för vinkeln i sidled av "styret (handtaget)" om man av nån anledning vill gå bredvid balken.
 

Liknande trådar

Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 343
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: LillaMy84
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 872
Senast: cirkus
·
Äldre Ja, när man kör fast på en tom landsväg och man inte vet exakt vart man är och det inte räcker med att berätta närmsta ort eller vad...
Svar
17
· Visningar
3 605
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp