Bukefalos 28 år!

Hur länge håller kattmat?

Piek

Trådstartare
Hur länge håller en öppnad påse med torrfoder?
Jag har bara en katt som inte är speciellt stor i maten och därför brukar jag inte köpa större påsar än 1,5 kg. Men det hade ju vart bra ekonomiskt om man kunde köpa större...

Så kan jag ju passa på att fråga också hur länge håller en oöppnad påse?
 
Det ska stå på förpackningen. Problemet är att maten börjar oxidera efter att förpackningen har öppnats och tillverkarna garanterar inte heller att näringsinnehållet är tillräckligt om man inte följer deras rekommendationer.
 
Hur länge håller en öppnad påse med torrfoder?
Jag har bara en katt som inte är speciellt stor i maten och därför brukar jag inte köpa större påsar än 1,5 kg. Men det hade ju vart bra ekonomiskt om man kunde köpa större...

Så kan jag ju passa på att fråga också hur länge håller en oöppnad påse?
Förvara i fodertunna, jag tror att det håller längre än man tror, det ser du ju om inte annat.
 
Förvara i fodertunna, jag tror att det håller längre än man tror, det ser du ju om inte annat.

I fodertunna i originalsäcken i sådana fall eftersom det numera är ganska vanligt att det pumpas in gasblandningar för att fodret ska hålla längre (vilket innebär mindre tillsatser i maten). Häller man över maten i en tunna förkortas alltså hållbarheten.
 
Står inget på påsen om hur länge den håller efter öppnande :( Bara bäst före datum men det antar jag gäller oöppnad förpackning.
 
Jag har samma problem: det står ett bäst före-datum på påsen men ingen annan information om hållbarheten öht. (Nu gör jag det enkelt för mig, eftersom jag beslutat att katten ska fasas över helt till blötmat när han gjort sig hemmastadd här, men det är ändå lite frustrerande. Jag har svårt att tro att påsen håller sig fräsch till april 2015 när påsen väl öppnats..)
 
Jag har samma problem: det står ett bäst före-datum på påsen men ingen annan information om hållbarheten öht. (Nu gör jag det enkelt för mig, eftersom jag beslutat att katten ska fasas över helt till blötmat när han gjort sig hemmastadd här, men det är ändå lite frustrerande. Jag har svårt att tro att påsen håller sig fräsch till april 2015 när påsen väl öppnats..)

Nej det känns ju som att det inte håller allt för länge även om man stänger påsen för länge. Och hur ser man att det är dåligt sålänge det står torrt? Ändrad färg? Lukt?

Min kisse äter också Blötmat men har alltid fri tillgång på torrfoder ändå. Vill inte lämna blötmaten framme när jag inte är hemma då hon äter så lite åt gången och den inte håller sig fräsch framme när hon lämnar.
 
Nej det känns ju som att det inte håller allt för länge även om man stänger påsen för länge. Och hur ser man att det är dåligt sålänge det står torrt? Ändrad färg? Lukt?

Min kisse äter också Blötmat men har alltid fri tillgång på torrfoder ändå. Vill inte lämna blötmaten framme när jag inte är hemma då hon äter så lite åt gången och den inte håller sig fräsch framme när hon lämnar.

Jag stod också och valde mellan den mindre påsen som jag brukar köpa och den stora. Frågade han som har affären där jag handlar, som är duktig och alltid har svar på frågor. Han sa att om jag häller upp fodret i min burk och försluter foderpåsen mellan påfyllningarna så skulle det fodret hålla i ungefär ett år innan mineraler började sjunka ner i för låga nivåer.
Rent hygieniskt var tydligen inget problem så länge man ser till att återförsluta påsen och inte öppnar den varje dag. Han sa att genom att hälla över i en burk så förlänger man hållbarheten massor.

Jag chansade och köpte den stora i vintras och börjar närma mig slutet så sakta. Har inte märkt någon förändring. Har hittills fyllt på burken 4 ggr och har vikt och återförslutit med påsklämma och lagt skarven nedåt för att undvika att luft kommer in.
Burken jag häller över i är en stor lufttät glasburk. Fyller på matskålen max en gång om dagen, ibland blir det varannan. Fyller dock inte på mer än så eftersom jag inte vill att det ligger framme längre.
 
Senast ändrad:
Jag köper nästan bara 10 kgs säckar, har säcken försluten med en stor påsklämma i en tät fodertunna.
Sen har jag en lufttät bytta som rymmer 3 kg som jag använder för att fylla på mat varannan dag till ungefär, det är mindre foder som utsätts för luft än om jag skulle öppna säcken varje dag = håller längre.
Har du en större frys så kan du faktiskt sätta in den större säcken eller delar av fodret i frysen så håller det mycket längre!
 

Liknande trådar

Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp