hur kör man en slåtterbalk?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har råkat få en sån här från ett dödsbo:
M210_450.jpg

Den är säkert enkel att jobba med när man lärt sig den, men jag har aldrig kört en sån tidigare och ingen bruksanvisning följde med. Så, utöver att dra igång motorn på den - hur gör man? Nån som kan ge tips?
Modellen heter eurosystems M210
(jag hittar ingen bruksanvisning på nätet och den verkar inte vara köpt i Sverige, vilket är logiskt med tanke på nationaliteten på dem som vi fått ärva den från)
Någon som har några bra tips?
 
Åh, min favoritmackapär!!! :love:
Jag har en av ett annat märke, men den ser nästan identisk ut.
Det undre handtaget på vänster sida håller du in för att maskinen ska gå framåt och för att få igång klippaggregatet klämmer du runt det övre också.
Sedan är det bara att köra, och om knivarna är vassa kommer du att bli förvånad över vilka saker den kan kapa. Hojta och skrik och skräm bort grodor och andra smådjur innan du kör dock, den är även en effektiv giljotin... :o
 
Vi fick snällt adoptera en liknande när vi köpte huset. Jag är dock mycket misstänksam mot den då drivningen hänger sig och så går den av sig själv. Känns farligt :cautious:

Men vad är tanken att man ska klippa med en sån där egentligen? Automowern går i trädgården, vi har en Rider för övriga områden och vägrenen, och en röjsåg för trimning och sly. Kanske kunde putsat betet med den? Men det blir ju en jäkla språngmarsch :D
 
Vi fick snällt adoptera en liknande när vi köpte huset. Jag är dock mycket misstänksam mot den då drivningen hänger sig och så går den av sig själv. Känns farligt :cautious:

Men vad är tanken att man ska klippa med en sån där egentligen? Automowern går i trädgården, vi har en Rider för övriga områden och vägrenen, och en röjsåg för trimning och sly. Kanske kunde putsat betet med den? Men det blir ju en jäkla språngmarsch :D
Som jag fattat det kom den som en sorts mekanisk lie. Minns annonser om den i Land på 80-90talet? Man ska alltså ta reda på det man slår av.

Det redskap man hängde efter traktorn förr som klippte vallen till hö kallade slåtterbalk.
2012-08-19_15-09-43_812.jpg

Den där som man kör själv heter likadant och ska ge liknande resultat fast man slipper investera i en traktor. :) Plus att den går att köra i mindre utrymmen
 
En slåtterbalk är helt enkelt ett klippredskap för gräs som inte är gräsmatta :D Helt enkelt en grovgräsklippare, om man så vill.

Finns i olika modeller, traktordrivna eller som TS visar hon ärvt. Rimligen borde det finnas något reglage för klippningen (till/från och möjligen höjdjustering) sedan är det sannolikt ett grepp för drivningen (så den går framåt).

Experimentera tycker jag är roligare än manual ;)
 
Den är guld värd i stugan, istället för att köra trimmer när jag kommer dit och gräset blivit för långt för gräsklipparen kör jag slåtterbalken och lägger in gräset till hästarna.
Stigen ner till sjön klipps också enkelt, trots att det kommit upp ett och annat sly sedan förra året.
 
:D
Nu har jag provkört :bump:, den var ju rätt enkel att lista ut när man väl bara drog gång motorn... :bow:
Här kommer den användas till typ allt gräs och ogräs som inte växer på gräsmattan. Det finns rätt gott om sånt på en gård på 13ha... Det kommer bli mitt alternativ till betesputs, eftersom jag inte har någon traktor. Det funkade rätt bra! (makalöst vad fint det blir i hagen när man klippt ner nässlor, ogräs och rator! :love:)
14708212_10154023921937404_5671945483361922139_n.jpg

(så nu har jag bara typ 6 ha hage kvar att gå över ratorna på... :rofl: :rofl: och en attans massa annan mark också!)

Det enda jag inte har lyckats lista ut är ett litet handtag som sitter framtill (pil på bilden nedan), som går att vrida mellan två lägen - vad gör det för något?
leksak_zpsnfo6oku3.jpg~original
 
Vi använder en slåtterbalk pga att vi har ängar som måste slås för hand för att få bidrag för dom (bor i en kulturbygd och har många sällsynta växter här). Slåtterbalken räknas som handredskap till skillnad från de slåttermaskiner man sätter bakom en traktor.
IMG_0667.jpg

IMG_0668.jpg

Efter detta ska det hela strängas - förnas - för att därefter tas tillvara till vintern.
 
:D
Nu har jag provkört :bump:, den var ju rätt enkel att lista ut när man väl bara drog gång motorn... :bow:
Här kommer den användas till typ allt gräs och ogräs som inte växer på gräsmattan. Det finns rätt gott om sånt på en gård på 13ha... Det kommer bli mitt alternativ till betesputs, eftersom jag inte har någon traktor. Det funkade rätt bra! (makalöst vad fint det blir i hagen när man klippt ner nässlor, ogräs och rator! :love:)

(så nu har jag bara typ 6 ha hage kvar att gå över ratorna på... :rofl: :rofl: och en attans massa annan mark också!)

Det enda jag inte har lyckats lista ut är ett litet handtag som sitter framtill (pil på bilden nedan), som går att vrida mellan två lägen - vad gör det för något?
leksak_zpsnfo6oku3.jpg~original

Kan inte det där lilla handtaget vara för att justera höjden på handtagen du håller i när du kör? :)
 
Vi använder en slåtterbalk pga att vi har ängar som måste slås för hand för att få bidrag för dom (bor i en kulturbygd och har många sällsynta växter här). Slåtterbalken räknas som handredskap till skillnad från de slåttermaskiner man sätter bakom en traktor.
IMG_0667.jpg

IMG_0668.jpg

Efter detta ska det hela strängas - förnas - för att därefter tas tillvara till vintern.
Vad räknas hästdrivna slåtterbalkar (slåttermaskiner) som?
 
Vi använder en slåtterbalk pga att vi har ängar som måste slås för hand för att få bidrag för dom (bor i en kulturbygd och har många sällsynta växter här). Slåtterbalken räknas som handredskap till skillnad från de slåttermaskiner man sätter bakom en traktor.
IMG_0667.jpg

IMG_0668.jpg

Efter detta ska det hela strängas - förnas - för att därefter tas tillvara till vintern.
Sån här slåtterbalk används på naturreservatet här intill, av samma skäl. Det ska slås med lie eller slåtterbalk. Även om det slagna gräset därifrån bara "tas bort", utan att tas omhand - det slås inte förrän på sensommaren och då är det ju ingen näring kvar i det så jag vill inte ha det.
Vad räknas hästdrivna slåtterbalkar (slåttermaskiner) som?
Den nuvarande entreprenören som slår naturreservatet använder delvis hästdragen slåtter, om det ger någon ledtråd.
 
Vad räknas hästdrivna slåtterbalkar (slåttermaskiner) som?
Som ett skärande redskap, likt den motormanuella slåtterbalken.

Det är knivar som skär, så grässtrået får en fin snittyta. Skär man gräset (örten) så, så mår plantan bra även efter klippning, överlever och kan växa igen.. Det är anledningen till att det är lie eller slåtterbalk som ska användas när man sköter t.ex. bidragsberättigade slåtterängar.

Man "skär" alltså gräs på ängen med både den motormanuella slåtterbalken, den traktordrivna, och med den hästdrivna.
 
Jag undrade om slåtter med hästdragen slåttermaskin också räknades in i kategorin slåtter för hand i samband med jordbruks/kulturmiljöstöd.

Det är upp till varje länsstyrelse som handlägger stödet att avgöra tror jag. Vi har i vårt län godkänt det som handredskap (eller lieslåtter som det heter i stödet) med hänvisning till att det är bevarande av kulturhistoria och samtidigt är ett lågt marktryck jämfört med att köra traktor. Vi skulle inte godkänna samma redskap om det drogs av en fyrhjuling då den kulturhistoriska aspekten faller. Slåtterbalken som TS har godkänns pga lågt marktryck och relativt hög arbetsinsats, du måste ju gå bakom den, har dessutom ganska smal klippbredd jämfört med vad en van lieman kan ta.
 
Det är upp till varje länsstyrelse som handlägger stödet att avgöra tror jag. Vi har i vårt län godkänt det som handredskap (eller lieslåtter som det heter i stödet) med hänvisning till att det är bevarande av kulturhistoria och samtidigt är ett lågt marktryck jämfört med att köra traktor. Vi skulle inte godkänna samma redskap om det drogs av en fyrhjuling då den kulturhistoriska aspekten faller. Slåtterbalken som TS har godkänns pga lågt marktryck och relativt hög arbetsinsats, du måste ju gå bakom den, har dessutom ganska smal klippbredd jämfört med vad en van lieman kan ta.
Såsom innehavare till en slåtteräng (fast mark) med "lieslåtter", så har vi inte haft några diskussioner med länsstyrelsen om "marktryck", däremot om vikten av att:
*Växterna tas av med ett skärande redskap.
*Det slagna ska vara kvar på ängen för att torka och fröa av sig (i vårt fall hässjat).
*Ängshöet ska tas bort från ängen.
*Inte ta bort stenar eller röjningsrösen.

Om vi sedan använde lie, eller slåtterbalk av någon typ hade nog mest med andra faktorer att göra än marktryck.
För mycket sten, berghällar och smårösen, =traktor går bort.
Har inte fått tag i fungerande hästslåtter trots tillgång på inkörd häst.

Varför skulle "arbetsinsatsen" i tid och svett vara det väsentliga?

Det låter som en ganska skum luthersk moralistisk inställning?

Det är jobbigt nog att räfsa och sätta hässjor, varför behöver själva avskärandet av gräset vara så jobbigt som möjligt?
Slå med lie är jobbigare än den den motordrivna slåtterbalken, alltså blev det slåtterbalk, utom i dikesknater m.m..

Förr eller senare så kommer vi att få tag i en hästslåttern som fungerar...
 
Varför skulle "arbetsinsatsen" i tid och svett vara det väsentliga?

Det låter som en ganska skum luthersk moralistisk inställning?

Det är jobbigt nog att räfsa och sätta hässjor, varför behöver själva avskärandet av gräset vara så jobbigt som möjligt?
Slå med lie är jobbigare än den den motordrivna slåtterbalken, alltså blev det slåtterbalk, utom i dikesknater m.m..

Förr eller senare så kommer vi att få tag i en hästslåttern som fungerar...

Det handlar om varför du är berättigad till 7000 kronor extra per hektar och år, vilket man får för lieslåtter. Skulle vi hårddra det skulle man få för lie, enbart. Nu kan vi välja att likställa vissa saker som både ger likvärdigt resultat och är jämförbart i till exempel arbetsinsats (eller bevarande av kulturmetod). Du måste inte sätta hässjor för stödet, du måste däremot räfsa ihop och ta bort, detta oavsett de extra 7000 kronorna per hektar. Men vill du ha bokstavstolkning som Luther så kan du nog få det....
 

Liknande trådar

Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 335
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: LillaMy84
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 640
Senast: cirkus
·
Äldre Ja, när man kör fast på en tom landsväg och man inte vet exakt vart man är och det inte räcker med att berätta närmsta ort eller vad...
Svar
17
· Visningar
3 595
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp