Hur kör du egentligen?

Sv: Hur kör du egentligen?

Vi start i startblock räknas det som tjuvstart om man startar inom 0,1 s efter startskottet. Ingen människa har så snabb reaktionstid. En människa har reaktionstid på 0,2-0,3 sekunder om denne är beredd på vad som ska inträffa.

Ingen förare sitter på helspänn och är beredd på att framförvarande fordon kör livsfarligt, för man måste hålla koll på vad som händer runt den egna bilen. En normal reaktionstid för en förare med normal beredskap och rutin i trafiken har en reaktionssträcka på 0,5-2 s beroende på situation och handlingsberedskap.

Säg att vi kör i 90 km/h. Du är beredd på att jag skulle kunna bromsa - det är gryning med motljus, vägsträckan har flera korsningar och har inget viltstängsel. 0,5 s reaktionssträcka. 1,5 m innan du ens hunnit reagera, sätta foten på bromsen. Eller kanske motorväg, torr vägbana och bra ljus, men bilen framför mig tvärnitar och har inga höga bromsljus som du kan uppfatta eftersom du kör så nära att du inte har möjlighet att se "runt" min bil. 2 s reaktionssträcka (du är inte så bra som du tror, 2 s reaktionssträcka även för dig i vissa situationer är helt rimlig). Du hinner köra 5 meter innan du ens upptäcker att jag tvärnitar bakom framförvarande bil. Sen ska du hinna avgöra hur du ska handla och förhoppningsvis undvika att hamna i panik och flytta foten från gasen till bromsen också. Att tvärnita är ju inte det självklara valet - du har kanske bilar bakom dig också. Det blir också en liten sträcka att förflytta sig innan du börjar bromsa.

En kort koll i backspegeln för att avgöra hur fort en bakomvarande bil närmar sig, eller OM den närmar sig, även om du gör det så fort du bara kan så så har du förflyttat dig ytterligare ett par meter framåt.

Säg att du istället för en snabb koll i backspegeln försöker avgöra om sträckan framåt är fri för omkörning, vilket gör att nästan hela din fokus ligger på denna bedömning. Även om du i ditt perferiseende skulle kunna uppfatta mina bromslyktor så tar det din hjärna mycket längre tid att uppfatta signalen och inse den stora faran än om du haft fokus på mig.

Sen kanske min bil är alldeles nyservad och har fått nya kanondäck som piskar dina hårt och har bromsar i bättre skick än din. Ajdå, nån meter till kanske.


Jag har tvärnitat för något som varken du eller jag uppfattat i tid. Jag har naturligtvis inte hunnit stanna när du kolliderar med mig utan att du ens ha hunnit flytta foten från gasen till bromsen. Kanske körde du ändå med flera meters avstånd, men ändå inte tillräckligt, så jag hinner bromsa en hel del innan din bil klättrar in i mitt bagage i 90 km/h, en kollision där jag mycket väl kan dö. Kanske kör du så överförjävla nära att du kör på mig redan innan jag hunnit bromsa ned min bil så mycket. Men förmodligen blir den inte en perfekt kollision där du kraschar in med din bil precis rakt bakom min, utan lite snett, och kanske du till och med i paniskt tänkande samtidigt försöker väja undan under bromssträckan så att min bil flyttas i sidled och gör att min bil snurrar ut i motsatta körfältet, lagom för att mosas av en lastbil eller ut mot diket för att krocka med ett vägräcke.


Det kanske är säkrare för dig att köra 2,5 m från min bakre registreringsskylt än 15 m, men i båda fallen kan jag mycket väl vara död om jag tvärnitar och om jag inte gör det på grund av uppkommen situation. Eller ja. Död. Dör jag så är det väl inte så stort problem för mig personligen, men blir jag allvarligt skadad för livet så skulle det göra mig väldigt mycket.


Så. Kollisioner i låg hastigheter ger statistiskt lindrigare skador än kollisioner i höga hastigheter. Försätter du mig i livsfara genom ditt beteende måste jag med mitt beteende kompensera för denna brist på riskbedömning från din sida, även om det blir mycket störande för dig och hindrar övrig trafik bakom dig. Och jag lägger dessutom hela skulden på trafikhindret på dig trots att det är jag som kör först och sackar.


Jag har också råkat köra för nära, särskilt efter en omkörning som sen inte blev av eller blev något senarelagd pga ändrade/missuppfattade omständigheter. Men jag tänker banne mig inte försvara beteendet, för det är helt förkastligt att ligga så nära.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kör du egentligen?

och ligga för nära, jag brukar hålla samma avstånd i meter som jag kör i km. Naturligtvis inte vid omkörning för då är väl avståndet som kortast an eller ett par meter.

Betvivlar att du normalt kör med 90 m avstånd på 90-väg som basavstånd i livligare trafik. Men det skulle ju vara riktigt säkert eftersom du skulle ha typ en halv minut på dig att reagera och bromsa. :) Med 90 m hade medtrafikanterna ideligen klämt sig in där emellan, men ligger man och slappar på tomma vägar är ju 90 m inte ett otänkbart avstånd.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Och du har mätt upp hastigheten så att du vet att hastighetsmätaren visar rätt? Generellt sett visar mätarna 5-10 procent fel och visar högre hastighet än den verkliga. På min bil så innebär mätarens 120 km/h att jag kör i 112 km/h.

Min bils hastighetsmätare visar enligt en sådan där mätare som finns bredvid vissa vägar, att jag kör runt 5 km fortare än vad jag egentligen gör.
Gissar dock att den visar ytterligare för mycket då folk relativt ofta kör om mig när jag håller normal hastighet (runt eller strax över vad skylten visar).
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Då brukar jag faktiskt vara osolidarisk nog att slå farbror trafikpolisen (den riktiga ;)) en signal och upplysa om beteendet. Eller andra väldigt avvikande trafikantbeteenden. Typ om positioneringen på vägen är kreativ och bromspedalen används lite sporadiskt på raksträckor helt utan identifierbara hinder. Bäst är om bilen även blinkar vänster hela vägen in mot stan... :p

Jag skulle ha svårt att leva med att jag låtit bli att bry mig om den potentiellt påverkade (eller dödströtte) snubben, kanske utan körkort, om denne sen skadade sig eller någon annan allvarligt lite längre fram på vägen.

Jo, jag satt faktiskt med telefonen i näven, men jag var för feg.:o Tänk om föraren ifråga "bara" hade visat sig vara usel på att köra bil. Jag ska försöka vara modigare nästa gång, för när någon beter sig så konstigt som vissa gör (extremt ojämn fart, plötsliga oprovocerade tvärnitar bara för att jävlas, vägran att låta andra köra om genom att tokgasa ända tills möte kommer och då bromsa ned långt under vägens hastighet) så får man nog utgå från att beteendet beror på alkohol, droger eller i vissa fall trötthet.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Tja, inte så svårt som du tror, antagligen. Förmodligen lite lättare än att bevisa att framförvarande bil INTE trodde att det var en älg i skogsbrynet.

möjligtvis därför som så många förbipasserande älgar förekommer i singelolyckornas ursäkter då?

framförvarande bil hävdar : -jag såg en älg
bakomvarande bil hävdar: -nej där fanns ingenting + att när polisen spårade av så fanns inga färska älgspår

må deO_o
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Betvivlar att du normalt kör med 90 m avstånd på 90-väg som basavstånd i livligare trafik. Men det skulle ju vara riktigt säkert eftersom du skulle ha typ en halv minut på dig att reagera och bromsa. :) Med 90 m hade medtrafikanterna ideligen klämt sig in där emellan, men ligger man och slappar på tomma vägar är ju 90 m inte ett otänkbart avstånd.

brukar försöka hålla två vita stolpars avstånd men när det hela tiden fyller på som du säger så minskas avståndet allt efter...får väl köpa en ny vagn med radar i nosen, då bromsar den asp. av sig själv:D

men meter/kilometer är en bra tumregel, för vid 90 tar det ju nästan 40 innan man reagerar överhuvudtaget...
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Jupp. Och mitt citat var ett räknefel. dra bort en nolla så.... 3-4 sekunders reaktionstid om man är trött är inte otänkbart. Pang.

Så därför som den äkta "redneck" jag är så kör jag en stor pick-upp.
Kan utan problem leva med vältrisken men när di kör på en så tar ramen under hytten upp smällen.

Tråkigt bara om det är en micra som råkar illa ut:o
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Skulle inte drömma om att flascha en bil som ligger i motorvägens vänstra körfält så länge han kör om. Men sitter tomten och sover och fortsätter att ligga kvar där så måste han ju väckas på ngt vis:cautious:

Jag pratade inte motorväg.

Och om du nu säger att du ligger 90m bakom på landsväg så uppstår ju aldrig problemet du tog upp. Eller hur. Då ligger du ju inte för nära bakom så varför började du tjata?
 
Sv: Hur kör du egentligen?

*kl*
Ogillar starkt alla dessa som ligger och trycker i baken på en. Jag kör inte för sakta, men följer hastighetsbegränsningen. Jag är bra på att accelerera upp i fart vid hastighetshöjningar, rödlysen osv (gillar det) och då fattar jag inte varför de måste ligga där och trycka.

Det mest vansinniga är att en och samma chaufför kan ligga och pressa på bakom mig på t ex en 2+1väg när det är EN fil (för det första undrar jag vad de vinner med det; håll avståndet och KÖR OM när det blir 2 filer. Jag tänker INTE öka till 140 för att du vill köra så fort) och sen kan samma chaufför när det väl BLIR två filer välja att ligga kvar i häcken på min bil. What's up with that?!?! :banghead:

Har jag sikt och möjlighet så går jag ut i vägrenen, men det händer alldeles för ofta att praktarslet bakom då börjar bromsa istället för att köra om!?! Även när jag sänker hastigheten till 80-70-60 så sänker de också istället för att köra om. Då brukar jag svära och härja i bilen och undra vad det är för idioter som kör...

Det har hänt några gånger faktiskt.
Kanske tror de jag är en civilsnut eller nåt, jag vet inte.
Men då borde de väl passa sig för att ligga typ 5 meter bakom mig också kan tyckas.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Jag pratade inte motorväg.

Och om du nu säger att du ligger 90m bakom på landsväg så uppstår ju aldrig problemet du tog upp. Eller hur. Då ligger du ju inte för nära bakom så varför började du tjata?

Ligger det en tomte framför och beter sig på det viset som du sade att du skulle göra, ja då "varde ljus":D
 
Sv: Hur kör du egentligen?

möjligtvis därför som så många förbipasserande älgar förekommer i singelolyckornas ursäkter då?

framförvarande bil hävdar : -jag såg en älg
bakomvarande bil hävdar: -nej där fanns ingenting + att när polisen spårade av så fanns inga färska älgspår

må deO_o

Åh är du en sån som när jag bromsar för älg, blinkar med helljuset och sedan kör in i älgen? Japp det har hänt... Fast än värre var den som körde om en lång bilkö, ingen trafik från andra hållet, längst fram var det mycket blåljus... Smartskaftet kör om hela bilkön för att sedan i god fart dundra in i den påkörda älgen som låg på motsatt sida... Jag tror inte att han klara sig undan med "Jag såg ingen älg"

Vid grannes avfart har det hela hösten rört sig en älgfamilj, alla vi som bor här är ju rätt medvetna om det, kalven var på väg ut i vägbanan så jag bromsade in och slog på varningsblinkers, det trodde tydligen bakomvarande var omkörnings signal och brände förbi, kalven stannade tack och lov framför min bil, jag tror dock inte att den som körde om mig såg varken kalven eller kon som stod i diket mitt på ljusa dagen.

Eller prova att gå eftersök för att någon inte såg rådjuret som sprang ut på vägen, om en saktar ner för den ser reflexvästar, lampor och människor som rör sig på vägen så kan man ge sig f*n på att nästa bil inte ens tänker tanken att släppa på gasen.

Om folk kör långsamt eller bromsar in framför mig, antar jag att det finns en anledning, finns det ingen anledning så ligger det på mig att hålla ett säkert avstånd och när möjligheten finns köra om på ett säkert sätt eller om det verkar trafikfarligt, ringa till polisen.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Ligger det en tomte framför och beter sig på det viset som du sade att du skulle göra, ja då "varde ljus":D

Du klarar ju aldrig av att svara på några frågor.

1. Hur vet du varför framförvarande saktar in? Det måste du ju veta innan du bränner på med extraljusen från Mekonomen.

2. Hur kan situationen ens uppstå när du ligger 90m bakom på 90-väg?

3. Njuter du av att straffa andra i trafiken? Känner du dig macho?
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Om folk kör långsamt eller bromsar in framför mig, antar jag att det finns en anledning, finns det ingen anledning så ligger det på mig att hålla ett säkert avstånd och när möjligheten finns köra om på ett säkert sätt eller om det verkar trafikfarligt, ringa till polisen.

ja men du tänker ju och gör en riskvärdering.

Vissa andra tror ju att allt kretsar kring honom och förutsätter att bilisterna runt omkring bara jävlas.

ALLA gör misstag i trafiken då och då och då skall fan inte alla andra medtrafikanter förstärka felet pga sårad självkänsla.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Du klarar ju aldrig av att svara på några frågor.

1. Hur vet du varför framförvarande saktar in? Det måste du ju veta innan du bränner på med extraljusen från Mekonomen.
Om jag håller konstant fart och avståndet till bilen framför minskar kraftigt och plötsligt så...

2. Hur kan situationen ens uppstå när du ligger 90m bakom på 90-väg?
Rent praktiskt,det måste du ju ha upplevt själv, minskar man avståndet fram tills man kör om..hur skulle det annars funka:D

3. Njuter du av att straffa andra i trafiken? Känner du dig macho?

Straffa, för att jag blinkar till vid omkörning eller slår på helljusen så att din tomte där framme ska vakna?haha.. knappast
 
Sv: Hur kör du egentligen?

ja men du tänker ju och gör en riskvärdering.

Vissa andra tror ju att allt kretsar kring honom och förutsätter att bilisterna runt omkring bara jävlas.

ALLA gör misstag i trafiken då och då och då skall fan inte alla andra medtrafikanter förstärka felet pga sårad självkänsla.

ja det är en tanke...ring mässingen och lämna position o bilnr samt beskriv bilens omotiverade fartändringar och att du misstänker fyllekörning, för tomten där framme verkar ju inte vara riktigt vaken:D
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Låter som tokdåren jag mötte för ett tag, jag såg en stor flock rådjur på bägge sidor.av vägen. Jag krypkörde och försökte med.lamporna varna mötande bilen(som inte kunde se dem pga buskage) Idioten tog det som en uppmuntran att gasa på än mer...

Personen insåg nog aldrig vilken tur den hade som lyckades tajma in precis mellan två rådjur... Han var upptagen med att gasa och vifta med näven...
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Åh är du en sån som när jag bromsar för älg, blinkar med helljuset och sedan kör in i älgen? Japp det har hänt... Fast än värre var den som körde om en lång bilkö, ingen trafik från andra hållet, längst fram var det mycket blåljus... Smartskaftet kör om hela bilkön för att sedan i god fart dundra in i den påkörda älgen som låg på motsatt sida... Jag tror inte att han klara sig undan med "Jag såg ingen älg"
Hittills har jag haft tur, har klarat mig. Kan ju till del bero på mitt körsätt + den kännedom jag har om vilt o viltväxlar. skulle inte falla mig in att kritisera någon som plötsligt o motiverat sänker hastigheten.men väl den som gör det på det vis som tomasn beskriver att han gör.
Vid grannes avfart har det hela hösten rört sig en älgfamilj, alla vi som bor här är ju rätt medvetna om det, kalven var på väg ut i vägbanan så jag bromsade in och slog på varningsblinkers, det trodde tydligen bakomvarande var omkörnings signal och brände förbi, kalven stannade tack och lov framför min bil, jag tror dock inte att den som körde om mig såg varken kalven eller kon som stod i diket mitt på ljusa dagen.

Eller prova att gå eftersök för att någon inte såg rådjuret som sprang ut på vägen, om en saktar ner för den ser reflexvästar, lampor och människor som rör sig på vägen så kan man ge sig f*n på att nästa bil inte ens tänker tanken att släppa på gasen.
Och naturligtvis har jag som alla andra eftersöksjägare svurit över bilisters ignorans när man är ute på ett sök
Om folk kör långsamt eller bromsar in framför mig, antar jag att det finns en anledning, finns det ingen anledning så ligger det på mig att hålla ett säkert avstånd och när möjligheten finns köra om på ett säkert sätt eller om det verkar trafikfarligt, ringa till polisen.
Naturligtvis är det så. men om någon på jävelskap bara släpper på gasen blir detta efter ngt hundratal meter rätt uppenbart.
 
Sv: Hur kör du egentligen?

Straffa, för att jag blinkar till vid omkörning eller slår på helljusen så att din tomte där framme ska vakna?haha.. knappast

Ja lämnar W.O nu.

Du är ju oförmögen att förstå en enkel text och svarar som vanlig på något annat.

Jag lider med dig som tydligen är en så osäker person att du måste hävda dig och spela tuff i trafiken. Hoppas du mår bättre snart.
 

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
1 037
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 453
Senast: Majjijann
·
Tjatter Vill gnälla. Tog mig en cykeltur på grusvägen. Vägen är bred nog för två bilar utan problem och med lite planering kan en även möta...
Svar
3
· Visningar
464
Senast: Luff
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

  • Besiktning nödvändig?
  • Linjeavel?
  • Bergsyra
Tillbaka
Upp