Bukefalos 28 år!

Hur kunnig bör man vara för att ta föl...

stjarnfrugt

Trådstartare
Urusel fråga eftersom allt är så beroende på, men dock...

Jag är ut i fingerspetsarna en perfektionist. Jag sköter allt till punkt och pricka, efter förutsättningar och kunskap då såklart för jag är inget proffs, men jag vill lämna väldigt lite åt slumpen osv. Sådan är jag som person, och jag tror många gånger att det hindrar mig för att starta nya projekt som jag inte redan innan vet att jag ror i land, helst med superresultat :grin:

Jag har i flera år funderat på att någon gång i framtiden ägna mig åt ungponnyer. Jag är liten och jag rider inte så dåligt även om jag bara är en svenssonryttare, och om ett par år tror jag inte ridningen är ett problem för ungponnys iaf. Snarare tron på mig själv :o

Så ponera att man köper ett ponnysto, och sedan känner att man vill ta ett föl för att ha åt sig själv och kanske i framtiden sälja (så den ska väl vara någotsånär attraktiv på marknaden dvs). Hur mkt ska man kunna innan? Vad ska man tänka på och hur ska man tänka när det gäller vilken hingst man ska välja? Vilken hästhållning ska man ha, dvs vad krävs för att sto och föl ska ha de bästa förutsättningarna?

Endel tankar som bara poppade upp såhär på kvällskvisten. Jag har inget sto idag och egentligen inga planer på avel heller. Det var bara en tanke som slog mig om framtiden, och perfektionist som jag är vill jag ju gärna veta allt innan det eventuellt kanske möjligtvis i närheten av en chans kan bli en seriös fundering :angel:
 
Sv: Hur kunnig bör man vara för att ta föl...

Mitt tips är att stalla upp stoet hos en rutinerad uppfödare.
Det är så lång tid, alla ston beter sig olika och det är så svårt att veta vad som är normalt och inte utan gedigen rutin. Visst kan det gå bra ändå men du kan också lägga ned 1,5 år för att sen mista fölet över en skitgrej.
 
Sv: Hur kunnig bör man vara för att ta föl...

Jag betäckte mitt sto första gången 2009. Då hade jag ingen praktisk kunskap om uppfödning utan läste på teoretiskt samt hade folk i min närhet som satt på den praktiska kunskapen. Ungen är idag 3 år och visst är det mycket man säkert kunde gjort bättre men det är en frisk, vänlig och trevlig häst som jag trivs utmärkt med.
Givietvis måste man ha kunskap om uppfödning men någon gång måste vara den första annars kan man ju aldrig göra något nytt. Det viktigaste tycker jag är att man har kunskap om att läsa häst samt en vilja att snabbt sätta sig in i hur saker fungerar om problem uppstår inom ett område man inte läst på innan. När det gäller föl har man inte tid att fundera utan blir det problem med sjukdom måste man handla mer eller mindre direkt.
 
Sv: Hur kunnig bör man vara för att ta föl...

Ja, tanken var ju isåfall att hitta något sådant, att kunna stalla in stoet hos någon med kunskap. Men min egen kunskap om föl, åringar osv är ju liten. Uppfödningsbiten vad gäller utfodring, utevistelse osv inbillar jag mig ju handlar rätt mkt om sunt förnuft och sådant man kan läsa sig till. Men när det kommer till uppfostringsdelen tex är det ju nåt jag inte kan mkt om. Jag har bara varit med vid inridning osv men inte i den riktigt basic nivån av att lära sig ha grimma, bli ledd, hanterad osv för att inte tala om att sätta gränserna för en fölunge som börjar stöka. Så det kanske är ett för stort projekt ändå...
 
Sv: Hur kunnig bör man vara för att ta föl...

Det sunda förnuftet varierar väldigt mycket.... tyvärr. Jag skulle råda till att ha kunnigt folk i närheten, dvs sådana som haft några föl tidigare.
 
Sv: Hur kunnig bör man vara för att ta föl...

Visst är det så. Men man behöver ju inte vara dum för att man inte haft unghäst innan. Jag har ju ändå sysslat med hästar sedan 22 år med uppehåll för något år runt 20-årsåldern.
Det sunda förnuftet för mig inbegriper att man är noga att räkna ut foderstat, se till att det finns mkt och bra utevistelse, gärna med jämnåriga och att man tar hjälp där kunskapen tryter. De bitarna har jag svårt att tro att jag inte fixar. Nånting har jag ju lyckats snappa upp sedan -91.
 
Sv: Hur kunnig bör man vara för att ta föl...

ASVH har en kurs man kan läsa ang. avel, kolla på deras sida, tror det kostar 450:-
Kanske kan vara något att börja med?
 
Sv: Hur kunnig bör man vara för att ta föl...

just hanteringsbiten tycker jag är rätt okomplicerad, lagom är bäst.

Däremot att kunna avgöra när och hur mycket fölis behöver vila, om stoet låter fölis vila tillräckligt mycket osv är svårt. Att få unghästen att växa jämnt och fint så den inte får OCD eller senkontrakturer osv.
 

Liknande trådar

Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 761
Senast: cirkus
·
S
Avel Hejsan! Jag har fått möjlighet att låna ett jättefint Welsh sto att ta föl på! Hingsten jag tänkt använda är fortfarande inte så känd i...
Svar
3
· Visningar
1 967
Senast: Sockerbit
·
Avel Jag har ett svenskt ridponny sto på fem år. Hon är ca 153 cm i mkh. Jag har små funderingar på att ta föl på henne i framtiden. Hon har...
Svar
13
· Visningar
2 256
Senast: Görel
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 952
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp