Hur länga halsen?

MissFideli

Trådstartare
Om en häst krullar iho sig, eller snarare drar ihop sig i halsen, hur gör man för att få den att söka fram-ner? Hon är inte gammal, så det kanske kommer, men vad kan jag göra för att underlätta under tiden i så fall?
 
Höja handen, ställa hästen och lååååååååångsamt länga innertygeln, millimeter för millimeter + driva järnet samtidigt fick jag i tips!

Måste bara styrketräna mina ben lite... :angel:
 
jag tycker inte att man bör höja handen! Då riskerar man enbart att hästen hänger sig i handen. Jag vet, jag har försökt x antal ggr! :o :crazy:
Det jag tror behövs är att hästen har förtroende för handen och att man får ett "sug" framtill. Försök tänka att hästen ska hålla ihop som ett gummiband! Den ska hitta takt och vara avslappnad. Många hästar som krullar ihop sig har spänningar lite här och var. Det gäller att ha timing, känsla och en massa tålamod! Inte fiska i tygeln, banka på med skänkeln utan ha lite is i magen! :)
Försök att inte vara så snabb i handen. Tänkt lite "tuggummi" nästan! :D Försök söka en mjuk kontakt med hästens mun, inte glappa och ta om vartannat utan var stadig och mjuk. Samtidigt måste du vara flexibel i ditt säte och rama in hästen på ett mjukt mellan säte och hand. Hästen måste "hänga ihop" och du måste känna "suget" framtill.

Lite flummigt kanske, men det är viktigast att du får ett mjukt sug framtill, att du är stilla och liksom söker stödet framtill och ramar in hästen mellan hjälperna.

Nirak
 
Stadig hand, att hästen känner och vet att den har en hand att söka sig mot, som finns där utan att glappa. Stadig drivning mot handen, släpper hästen forsätt driva frammåt - - att hästen alltid tänker frammåt. stadig hand, ev. röra smått på bettet, ( krama lillfingrarna ) en låg lugn stadig hand & en lung stadig ryttare i sadeln & massor med tålamod..
 
Det jag gjorde då min häst krullade ihop sig var att gå mkt i terräng med en lätt men ändå stadig kontakt med hästens mun. Jag red då och då på ridbanan, men mest i skogen. Efter ungefär två-tre veckor började jag att känna skillnad.
 
min 6-åring har en tendens att dra in nosen. Riktigt irriterande. Men det beror 99% av gångerna på att de inte har en ordentlig framåtbjudning. Rid mer framåt så du känner att han/hon tar bettet. 1% av gångerna är det för att de är trötta eller tycker att den övning är extra jobbig men då behöver man inte bry sig så mycket om formen så länge de inte tappar rygg och bakben. Formen kommer då rätta till sig när de orkar mer. Jämför med en häst som är stjärnkikare, vilket hästar som kryper bakom normalt inte är.

Men precis som Nirak säger: Höj inte handen då blir det en ännu sämre vinkel. Ska du göra nånting med handen så är det föra den framåt så att du kollar att det inte är du som sitter och rider nosen bakom hand.
 
Enklast är att lära hästen en signal för att den ska länga sig.
Så fort hästen krullar ihop sig så ger du signalen och hästen länger sig igen. Enkelt.

Du kan lära in det från backen. Stå bredvid hästen och håll i tyglarna som om du satt på ryggen. Vibrera bettet försiktigt i munnen på hästen. Små små vibrationer. Inte dra tygeln bakåt det minsta!
Såfort du får en reaktion att hästen sänker huvudet, om än lite så beröm. Ge TOTAL eftergift!
När hästen höjer huvudet så vibrerar du igen, beröm vid minsta reaktion. Sedan för du ställa högre krav på hur mkt hästen sänker och länger halsen.
Nu har du lärt din häst en signal för att länga ut halsen, nu är det bara att använda den när du rider. ;)
Glöm inte att länga tygeln när din häst länger sig, håller du kvar kommer den att hamna bakom lod igen.
 
Tips: kolla hästen hos tandläkare och equiterapeut, så den är hel, frisk och oöm i mun och kropp.

Enklast sedan: läng tygeln! Varför krångla - i fri form tar väl hästen fram nosen?

Är hästen inte så gammal är det bättre att den går i helt fri form än att den krullar ihop sig, annars bygger den inte de muskler den behöver för att orka bära sig bättre sedan. I fri skritt bygger hästen muskler längs överlinjen, så länge den varken krullar ihop halsen eller spänner nosen uppåt skyn och sänker ryggen, i det sistnämnda fallet bör man börja om från början, med veterinärkoll, sadelkoll, och därefter arbeta från marken.

Så ut och skritta på lång tygel, gärna i terräng, gärna över bommar. Hästen kommer att söka sig framåt så att den kan se var den sätter fötterna, förr eller senare. När den är stadig i sin fria form kan man ju jobba på en lätt, mjuk och följsam kontakt med munnen, så hästen får förtroende för bett och hand. På ridbanan kan du sätta en ganska frikostig ram för hästen där gränsen markeras med lätt tygelstöd, har du mjuk och stadig hand kan du invänta att hästen själv vågar stanna där, utan att söka sig bakom ramen. Ta hjälp av bommar vid behov, för att få hästen att söka sig framåt även med lätt tygelkontakt.
Du kan göra en enkel koll om du står på marken framför hästen och lägger ett lätt tryck i bettringarna, rakt uppåt. Så fort hästen sänker huvudet, "går mot trycket" (vilket är den naturliga reaktionen hos hästen, som är ett mottrycksdjur) - så släpper du direkt, som omedelbar belöning. Vi vill ju faktiskt uppmuntra hästen att söka ett stöd i bettet, inte söka sig från kontakten.

Det finns även "Daddesitsen" att ta till, länk. En sits och ridstil som uppmanar hästen att tänka framåt, och som bonus en del kloka tankar runt omkring det hela.
 
tycker att du skall lyssna på jfrelin, hennes svar var vettigast hittils. rid framåt, men variera tempot, låt bli att greja med händerna. Det kommer att bli mycket bättre när hästen blir starkare i kroppen.
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
1 000
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 617
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp