Hur kör du egentligen?

Sv: Hur kör du egentligen?

Fast det kan du ju egentligen inte veta, så det blir litet våghalsigt att skriva det som en sanning. I själva verket skiljer ju missvisningen en hel del mellan olika bilar, den är dessutom sällan linjär. Våra f.n. tre bilar håller samtliga ca 4-6 km/h lägre sann hastighet än mätaren visar, runt 100 km/h.

Naturligtvis är det olika för olika fordon, därför är det enklare att kolla på gps;en

sedan, fram tills nu så har polisen haft överseende med ca 10%

dvs 5 km/h för fort på femtiosträcka.

det verkar som om man ska införa en nolltolerans där med så vem vet...
 
Sv: Hur kör du egentligen?

vilket beteende åsyftar du, det att omotiverat bromsa trafiken:D

Ditt beteende att provocera med helljuset. Du reagerar på vad du tycker är fel i trafiken med att själv göra fel. Du blir arg, stött och känner dig felbehandlad och agerar efter det. Har du testat anger-management?

Faktum är att du inte har en aning om varför en bil framför dig saktar in eller bromsar. Det kan mycket väl finnas en bra anledning som du inte ser och inte vet om. Ändå säger du att du kan tänka dig att straffa vederbörande. Det visar bara att du faktiskt inte borde ha kökort.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

om du kör in i ett fordon bakifrån så har du inte hållet behörigt avstånd.

Skulden kan minskas om det kan bevisas att framförvarande fordon omotiverat bromsat.

10-4:meh:

Nej, t.ex. om man blir påkörd när man står och väntar på att svänga vänster kan man åka på det. Likadant om man blir påkörd bakifrån efter att man svängt ut på en väg där man har väjnings- eller stopplikt. Spelar ingen roll om den som kört på kört alldeles för fort eftersom man genom att köra långsamt medan man accelererar upp anses hindra trafiken. Gäller även filbyten trots att bakomvarande fordon kanske körde för fort/reagerade för långsamt. Man åker oftast dit också om man t.ex. har trasig belysning bak i mörkret och bilen därför är dåligt synlig eller inte har fungerande bromsljus så att det inte är uppenbart att den bromsar.

Bromsar framförvarande bil häftigt eller nitar utan synbar anledning så är det som du säger stor risk att man bedöms som vållande. Den påkörde kan alltid hävda att en älg var på väg ut mot vägbanan men ångrade sig och sprang tillbaka. Dessutom, om bakomvarande fordon hållit lämpligt avstånd hade den hunnit uppfatta tvärniten och själv hinna bromsa i tid. Skulden är ganska klar om det inte finns några giltiga skäl till att det blev som det blev.

Så att bara för att man blir påkörd bakifrån frias man inte automatiskt från ansvar. I de allra flesta fall kan jag hålla med om att den som kör på är den som åker på att anses vara vållande även om den som blev påkörd betedde sig genomkorkat eller som ett svin i samband med händelsen.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Jag tycker nog inte att du ska köra om du är stressad? Jag menar åka i tid. Självklart blinka när man svänger av. För att meddela. Om helljusen fattade jag det som att det inte var en blinkning utan hela tiden bakom. Ja det blir skillnad då är det mer signal. Annars kan man ju undra vad den bakom pusslar med. Köra nära och dessutom med helljus tända är ju lite som att be om en kollision. Sen är frågan när man ska våga bromsa. Jag bromsar inte för fåglar. Men andra djur och även människor och självklart om nått stort är i vägen. Men om den bakom ligger nära ska man kanske inte bromsa så mkt utan hoppas på det bästa att djuret/människan hinner flytta sig. Annars är risken stor att man blir påkörd bakifrån. Många blir överkörda idag. Både djur och människor. Jag vill inte vara någon av dessa. Vare sig den som kör eller den som blir överkörd.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Stämmer inte, det är 20-80 där som gäller. Den som tvärnitar har också ett ansvar, det är inte tillåtet hur som helst.

Just därför man inte vågar tvärbromsa utan hellre riskerar köra över någon. Eller snarare en anledning till det. Beror ju på omständigheterna. Nog 17 bromsar man om en katt springer ut på vägen -reaktion. Och blir man överraskad blir det nog att man gärna tvärbromsar. Har man bil bakom sig som håller avståndet är det nog inga problem. Men en som slickar en i röven blir svårare. Jag har fått lära in mig att inte bromsa i onödan. I början var jag lite oj ett barn går på trottoaren och där är en cykel på andra sidan. Hålla hastigheten men visst är det irriterande att ha nån tätt bakom sig. Det gör att jag inte känner att jag vågar bromsa för mkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kör du egentligen?

Just därför man inte vågar tvärbromsa utan hellre riskerar köra över någon.

Va? Hellre köra över en person än att riskera 20% vållande? Kör du över en människa kan jag lova att det blir värre än de där 20 procenten..? Rent ekonomiskt. I andra aspekter är det bara absurt. Ja jo, om man nu känner att det är "mig eller den andra" som kommer överleva olyckan gör de flesta säkerligen det egoistiska valet om de hinner med att tänka. Men vad fan, 20-80% som argument..?
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Jag kan ärligt säga att jag tänker mig för både en och 2 ggr innan jag lägger på en tvärnit när jag har hästsläpet på kroken. Mao betydligt längre reaktionssträcka om det skulle vara nåt på vägen iomed att jag inte bromsar reflexmässigt, utan faktiskt KOLLAR ordentligt vad som är på vägen.

Men jag vet om det och kör väldigt lugnt och försiktigt där det finns människor.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Sen förstår jag inte riktigt den överdrivna rädslan, eller finns det hemskt många "rövslickare" där du bor? Jag släpper förbi helidioter, de fattar uppenbarligen ändå inget så det är ingen idé att tro att de kommer förstå hur korkade de är och ska man tro på Darwin rensar de bort sig själva med tiden och tar tyvärr ibland med sig andra helt oskyldiga.

Jag saktar ned farten för att göra trafiksituationen mer säker för mig personligen om någon ligger och trycker tätt bakom. En kollision i 50 är bättre än en kollision i 90. Jag skiter då högaktningsfullt i att jag hindrar övrig trafik. Livet är viktigare än lagen. Vid tillfälle släpper jag som sagt förbi och visar om jag får möjlighet med barnsligt teckenspråk vad jag tycker om deras intelligens (men bristen på den gör väl att det ändå inte går hem).

Vållar mitt beteende att någon annan, hindrad bilist, som också saknar vitala bitar av hjärnan får för sig att köra om mig och eventuell köbildning i ren ilska och skiter i omständigheter som gör omkörning direkt olämpligt och därmed frontalkrockar med en annan bil med fatala följder så får jag försöka leva med det. Som tur är tycker jag inte att det händer särskilt ofta att jag känner mig direkt hotad. Dels finns det ofta möjlighet att släppa förbi och dels tycker jag faktiskt inte att det är så många som ligger så löjligt nära.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Ditt beteende att provocera med helljuset. Du reagerar på vad du tycker är fel i trafiken med att själv göra fel. Du blir arg, stött och känner dig felbehandlad och agerar efter det. Har du testat anger-management?

Faktum är att du inte har en aning om varför en bil framför dig saktar in eller bromsar. Det kan mycket väl finnas en bra anledning som du inte ser och inte vet om. Ändå säger du att du kan tänka dig att straffa vederbörande. Det visar bara att du faktiskt inte borde ha kökort.

1. Varje omkörning ska påbörjas med att uppmärksamma fordonet framför dig om din närvaro, antingen med en ljudsignal eller med ljustutan.
2. Svarar fordonet framför på denna "knackning" genom att bromsa in på det vis du beskrivit så slår jag på på ljusen tills jag kört om.
3 Detta gör jag naturligtvis inte om fordonet framför agerar som man bör göra och inte hindrar eller stör trafikflödet genom omotiverade inbromsningar, det senare, om ngt, bör rendera i en omprövning körkortstillståndet;)
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Stämmer inte, det är 20-80 där som gäller. Den som tvärnitar har också ett ansvar, det är inte tillåtet hur som helst.

Ja det gäller om framförvarande bil bromsat omotiverat. men kör du ex in i den sista bilen i en bilkö så är det du som står för hela skadan.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Nej, t.ex. om man blir påkörd när man står och väntar på att svänga vänster kan man åka på det. Likadant om man blir påkörd bakifrån efter att man svängt ut på en väg där man har väjnings- eller stopplikt. Spelar ingen roll om den som kört på kört alldeles för fort eftersom man genom att köra långsamt medan man accelererar upp anses hindra trafiken. Gäller även filbyten trots att bakomvarande fordon kanske körde för fort/reagerade för långsamt. Man åker oftast dit också om man t.ex. har trasig belysning bak i mörkret och bilen därför är dåligt synlig eller inte har fungerande bromsljus så att det inte är uppenbart att den bromsar.

Bromsar framförvarande bil häftigt eller nitar utan synbar anledning så är det som du säger stor risk att man bedöms som vållande. Den påkörde kan alltid hävda att en älg var på väg ut mot vägbanan men ångrade sig och sprang tillbaka. Dessutom, om bakomvarande fordon hållit lämpligt avstånd hade den hunnit uppfatta tvärniten och själv hinna bromsa i tid. Skulden är ganska klar om det inte finns några giltiga skäl till att det blev som det blev.

Så att bara för att man blir påkörd bakifrån frias man inte automatiskt från ansvar. I de allra flesta fall kan jag hålla med om att den som kör på är den som åker på att anses vara vållande även om den som blev påkörd betedde sig genomkorkat eller som ett svin i samband med händelsen.

då har du väl brutit mot stopp eller väjningsplikt.
skär du in i en fil ska du även lämna företräde.

och skulle bilen framför mig dra storyn om älgen..ja då är det väl bara att spåra av där han säger sig ha sett älgen. finns det inga spår så...
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Jag tycker nog inte att du ska köra om du är stressad? Jag menar åka i tid. Självklart blinka när man svänger av. För att meddela. Om helljusen fattade jag det som att det inte var en blinkning utan hela tiden bakom. Ja det blir skillnad då är det mer signal. Annars kan man ju undra vad den bakom pusslar med. Köra nära och dessutom med helljus tända är ju lite som att be om en kollision. Sen är frågan när man ska våga bromsa. Jag bromsar inte för fåglar. Men andra djur och även människor och självklart om nått stort är i vägen. Men om den bakom ligger nära ska man kanske inte bromsa så mkt utan hoppas på det bästa att djuret/människan hinner flytta sig. Annars är risken stor att man blir påkörd bakifrån. Många blir överkörda idag. Både djur och människor. Jag vill inte vara någon av dessa. Vare sig den som kör eller den som blir överkörd.

helljusen går på permanent efter det att tomten framför omotiverat sänkt farten och agerat för att störa o hindra trafikflödet, annars används de bara som "dörrknackare" så att fordonet framför uppmärksammas om den påbörjade omkörningen
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Just därför man inte vågar tvärbromsa utan hellre riskerar köra över någon. Eller snarare en anledning till det. Beror ju på omständigheterna. Nog 17 bromsar man om en katt springer ut på vägen -reaktion. Och blir man överraskad blir det nog att man gärna tvärbromsar. Har man bil bakom sig som håller avståndet är det nog inga problem. Men en som slickar en i röven blir svårare. Jag har fått lära in mig att inte bromsa i onödan. I början var jag lite oj ett barn går på trottoaren och där är en cykel på andra sidan. Hålla hastigheten men visst är det irriterande att ha nån tätt bakom sig. Det gör att jag inte känner att jag vågar bromsa för mkt.

svårt att låta bli men jag bromsar inte för djur mindre än rådjur och knappt det om trafiken är tät.

hellre en död katt än ett antal skadade människor i samband med en trafikolycka.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Sen förstår jag inte riktigt den överdrivna rädslan, eller finns det hemskt många "rövslickare" där du bor? Jag släpper förbi helidioter, de fattar uppenbarligen ändå inget så det är ingen idé att tro att de kommer förstå hur korkade de är och ska man tro på Darwin rensar de bort sig själva med tiden och tar tyvärr ibland med sig andra helt oskyldiga.

Jag saktar ned farten för att göra trafiksituationen mer säker för mig personligen om någon ligger och trycker tätt bakom. En kollision i 50 är bättre än en kollision i 90. Jag skiter då högaktningsfullt i att jag hindrar övrig trafik. Livet är viktigare än lagen. Vid tillfälle släpper jag som sagt förbi och visar om jag får möjlighet med barnsligt teckenspråk vad jag tycker om deras intelligens (men bristen på den gör väl att det ändå inte går hem).

Vållar mitt beteende att någon annan, hindrad bilist, som också saknar vitala bitar av hjärnan får för sig att köra om mig och eventuell köbildning i ren ilska och skiter i omständigheter som gör omkörning direkt olämpligt och därmed frontalkrockar med en annan bil med fatala följder så får jag försöka leva med det. Som tur är tycker jag inte att det händer särskilt ofta att jag känner mig direkt hotad. Dels finns det ofta möjlighet att släppa förbi och dels tycker jag faktiskt inte att det är så många som ligger så löjligt nära.

naturligtvis har du rätt att framföra ditt fordon i en av dig vald hastighet, men du har även skyldighet att så lite som möjligt störa trafiken o därigenom riskera olyckor.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

och skulle bilen framför mig dra storyn om älgen..ja då är det väl bara att spåra av där han säger sig ha sett älgen. finns det inga spår så...

Räcker ju med att man är övertygad om att det är en älg för att det ska vara motiverat att ställa sig på bromsen.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

naturligtvis har du rätt att framföra ditt fordon i en av dig vald hastighet, men du har även skyldighet att så lite som möjligt störa trafiken o därigenom riskera olyckor.

Som jag sa. Det finns lagar mot att hindra trafiken genom att köra överdrivet långsamt. Men kör du som en idiot och ligger för nära så skiter jag i den lagen och tänker på min egen säkerhet. Svårare än så är det inte.



Jag har för övrigt inga problem med folk som ljustutar innan de påbörjar omkörning. Där emot att slå på helljuset för att folk inte håller den för bakomvarande fordon önskade hastigheten är bara barnsligt. Har man inte mer förstånd är så borde man sörja det stort.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Som jag sa. Det finns lagar mot att hindra trafiken genom att köra överdrivet långsamt. Men kör du som en idiot och ligger för nära så skiter jag i den lagen och tänker på min egen säkerhet. Svårare än så är det inte.

problemet uppstår ju först när framförvarande bil aktivt agerar för att störa trafiken, på det vis tomasn beskrev. då är det som retur på det agerandet

och ligga för nära, jag brukar hålla samma avstånd i meter som jag kör i km. Naturligtvis inte vid omkörning för då är väl avståndet som kortast an eller ett par meter.

Jag har för övrigt inga problem med folk som ljustutar innan de påbörjar omkörning. Där emot att slå på helljuset för att folk inte håller den för bakomvarande fordon önskade hastigheten är bara barnsligt. Har man inte mer förstånd är så borde man sörja det stort.

Skulle inte drömma om att flascha en bil som ligger i motorvägens vänstra körfält så länge han kör om. Men sitter tomten och sover och fortsätter att ligga kvar där så måste han ju väckas på ngt vis:cautious:
 

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
1 037
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 453
Senast: Majjijann
·
Tjatter Vill gnälla. Tog mig en cykeltur på grusvägen. Vägen är bred nog för två bilar utan problem och med lite planering kan en även möta...
Svar
3
· Visningar
464
Senast: Luff
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp