Sv: Hur kör du egentligen?
Vi start i startblock räknas det som tjuvstart om man startar inom 0,1 s efter startskottet. Ingen människa har så snabb reaktionstid. En människa har reaktionstid på 0,2-0,3 sekunder om denne är beredd på vad som ska inträffa.
Ingen förare sitter på helspänn och är beredd på att framförvarande fordon kör livsfarligt, för man måste hålla koll på vad som händer runt den egna bilen. En normal reaktionstid för en förare med normal beredskap och rutin i trafiken har en reaktionssträcka på 0,5-2 s beroende på situation och handlingsberedskap.
Säg att vi kör i 90 km/h. Du är beredd på att jag skulle kunna bromsa - det är gryning med motljus, vägsträckan har flera korsningar och har inget viltstängsel. 0,5 s reaktionssträcka. 1,5 m innan du ens hunnit reagera, sätta foten på bromsen. Eller kanske motorväg, torr vägbana och bra ljus, men bilen framför mig tvärnitar och har inga höga bromsljus som du kan uppfatta eftersom du kör så nära att du inte har möjlighet att se "runt" min bil. 2 s reaktionssträcka (du är inte så bra som du tror, 2 s reaktionssträcka även för dig i vissa situationer är helt rimlig). Du hinner köra 5 meter innan du ens upptäcker att jag tvärnitar bakom framförvarande bil. Sen ska du hinna avgöra hur du ska handla och förhoppningsvis undvika att hamna i panik och flytta foten från gasen till bromsen också. Att tvärnita är ju inte det självklara valet - du har kanske bilar bakom dig också. Det blir också en liten sträcka att förflytta sig innan du börjar bromsa.
En kort koll i backspegeln för att avgöra hur fort en bakomvarande bil närmar sig, eller OM den närmar sig, även om du gör det så fort du bara kan så så har du förflyttat dig ytterligare ett par meter framåt.
Säg att du istället för en snabb koll i backspegeln försöker avgöra om sträckan framåt är fri för omkörning, vilket gör att nästan hela din fokus ligger på denna bedömning. Även om du i ditt perferiseende skulle kunna uppfatta mina bromslyktor så tar det din hjärna mycket längre tid att uppfatta signalen och inse den stora faran än om du haft fokus på mig.
Sen kanske min bil är alldeles nyservad och har fått nya kanondäck som piskar dina hårt och har bromsar i bättre skick än din. Ajdå, nån meter till kanske.
Jag har tvärnitat för något som varken du eller jag uppfattat i tid. Jag har naturligtvis inte hunnit stanna när du kolliderar med mig utan att du ens ha hunnit flytta foten från gasen till bromsen. Kanske körde du ändå med flera meters avstånd, men ändå inte tillräckligt, så jag hinner bromsa en hel del innan din bil klättrar in i mitt bagage i 90 km/h, en kollision där jag mycket väl kan dö. Kanske kör du så överförjävla nära att du kör på mig redan innan jag hunnit bromsa ned min bil så mycket. Men förmodligen blir den inte en perfekt kollision där du kraschar in med din bil precis rakt bakom min, utan lite snett, och kanske du till och med i paniskt tänkande samtidigt försöker väja undan under bromssträckan så att min bil flyttas i sidled och gör att min bil snurrar ut i motsatta körfältet, lagom för att mosas av en lastbil eller ut mot diket för att krocka med ett vägräcke.
Det kanske är säkrare för dig att köra 2,5 m från min bakre registreringsskylt än 15 m, men i båda fallen kan jag mycket väl vara död om jag tvärnitar och om jag inte gör det på grund av uppkommen situation. Eller ja. Död. Dör jag så är det väl inte så stort problem för mig personligen, men blir jag allvarligt skadad för livet så skulle det göra mig väldigt mycket.
Så. Kollisioner i låg hastigheter ger statistiskt lindrigare skador än kollisioner i höga hastigheter. Försätter du mig i livsfara genom ditt beteende måste jag med mitt beteende kompensera för denna brist på riskbedömning från din sida, även om det blir mycket störande för dig och hindrar övrig trafik bakom dig. Och jag lägger dessutom hela skulden på trafikhindret på dig trots att det är jag som kör först och sackar.
Jag har också råkat köra för nära, särskilt efter en omkörning som sen inte blev av eller blev något senarelagd pga ändrade/missuppfattade omständigheter. Men jag tänker banne mig inte försvara beteendet, för det är helt förkastligt att ligga så nära.
Vi start i startblock räknas det som tjuvstart om man startar inom 0,1 s efter startskottet. Ingen människa har så snabb reaktionstid. En människa har reaktionstid på 0,2-0,3 sekunder om denne är beredd på vad som ska inträffa.
Ingen förare sitter på helspänn och är beredd på att framförvarande fordon kör livsfarligt, för man måste hålla koll på vad som händer runt den egna bilen. En normal reaktionstid för en förare med normal beredskap och rutin i trafiken har en reaktionssträcka på 0,5-2 s beroende på situation och handlingsberedskap.
Säg att vi kör i 90 km/h. Du är beredd på att jag skulle kunna bromsa - det är gryning med motljus, vägsträckan har flera korsningar och har inget viltstängsel. 0,5 s reaktionssträcka. 1,5 m innan du ens hunnit reagera, sätta foten på bromsen. Eller kanske motorväg, torr vägbana och bra ljus, men bilen framför mig tvärnitar och har inga höga bromsljus som du kan uppfatta eftersom du kör så nära att du inte har möjlighet att se "runt" min bil. 2 s reaktionssträcka (du är inte så bra som du tror, 2 s reaktionssträcka även för dig i vissa situationer är helt rimlig). Du hinner köra 5 meter innan du ens upptäcker att jag tvärnitar bakom framförvarande bil. Sen ska du hinna avgöra hur du ska handla och förhoppningsvis undvika att hamna i panik och flytta foten från gasen till bromsen också. Att tvärnita är ju inte det självklara valet - du har kanske bilar bakom dig också. Det blir också en liten sträcka att förflytta sig innan du börjar bromsa.
En kort koll i backspegeln för att avgöra hur fort en bakomvarande bil närmar sig, eller OM den närmar sig, även om du gör det så fort du bara kan så så har du förflyttat dig ytterligare ett par meter framåt.
Säg att du istället för en snabb koll i backspegeln försöker avgöra om sträckan framåt är fri för omkörning, vilket gör att nästan hela din fokus ligger på denna bedömning. Även om du i ditt perferiseende skulle kunna uppfatta mina bromslyktor så tar det din hjärna mycket längre tid att uppfatta signalen och inse den stora faran än om du haft fokus på mig.
Sen kanske min bil är alldeles nyservad och har fått nya kanondäck som piskar dina hårt och har bromsar i bättre skick än din. Ajdå, nån meter till kanske.
Jag har tvärnitat för något som varken du eller jag uppfattat i tid. Jag har naturligtvis inte hunnit stanna när du kolliderar med mig utan att du ens ha hunnit flytta foten från gasen till bromsen. Kanske körde du ändå med flera meters avstånd, men ändå inte tillräckligt, så jag hinner bromsa en hel del innan din bil klättrar in i mitt bagage i 90 km/h, en kollision där jag mycket väl kan dö. Kanske kör du så överförjävla nära att du kör på mig redan innan jag hunnit bromsa ned min bil så mycket. Men förmodligen blir den inte en perfekt kollision där du kraschar in med din bil precis rakt bakom min, utan lite snett, och kanske du till och med i paniskt tänkande samtidigt försöker väja undan under bromssträckan så att min bil flyttas i sidled och gör att min bil snurrar ut i motsatta körfältet, lagom för att mosas av en lastbil eller ut mot diket för att krocka med ett vägräcke.
Det kanske är säkrare för dig att köra 2,5 m från min bakre registreringsskylt än 15 m, men i båda fallen kan jag mycket väl vara död om jag tvärnitar och om jag inte gör det på grund av uppkommen situation. Eller ja. Död. Dör jag så är det väl inte så stort problem för mig personligen, men blir jag allvarligt skadad för livet så skulle det göra mig väldigt mycket.
Så. Kollisioner i låg hastigheter ger statistiskt lindrigare skador än kollisioner i höga hastigheter. Försätter du mig i livsfara genom ditt beteende måste jag med mitt beteende kompensera för denna brist på riskbedömning från din sida, även om det blir mycket störande för dig och hindrar övrig trafik bakom dig. Och jag lägger dessutom hela skulden på trafikhindret på dig trots att det är jag som kör först och sackar.
Jag har också råkat köra för nära, särskilt efter en omkörning som sen inte blev av eller blev något senarelagd pga ändrade/missuppfattade omständigheter. Men jag tänker banne mig inte försvara beteendet, för det är helt förkastligt att ligga så nära.
Senast ändrad: