ta föl eller köpa föl?

Buck

Trådstartare
jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en åring om 2 år. jag tänker att priset kommer bli de samma i slutänden i alla fall (bara att en egen blir mer utspritt i kostnaderna).
fördelarna för att ta eget är ju att jag kan bestämma hingst själv och kan få en mer attraktiv stamtavla om det blir aktuellt att sälja an ngn anledning (come back 2 + luxus cml, dvs dressyr/multi)
köper jag en åring så finns det en väldigt stor risk att jag köper pga färgen.. (alltid velat ha en skäck :angel:)

nackdelarna är ju riskerna för stoet och att vad som helst kan hända fölet innan det växt upp.
sen så kan det ju rasa iväg med vet kostnader vilket jag då antagligen inte kommer att klara.

sen så kan det gå åt pipan med en köpt åring också, man vet ju ännu mindre vad man har där att vänta sig än en egen tänker jag. den egna så vet jag ju hur stoet var som ung och vet hur man ska klara av en som ev blir likadan.

har varit nära att skicka in anmälan till betäckning på språngrulla nu men tvekat så många gånger att jag blir galen!!

vill ju inte ha en till häst nu, dvs köp i år eller nästa år blir det inte, har ingen lust att köpa äldre häst heller då stoet jag har nu räcker för vad jag har ambitioner till.
om 5 år är stoet 20 år, dvs när fölet är 4 år och inte gör alldeles för mycket, inga problem att ha och rida 2 hästar, sen så kan stoet trappa ner och fölet göra mer så man har en pensionär och en i full gång om en 10 år.
dvs jag vill ha en häst för framtiden, inte nu.
stoet vill jag fortsätta rida och träna med så länge det går, så när fölet är fött så går vi och börjar ramla runt p&j och rida jakter igen :p(eller ja året efter i alla fall om man inte ska vara allt för optimistisk ;) ).

jag vill ha ärliga råd! blir snart galen av allt velande:cry:
 
Jag skulle säga att kostnaderna med största sannolikhet inte alls blir lika i slutändan oavsett val, att ta föl blir troligtvis dyrare. Möjligtvis med undantag om det är en blivande topphäst du planerar att köpa in, men då blir ju avlandet istället en chansning.

Jag hade i alla fall kunnat köpa en VÄLDIGT lovande unghäst, redo för inridning (ca 3 år) för de pengarna jag hittills lagt ut på mitt föl, som kommer födas i juli...

Så handlar det om kostnaderna och man helst egentligen "bara" vill ha en till häst så rekommenderar jag starkt att köpa. Risken med avel är ju dessutom att man kan stå helt utan häst om något går fel.
 
Ser att du är sugen på Luxus CML. Även om de som ansvarar för honom (jag är inte i någon anknytning till hingsten eller de runt honom så gör inte reklam på något vis) gör sitt bästa för att utarbeta vettiga överrenskommelser kring dräktighetsavgift så skulle jag, om jag ville ha ett föl av honom, förmodligen söka efter att köpa en avkomma på grund av den fallande dräktighetsprocenten. :D

Överlag känns det som att det är mycket billigare att köpa en häst (förutsatt att vi inte pratar enorma belopp) än att 'tillverka' själv, från inseminering fram tills man kan bedöma hur fölet troligtvis blir som ridhäst. Och som @Hedinn också nämnde, vill det sig riktigt illa står man där utan sto eller föl.
 
Vill du bara ha en häst till är det enklast att köpa en. Vill du dessutom ha en avkomma efter en speciell hingst som har lite problem med fertiliteten är det absolut säkrast att köpa en istället för att försöka tillverka en själv.
 
Jag var inne på att låna ett trevligt sto för att tillverka mig en avkomma till nästa år. En av anledningarna till varför jag efter mycket velande valt att avstå är att jag vill ha en efter Luxus. Nu när jag bestämt mig för att köpa föl eller unghäst så slipper jag dräktighetskrångel och risker för stoet som inte är mitt och kan istället köpa rätt kön och har samtidigt valet att välja att inte köpa föl som på pappret är bra men som inte blivit så lyckade trots allt.

Jag hoppas därför att så många som möjligt med bra ston vågar chansa på Luxus så att jag har många att välja mellan. :D
 
Har nära till luxus station och tänker att det kan vara värt att testa med honom färskt, har en back up hingst om det inte tar sig.

Tycker att halvblods föl och åringar ligger runt 20-30" de jag hittat som är billigare är små korsningar. Räknar med att ett föl kommer kosta typ 25" att ta fram till den är 1 år, (räknar inte med foder eller stall för varken sto eller föl utan bara med hingst, vet och fölets utgifter, underhålls kostnaderna är inget man räknar på ;).)
 
Att jag sen vill ha luxus är för att jag tror att han blir ett väldigt bra komplement till min häst, förbättrar rätt saker i type och ett otroligt temperament som verkar ha smittat av sig på avkommorna :).
Alternativet är aerline h, är inte helt insatt i honom med han lämnar också fint och enkelt temperament. Lite sportigare model dock.
 
Ytterligare en aspekt är att om man köper får man välja kön och personlighet. Det är inte alls säkert att man passar ihop bara för att man fött upp hästen själv.
Den av mina uppfödningar som jag skulle ha sparat åt mig själv passade inte alls ihop med mig. Jag hade henne tills hon blev fem år och vi funkade aldrig optimalt ihop. Mamman som jag köpte för 13 år sedan är jag mycket tajtare med liksom en yngre avkomma som är den jag nu behåller.
 
Jag räknar med 18 - 20 000:-/styck på mina bara för tillverkning, dvs från seminering till färdigbakad unge i magen och en komplikationsfri fölning. Lägger jag till registreringar med chip, passkostnad och breeders-anslutning, vaccinationer, avmaskning, lösdriftsplats osv så är jag snart uppe i 50 000:- minst på min unge som fyller 1 år precis nu i dagarna.

Tar helt vanliga, medeldyra hingstar på mina ston.
 
Jag har en Luxus-åring om jag skulle sälja henne skulle jag inte sälja under 50 tusen i dagsläget - då har hon ett mediokert möderne
 
Har nära till luxus station och tänker att det kan vara värt att testa med honom färskt, har en back up hingst om det inte tar sig.

Tycker att halvblods föl och åringar ligger runt 20-30" de jag hittat som är billigare är små korsningar. Räknar med att ett föl kommer kosta typ 25" att ta fram till den är 1 år, (räknar inte med foder eller stall för varken sto eller föl utan bara med hingst, vet och fölets utgifter, underhålls kostnaderna är inget man räknar på ;).)
25' kanske man kommer undan med om allt går smidigt och på första försöket, men jag tycker att det låter lite. Jag är uppe i betydligt mer, för det ofödda fölet.

Varför ska du inte räkna på underhållskostnaderna? Fölet kostar ju efter att det är fött också.
 
Tittade på Hästnet idag och det billigaste föl/åring med ordentlig stam jag kunde hitta kostade 35.000 kr.
 
Köp ett! Jag var inne på att betäcka mitt sto men köpte ett färdigt föl istället, och nu har jag en superfin åring efter Benetton Dream med superfint möderne. Köper du färdigt kan du scouta hur mycket som helst och välja den du gillar bäst. Jag såg HUR många fina fölungar som helst efter tjusiga pappor, men alla har ju fina pappor... Jag valde den med bäst mamma. Du slipper allt krångel innan fölning, och kostnader för den delen. Sen, ska man vara krass, så föds det väldigt mycket föl efter ganska kassa mammor för att uppfödarna vill ha ett föl efter sitt sto. Man ska inte avla för att man är sentimental, men det är min egen åsikt.
 
25' kanske man kommer undan med om allt går smidigt och på första försöket, men jag tycker att det låter lite. Jag är uppe i betydligt mer, för det ofödda fölet.

Varför ska du inte räkna på underhållskostnaderna? Fölet kostar ju efter att det är fött också.
Ja men när fölet väl är ute så är foder och strö inte större än om jag köpt en häst.
Dvs jag kopplar ihop det med de vanliga löpande kostnaderna för hästarna. Det som är fölet kostnader är ju tillverkningen, alla veterinär besök och vaccinationer, samt registrering.
Då fölet är fött så planerar jag att ha dem hemma tills det är dax för unghäst bete, och sen blir det lösdrift tills hästen ska ridas in och även efter det innan den tas hem igen. Samma som jag tänker med en köpt åring.

25" fick jag fram efter att ha räknat lite lätt på det jag hittat priser på, dvs språng, station, och sen 9" för allt veterinärt. kan ju bli mer men det är ju kostnader utspridda över ett år vilket är mycket mindre påfrestande än om man skulle köpa ett billigare föl för 30".

Men vad är det för kostnader som gjort att ni gjort av med det dubbla på ett ofött föl?
Jag tänkte ge detta en 2-3 försök, blir det inget så blir det inget helt enkelt.
 
Jag har en Luxus-åring om jag skulle sälja henne skulle jag inte sälja under 50 tusen i dagsläget - då har hon ett mediokert möderne
Nä blir det ett köpe föl så kommer det bli i 20" kr klassen. Är inte så att jag måste ha ett luxus föl till varje pris :), bara att han är bäst för mitt sto (tror jag). Det jag tar fram kommer nog också bli i 50" klassen, inte för att jag tänker sälja men livet kan lätt svänga runt och då är det bätter med en väl stammad föl unge som folk kan ha intresse för än en med okänd stam.

Stoet är inte helt fel, bra stam, tävlad och placerad upp till 130cm, mycket vilja, bra gångarter och en snygg häst.
Hade aldrig tänkt på att betäcka henne om hon bara gått och skrotat hela livet, finns för många ston som inte gjort ngt annat än att få föl efter föl.
Min har inte det absolut bästa temperamentet, det är en smart häst som säger vad hon tycker och viker sig inte lätt, men jag har valt en hingst som förhoppningsvis kan lätta upp det och sen vet jag ju hur stoet är och räknar med att behöva uppfostra fölet från tidig ålder.
 
För 20 tusen kommer du inte få mycket till föl.

Det finns ston som inte gjort annat än fått föl efter föl som i sin tur presterat fantastiskt - Luxus mamma är ett sånt guld-sto.

Eftersom du inte har någon erfarenhet av föl så skulle jag vilja be dig tänka om angående uppfostran från tidig ålder - det gagnar definitivt inte fölet. Låt fölet fostras av andra hästar - är det ett hingstföl skulle jag säga att det är nödvändigt med kompisar i samma ålder redan från scratch och sen hingstflock när den vänjs av.
 
Senast ändrad:
Ja men när fölet väl är ute så är foder och strö inte större än om jag köpt en häst.
Dvs jag kopplar ihop det med de vanliga löpande kostnaderna för hästarna. Det som är fölet kostnader är ju tillverkningen, alla veterinär besök och vaccinationer, samt registrering.
Då fölet är fött så planerar jag att ha dem hemma tills det är dax för unghäst bete, och sen blir det lösdrift tills hästen ska ridas in och även efter det innan den tas hem igen. Samma som jag tänker med en köpt åring.

25" fick jag fram efter att ha räknat lite lätt på det jag hittat priser på, dvs språng, station, och sen 9" för allt veterinärt. kan ju bli mer men det är ju kostnader utspridda över ett år vilket är mycket mindre påfrestande än om man skulle köpa ett billigare föl för 30".

Men vad är det för kostnader som gjort att ni gjort av med det dubbla på ett ofött föl?
Jag tänkte ge detta en 2-3 försök, blir det inget så blir det inget helt enkelt.
Fast du köper ju sällan ett föl nyfött, alltså har du ju extrakostnader för stoet (som ofta kräver mer foder vid dräktighet och diande), foder till fölet när det börjar äta själv, registrering osv (ingen koll på andra raser, men för islandshäst drar det iväg en del med DNA-test, chipmärkning och pass). Sen även vaccinationer och avmaskning...

Betäckningsavgift, resor, uppstallning hos hingsten, ultraljud osv drar iväg rätt bra om det blir en lång säsong. Sen har jag visserligen även räknat in kostnader för stoet då jag lånar det.

Men så har hon handbetäckts också, så blir mindre kostnader där än för semin.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 114
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 486
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 474
Senast: Ramona
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 122
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp