Hur kommer detta sig? (färgfråga)

VinterFlikka

Trådstartare
Min häst, en varmblodstravare, har så länge jag ägt henne haft ett fält med vita stickelhår från manken och, mer eller mindre, rakt ner. Nu har detta fält växt och blivit mer och mer vitt för varje år som går, och nu efter fällningen av vinterpälsen ser jag att det verkar ha "spridit sig" till andra ställen.
Har alltid funnits vita hårstrån i manen just vid fläcken men finns nu även några i svansen och på rumpan samt flanken.

Vet någon hur detta kan komma sig? Har pratat med tidigare ägare som har en avkomma efter henne och dottern är även hon vit på samma ställe.

Tacksam för funderingar och svar! :bump:

Lägger upp bilder om en liten stund.
 
Sv: Hur kommer detta sig? (färgfråga)

Om sabino anlaget finns hos travhästen så kan det vara det. Då är det en så kallad sabinofläck. Men jag vet inte om det finns hos dem.
 
Sv: Hur kommer detta sig? (färgfråga)

Kan ju ingenting alls om färger själv så jag har ju inte en aning... därför vände jag ju mig naturligtvis till alla kloka här på Buke :D

Här kommer en bild på själva fläcken.

flcken.jpg
 
Sv: Hur kommer detta sig? (färgfråga)

Har ingen aning om vad det kan vara, :P Men du har ingen bild på hela hästen från sidan? =)

//Diana
 
Sv: Hur kommer detta sig? (färgfråga)

Hm, jag har aldrig sett något sånt förut, har du en helkroppsbild på henne?
 
Sv: Hur kommer detta sig? (färgfråga)

Ska fixa en bild på hela henne från sidan, har ingen bra på datorn just nu...
återkommer.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst har fått fläckar där hon är stickelhårig, på ett ställe på magen är hon nästen helt vit. Hon har vitt på ena sidan vid manen...
Svar
9
· Visningar
1 125
Senast: Görel
·
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 395
Senast: skuggi
·
Hästvård Har noterat att mitt 8-åriga sto börjat få en del vita hårstrån över kroppen. De var inte många i början, men nu har de börjat poppa upp...
Svar
13
· Visningar
5 653
Senast: Bialitt
·
Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 023
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp