Bukefalos 28 år!

Hur länge borstar ni tänderna?

Rosett

Trådstartare
Jag har köpt en eltandborste med tidur. Enligt instruktionerna ska man borsta i 4 minuter. Blir det rent?
Nej.
Jag måste borsta ca 8 minuter för att det ska bli acceptabelt rent. :down:

Hur länge borstar ni?
 
Jag slutade med eltandborste just för att det aldrig blev rent. :(

Man ska inte behöva borsta mer än 2 minuter och jag vet det - för jag har borstat alldeles förlänge och har nu skadligt tunn emalj. :cry: Så tunn att de är jätteförsiktiga när de tar bort tandsten.

"två gånger, två minuter och två cm tandkräm"
 
Två minuter borstar jag och barnen. Det är vad tandläkarna säger. Två minuter i hela munnen alltså. Vanlig tandborste har vi och barnens tänder har alltid varit fina, aldrig något klagomål.

Jag måste köpa tandborsthuvud till min tandborste men de är så dyra ;)
 
Min eltandborste larmar efter 2 minuter. Då brukar jag vara ungefär färdig. UTAN eltandborste blir inte mina tänder rena, tycker jag. Och såklart tandtråd också :) !
 
Min larmar var 30e sekund för då ska man byta kvadrant tydligen. Men mina tänder blir inte rena på den tiden så jag brukar inte hinna klart.
 
Man ska inte borsta för länge eller för hårt, då sliter man på emaljen. För de flesta räcker 2 minuter åt gången, iaf enligt min tandläkare. Sedan varierar ju behovet av munvård från person till person, men generellt så räcker det.
 
Min eltandborste säger till var 30:e sekund och efter två minuter säger den att jag är färdig. Då är jag det. Väldigt praktiskt!
 
Jag har köpt en eltandborste med tidur. Enligt instruktionerna ska man borsta i 4 minuter. Blir det rent?
Nej.
Jag måste borsta ca 8 minuter för att det ska bli acceptabelt rent. :down:

Hur länge borstar ni?
Undrar hur ni upplever att era tänder inte blir "rena"? Själv är jag en tandfetischist som är helt fixerad vid människors tänder. Det är det första jag tittar på när jag träffar en person. (sträcker fram handen ser människan i ögonen presenterar mig sen en djupdykning i munnen på vederbörande....) Det är mycket sällan jag ser "skitiga" tänder och då tänker jag inte på matrester mellan tändernaa utan den smegma som kan bildas på tänder som inte är ordentligt borstade. Har bara sett det utomlands faktiskt. Tror inte det är den sortens orenhet Ni här i tråden syftar på då Ni säger att era tänder inte blir rena?
Jag borstar ca 2min med eltandborste på kvällen och en vanlig på morgonen för då tar jag även tungan. Mina tänder är alltid rena och jag petar med tandpetare efter måltider och nästan varje kväll med tandtråd.
gulan
 
Men det blir det. Det handlar ju om hur effektivt man borsta tänderna, då kan man hålla två minuter :)

Precis, en bra borstteknik är grejen. Jag har alltid borstat med vanlig tandborste (dregglar så jädra med en eltandborste!) och alltid kommit åt överallt och fått beröm för mina rena tänder hos tandläkaren (i kombination med "vad många tänder du har!", då jag har alla + alla 4 visa gaddar :D)

Minns en gammal film på barnprogrammet med en vampyr som borstade tänderna, på två minuter. Handlade också om det, tekniken, om jag minns rätt!
 
Precis, en bra borstteknik är grejen. Jag har alltid borstat med vanlig tandborste (dregglar så jädra med en eltandborste!) och alltid kommit åt överallt och fått beröm för mina rena tänder hos tandläkaren (i kombination med "vad många tänder du har!", då jag har alla + alla 4 visa gaddar :D)

Minns en gammal film på barnprogrammet med en vampyr som borstade tänderna, på två minuter. Handlade också om det, tekniken, om jag minns rätt!
Ja det är faktiskt svårt att borsta tänderna rätt, känner jag!

:D Jag går omkring när jag borstar tänderna, som tur är dreglar jag inte :D Jag kan inte stå stilla på toa utan vandrar omkring i lägenheten och borstar.
 
@Enya Haha, ja jag kan inte heller stå still i badrummet, därav blir min dreggelfaktor ännu jobbigare - tack och lov för vanlig tandborste ;)

@Fagelungen Jag tycker mina tänder känns pälsiga, som nu tex, när jag druckit must. De är liksom skrovliga. När de är borstade är de blanka och glatta. Testa före resp. efter tannaborstning så känner du nog skillnaden :)
 
Använder eltandborste sen något år tillbaka, vilken aha-upplevelse det var gällande rena tänder. Var tom så att jag "skällde" på min tandläkare att han inte rekommenderat det tidigare. :o
Min larmar efter två min och då är jag oftast inte helt klar så typ tre min brukar det bli.
 

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
591
Senast: tott
·
Kropp & Själ Har aldrig ägt en eltandborste! Jag har dock förstått att de borstar mycket bättre än vanliga tandborstar så nu har jag tänkt...
Svar
8
· Visningar
717
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: kma
·
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp