Hur "korrekta" är träckprovssvar?

tgd

Trådstartare
Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

Provsvarena (prov 504) visade på 0 EPG på allt som kollades samt ingen förekomst av bandmask. Det hade jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro. Hästarna är avmaskade två gånger per år, före och efter betet (vet ingen som följer medlenas intervaller överhuvudtaget här...) och vår gamla häst har det väl varit ok för eftersom vi haft rena beten men "nya" hästen räknade vi med skulle ha haft ansenliga mängder eftersom han inte gått på rena, stora beten tidigare samt är avmaskad två ggr/år samt delat marker med föl och unghästar.

Träckprovet togs genom att på morgonen ta en "boll" ur tre olika av nattens/morgonens högar. Vad är "bästa" sättet för att få ett representativt prov?

Hästarna har haft fri tillgång på granar och sly hela vintern och våren. Granar sägs här tidigare ha använts som maskmedel och om det stämmer är det inte konstigt med 0 EPG. :D

Hur som haver; nästa träckprov blir "vanlig" 501-koll mot slutet av betessäsongen (någon orsak till att ta det tidigare?) och analyskostnaden är ju redan inbesparad i och med att vi inte köper in något maskmedel nu.
 
Re: Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

Jag tar tre bollar ur EN bajshög, den färskaste jag hittar.

Vet du vad hästen avmaskats med förrut? Och är markerna tillräckligt stora så håller sig betet renare, eller rättare sagt, hästarna behöver inte äta så nära sina egna bajshögar och håller sig därmed renare.
 
Re: Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

Få inte hjärtslag nu Magdalena :D men hästarna har tidigare avmaskats "hipps som happs" vad det gäller medlena. Ivomec fick dom i höstas.

Kan det här vara för tidigt på våren för att ha mogna maskar som genererar maskägg? Kan det vara därför som provet visade på 0 EPG? Hur troligt är det att hästar har en del mask fastän provet (togs 19 april, det grönskar i hagarna här och har varit plusgrader länge) visade på 0?
 
Re: Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

OM de har mask så lär det vara ganska lite, annars hade det ju synts på provet även om du lyckades ta precis de bollar där det var minst. Om du tänker på snufflans häst så har den även diarree som symptom.
 
Re: Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

När ungefär vaknar lilla blodmasken till på våren? Vilka stadier av blodmasken går i vila? Hur lång tid efter uppvaknandet finns det ägg-avgivande individer? *intressent det här, försöker lära och förstå*.

Inverkar förekomsten av flera sommarhagar mycket på smittan? På våren släpper vi hästarna i hage 1, tar hö i hage 2 och i slutet av juli ungefär släpps hästarna i hage 2. Följande år släpps de i hage 2 på våren och vi tar hö i hage 1. Beteshagen står tom till efter midsommar varannat år och vid höbärgning lär väl alla bajshögar med långlivade ägg/larver dö ut av uttorkningen som blir när allt gräset tas bort? Samt att hagen stått tom sen hösten. Är det bra ur mask-synpunkt att höbärga sin beteshage?

Hästarna är i och för sig väldigt fina och ser verkligen inte maskangripna ut heller men med tanke på hur de avmaskats tidigare samt att "nya hästen" bara gått en sommar tidigare hos oss samt antagligen hade med sig en del mask som han har släppt ut i hagarna så trodde vi att det kunde vara ett visst smittryck nu. Båda hästarna är fulla med "trivselfläckar" över snart hela kroppen fast vinterpälsen knappt hunnit falla av så de ser ytterst välmående ut nog men ju mer man förstår av ett ämne desto mer inser man ju det finns kvar så därav alla frågor... 0 EPG nu var tur och inte skicklighet, vill gärna hålla kvar det på den nivån utan att lita till turen.
 
Re: Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

Bra att du öppnat den här tråden har skickat iväg träckprov 501 och får svar i veckan. Enligt lab ligger äggen kvar under vintern på marken där de överlever till nästa betesperiod du måste haft ett värde på 0-100 EPG lite mask har dom ju alltid eller
 
Re: Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

Jag har nu fått svar på dvalabiten.

Ingen vet med säkerhet hur masklarverna vet när de ska somna respektive vakna. Erfarenhet och forskningsstudier säger dock att häftiga temperaturväxlingar gör sitt till. T ex om det efter att ha varit ca 15 plus plötsligt blir frostkallt på nätterna. Eller tvärtom, efter att ha varit kallt det plötsligt hoppar upp i dagstemperatur ungefär som nu. Och att larverna skulle gå i vila igen efter att ha vaknat är ganska otrolgt. Med andra ord, ett träckprov soim tas idag och framåt visar med stor sannolikhet det hästen har i sig. Alltså 0 EPG = 0 EPG.

Källa: B.L på Vidilab
 
Re: Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

Det beror på vad man vill ha gjort, var man vänder sig och hur många man är som skickar in samtidigt från samma stall.

Du hittar jämförelse i den här artikeln.
 
Re: Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

Ok, tack. Funderar på att bli seriös och ta mitt livs första träckprovssvar :D
Generellt sett så om jag har X antal hästar som gått ihop i hagen i över två år så behövs ingen individuell analys eller?
 
Re: Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

Nja, du får ju ett medelvärde. Även om hästarna gått ihop ett par år så kan hästarna ha ganska olika mängd beroende på hur de gått tidigare år och hur mycket som aktiverats. En del hästar har mycket mask trots bra avmaskning, medan andra med samma avmaskning och mark bara har lite.

Men är hästarna i samma ålder (föl för sig, unghästar för sig och vuxna för sig) och har gått ihop så får man ju i alla fall ett ganska representativt prov för gruppen.
 
Re: Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

Vad kostar egentligen ett träckprov?
Antar att det finns lite olika sorter, eller?
 
Re: Hur \"korrekta\" är träckprovssvar?

Jag skickade in till Vidilab och betalade 386:- för analys 504. Den inkluderar även bandmask vilket inte "standardprovet",501 gör (kollar endast spol och blodmask).
Och det var ju tur, eftersom min häst visade sig ha bandmaskinfektion. (Hade misstänkt det).
 

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 357
Senast: Madick
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 763
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 579
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp