Hur kräsna är ni?

Sv: Hur kräsna är ni?

Har en shetlandsponny och en camarguehäst.Jag köper gärna dyrt och fint , men om jag kan fynda så gör jag gärna det på tex ullared.Men sadel och träns , vintertäcken tycker jag är mycket viktigt att den passar perfekt , så det är dyrare.Men jag älskar att byta färger på hästarna , och det blir ofta, så jag tror jag har typ 5ridtäcken i olika färger,passande benskydd till varje,shabrack i olika färger mm...Och då kan man tyvär inte lägga ner en förmögenhet på benskydd om man ska ha den i olika färger ... tyvär :D :cool:

tänk om man vore millionär! :smirk:

Hm, jag har en hel del hästar som kommer och går och sex egna 8travare). Selar är jag noga med, har två stycken för 3500 kr styck, med bra läder. En manktryck och en vanlig. Sadel är jag givetvis också noga med passform på, har tack och lov hittat två Börjessadlar som ligger utmärkt på ryggarna och en äldre dressyrsadel, behöver omstoppning vartannat år men fungerar bra. Har en montésadel också som funkar vid snabbjobb.
Träns har jag hittat ett riktigt snyggt på Mantorpsshop och lika så huvudlag.
Täcken är det börjes alltihop, bortsett från tävlingstäckena som kommer från Whalstens.
Jag är fruktansvärt noga med grejerna, tror inte jag har haft ett utetäcke på fem år som har gått sönder så det inte ser snyggt ut om man lagar det.
Så länge grejerna fyller sin funktion och inte ger skav tycker jag inte att det spelar någon roll om de är billiga eller dyra...

Jag är lite kräsen och tycker det är kul med märken :crazy: En fjärdedel av min utrustning består av billiga saker! När det gäller vardags grejor så kan jag handla småsaker som lindor,paddar, schabrak, grimmor på ex ullared. Fast jag skulle inte vilja ha bara billiga saker! Jag tycker om när det utstrålar kvalite och så. Sen är ju för det mesta de dyrare sakerna som har snyggast och tidlösast design också. På tävling vll man ju så klart ha riktigt snygga grejor men ute i skogen eller när man sitter och trimmar hemma i paddocken är det ju ingen förutom fåglarna som ser vad man har på sig.. :D

Jag skiter fullständigt i vad det står på eventuella små skyltar på prylarna!

Det viktiga är att de har pris, funktion, utseende och färg som passar mig och min häst. Vilket sällan svindyra märkesgrejor har... :smirk:

Oidi är nästan alltid välklädd. Det på pekas av alla. Men visst köper jag billiga grejer ibland, men föredrar lite dyra saker en massa billiga. Sen behöver inte dyrt va snyggt, det är pessoa schabraken ett levande bevis på! Sen har jag betalat alla Oidis grejer med pengar jag tjänat själv och det känns jättebra

hurra och jag ser upp till er som kan köpa märkesgrejer utan "pappa betalar" som nån skrev...men då gäller de ju att man har ett bra jobb lr lever på svältgränsen o sparar allt.

Jag handlar det som är snyggt och billigt. Lägger inte ut flera tusen på ett täcke t ex. Har inte haft ett enda täcke som kostat över 800 kr.
Bara för det är billigt betyder det inte att det är fult.
Men jag byter inte mentalitet ang det bara för andra tycker dyrt är enda som är värt att klä hästen i.

Skulle aldrig handla på typ H eller B!! Läderkvaluten är ju värdelös, min lilla pålle skulle ju få skavsår av så hårt läder. Och täcken som ligger illa och skaver på bogarna!

Nej enbart kvalitetssaker till hästen här. Fina mjuka HG träns, FB träns, Butesadel, horseweratäcken och mjuka gosiga ylletäcken av finaste kvalitet:love:

*knapplån*

Det varierar. Vi har ett eget stall där ingen ser oss och hemma har hästarna väl kanske inte alltid så snygga schabrak etc... ;)

I övrigt vill jag ha kvalitetsprylar. Sadlar och utetäcken köps som regel från kända märken, exv. Amerigo, Equipe, Horseware, FAL etc Där tycker jag verkligen att kvalitetsskillnaden märks och ffa att den påverkar hästen. Rider jag runt hemma i ett fult urtvättat schabrak av okänt märke påverkar knappast det hästen (så länge det inte rör sig om ett jättesladdrigt schabrak till exempel).

Till tävling/träning vill jag ha så snygga/bra saker som möjligt och får alltså som regel betala för det också.

Har dock gjort en del fynd på lågpris som jag ändå tycker är bra. Har exempelvis innetäcken från Ullared på hästarna nu och de ligger jättebra. Kanske inte någon fantastisk hållbarhet, men de är helt klart ett prisvärt köp ändå.

båda delarna.. det beror på hur flitigt sakerna ska användas.. sadlar är något man ska sattsa på tycker jag iaf. jag skulle Aldrig köpa täcken på h**ks för ja tycker helt enkelt inte om dem av olika anledningar. det har bara blivit så att de blivit en blandning av lite dyrare täcken och lite billigare varianter genom åren men man använder ju täcken flitigt så. shabrak är lite olika med också. grimmor tycker ja man kan köpa billigt iaf sånna där ha i hagen grimmor.. så sånna har ja en hel uppsjö av i billiga varianter. benskydd bekosstar ja däremot mer, vet inte varför har fått för mej att de håller längre ifall de e dyrare och kvalitet, det ska han ju ändå bära varje dag så..

*rycker sista*

Vad intressant att typ ingen handlar på B och H, det verkar ju gå rätt bra för dem så vem är det som köper deras grejor :smirk: :cool:

Jag handlar nästan enbart på Hööks helt enkelt för att det bara finns två affärer här med hästprylar (inklusive Hööks) + en till men de tar överbetalt för skitgrejor.
Ungefär som Hm och Åhlens, de har samma kläder i princip men HM är billigast.
Men det beror på vad det är, jag har beställt mycket från Ponnyprakt.se :bow: :D :bow: men ska jag klämma och känna så blir det någon av de två affärer som finns här.
Jag ledsnar fort på färger och stilar, därför är det ingen poäng att köpa ett snordyrt schabrak i brunt (typ) när jag om någon månad redan ledsnat på det, då är det lika bra att köpa billigt.

Men visst har jag ekonomin till att köpa snordyrt (försörjer mig själv) fast det vore slös å det grövsta att ha dyra saker som bara samlar damm, bättre med billigt i sådana fall.

Jag köper mina grejer där det e billigast.. lite här o där.. inte allt för mycke märkes grejer.. det har inte min ekonomi råd med.

Måste bara skriva!
Det finns facktist dyra saker som är skitdåliga, o en del billiga saker som är bra.

Men! Jag vill ha kvalitet på mina sadlar (dressyr),träns och utetäcken (regn/vinter)o vissa ridbyxor. Där får det kosta, tycker jag. För sådana saker ska passa, o där behövs dä oftast lite mera pengar på de sakerna. Men ska man t ex bara lulla i skogen ngn gång i veckan, varför köpa en sadel för 20000? Man ska handla efter sitt eget behov, o hästens såklart.

Men jag har fem hästar, o då köper man inte t ex en bucas grimma till dem allihopa. Jag köper billigt. Men är alltid noga med passformen osv. Det kan man ju lätt se i affären hur de skulle passa på sin egen häst.

Lindor har jag facktist köpt några par, som varit lite dyrare (sådana me fleece/stretch), men jag har MÅNGA billiga lindor. O lika många billiga schabrak. Jag älskar att byta ofta. Byta färger hela tiden, o dä ska matcha osv. O jag har inte råd, att me fem hästar köpa dyra lindor/schabrak, för då skulle min lön gå åt te de. För som sagt, dä finns inge roligare än att matcha hästens utrustning, o mina kläder.:love:

Har handlat mkt på H o B. T ex ett fleecetäcke, som höll hästen både varmare o ble snabbare torr än mitt dyra för hur många hundra som helst. (Det har tyvärr gått sönder, men hänger dä under magen på hästen i hagen efter att en klant i stallet släppt ut hästen i det, me ett vintertäcke över, så får dä pajja!) Lr ett träns för 129 kr (OBS det var till min klantiga busunghäst som han skulle ha när vi började me tränsvänjningen) o dä va facktist helt ok. Inte mjukt o smidigt, men inga skav, o dä va fin passform.
Det tränset har jag nu som skogsträns, bara vägrar rida ut i mitt fina:love: dressyrträns.

Alltså, nu till saken efter allt mitt babbel:
Jag tycker att man ska skita i vad andra tycker. Vill man lägga ner mkt pengar på att alla saker så är dä ok. Skit i va andra tycker. Jag vill ha det bästa te mina hästar, å skulle jag ha råd så skulle de få dä dyraste man kunde köpa liksom.:love:
Vill man handla billigt, å lägga pengar på annat, så varför bry sig om stallkompisen som har skitdyra prylar? Dä vä väll hästen dä handlar om? Hästen ska själklart inte ha skavgrimmor/träns o täcken me dålig passform, men allt billigt ä facktist inte skit.

Man ska handla efter sig själv, vare sig dyrt/billigt lr utav båda sorterna. Bara man själv gillar dä man har, dä ä snyggt,helt o rent så va spelar dä för roll?
Jag handlar både dyrt o billigt. Som sagt, fina sadlar/träns o ridbyxor, o även benskydd till 6 åringen.

Lr hur?visst ä de det roligaste att handla hästprylar, sen åka o pynta o prova ut på hästen? Ja för mig ä dä de bästa dagarna i livet:banana:

Lycka till alla ni därute me shoppingen! Man ska int bry sig om andra, o vad de har för ngt märke o i vilken prisklass.
Jag bryr mig inte. Jag tittar gärna på stallkompisens dyra prylar, o berömmer henne för fina nya saker. Tänker inte ens på att hon just visat mig ett fleecetäcke för drygt 1300. Huvudsaken är att man själv är helnöjd me shoppingturen!!

Chili skrev:
En liten skön undersökning ;)
Vad får er älskling ha på sig egentligen? Står ni ut med budget i stil med Ge-kås eller Börjes på saker som träns och täcken, eller handlas det bara exklusivt?
Påverkas dina köp av kompisar/andra i stallet? Ifall du bytte stall där inställningen är tvärt emot din, skulle du gradvis ta till dig detta eller hålla den nivå du tidigare hade?

Kul att veta hur andra har det när man bor själv i skogen med liten påverkan från annat än när folk rider förbi :p

haha, jag ska vara ärlig. Skäms jätte, jätte mycket när min häst inte har fina saker (märkessaker) på sig :o

klart att det påverkas lite av kompisar och andra men jag är oftast den som är först med att köpa olika saker i stallet :banana: haha..

tror jag skulle hålla samma "nivå" även om jag flyttade till ett stall med annan inriktning..

*knapplån*

Jag handlar det jag tycker är snyggt och verkar bra, sen vad det kostar spelar mindre roll.
Handlar både dyrare märken och från Hööks, Börjes och liknande.

Jag är jättenoga med att hästen ska ha välsittande och snygg utrustning, trots att jag är ensam i mitt stall och trots att det hör till undantaget att någon ser oss. Men jag bryr mig..

Inte kräsen alls överhuvudtaget. Min lånehäst har det som passar den - spelar ingen roll om det är billigt eller dyrt (håller mig iofs undan det absolut dyraste).

Katana skrev:
Ja, jag ser faktiskt ner lite på folk som bara har billigaste prylarna.

Jag tycker att det låter lite larvigt och säga så. Alla har inte råd att handla dom dyraste sakerna, jag är en av dom. jag är i stället glad för att jag kan ha min häst, och sen så tycker inte jag att det är nån skillnad på om jag skulle köpa en filt från börjes, eller en betydligt dyrare nån annanstans.Jag köper alltid billiga saker till mina hästar, för jag har inte råd med nåt annat, och då är det väl konstigt att allt billigt håller lika bra som det dyrare? för en del andra i samma stall som jag köper bara det dyraste av allting, men det är ingen större skillnad, de håller minst lika länge! Ärligt talat tror jag inte att hästen bryr sig om den har nåt dyrt och fint märkestäcke på sig. Då handlar det om ägarens intressen. alla får lägga sina pengar på vad dom vill, men jag tror inte att hästen bryr sig ett skvatt!

Köper inte mycket dyra märkesgrejor, har inte råd!
Ett dyrt täcke har jag köpt och ett träns. -Nåja, dyrt i mina ögon... 1500:- respktive 900:-
Men å andra sidan har jag bara det tränset också.
Grimmor och borstar mm köper jag oftast billigt.

Jag tycker absolut inte att det är nåt fel med att handla på H**ks eller börjes... Mycket bra grejer till bra priser.

jag köper det jag tycker är snyggt om som passar. kan vara från börjes, ullared och kan vara dyrt också eftersom jag köper det mesta i lila till min häst får jag ibland specialbeställa coh då blir det ju dyrare.

Hihi, vem hittade den här tråden? Är ju ett tag sen jag skapade den ;)

Nåväl, skitkul att fler svarat! Tycker det är skoj att läsa... Som någon skrev, om nu ingen säger sig handla på Hööks eller Börjes, hur kommer det sig då att t.ex. Börjes skickar iväg ca. 1000 paket om dan? :smirk:

Jag kan stolt säga att jag handlar det som erbjuds, må det så vara skitsaker i andras ögon men jag finner dem funktionella. Blev glatt överraskad när jag såg att ena sadeln till foderhästen var en wintec cair :) dressyrsadeln var märkeslös, men ack så fin och skön...

Så man undrar ju varför vissa bryr sig mer än andra, uppenbarligen håller och fungerar även skitsaker och de kan se bra ut med!

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 442
Senast: As_Vegas
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 632
Senast: moonstruck
·
B
Hästmänniskan :mad: ...Vi bor i ett litet samhälle som är omgivet av skogar, ängar och insjöar. Här finns massor av fina ridvägar, sandvägar... 2
Svar
20
· Visningar
2 809
Senast: mala
·
B
Träning En av våra ponnyer har fått ett helt förändrat lynne. Jag funderar på vad anledningen kan vara. När den kom till oss i vårt lilla stall...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Bildtråd