Hur länge kan en hund gå utan mat?

Kibani

Trådstartare
Min hund har inte ätit sitt torrfoder på 1,5 vecka nu... Jag ger henne inget till minimalt med godis på promenader, men vi tränar 2ggr/vecka och då får hon ju godis varvat med leksak. Eftersom hon får godis på träning erbjuder jag henne inte kvällsmat den dagen, precis som vanligt.

Tidigare har hon ätit torrfodret med glupande aptit, det har gått så fort att jag fått hälla vatten på maten för att hon ska äta långsammare så detta är en ny situation för mig. När hon "matvägrade" som unghund så åt hon ändå men mycket mindre än vanligt.

Vaccinerade henne för en vecka sedan och frågade den veterinären men fick inget klart svar då han tyckte det var solklart att hon bara blivit bortskämd de veckor hon varit hos mina föräldrar där hon får gottis ovanpå torrfodret. Vilket var helt rimligt de första dagarna även om hon normalt bara vägrar 1dag efter att vi kommit hem. Har prövat att låta maten stå framme jämt men nu står den bara framme medan jag äter sedan plockar jag undan den.

Skendräktig med mjölk är hon nu, vilket gjort henne lite slöare än vanligt. Sedan hon slutade äta är hon ännu slöare inne och vill knappt gå ut men när vi väl är ute piggar hon på sig och vid träning är hon pigg men inte riktigt lika uthållig som vanligt. Fäller gör hon också till förbannelse.

I början på sommaren typ så var jag nojjig att hon fått livmodersinflammation efter löpet då hon var ovanligt slö, men den undersökningen var ua. Det enda de "hittade" var att hon verkade förstoppad.

Ursäkta novellen men jag kan inte avgöra själv om det är dax att kontakta veterinären igen, känns som om vi inte gjort annat än drällt där iår,:( eller om man bara ska fortsätta vara hård mot henne. Hon har gått ner en del i vikt men hon var lite tjock från början så än är det ingen fara på den fronten. Byta foder känns inte aktuellt men är det tillsist det jag får göra så får det väl vara så...
 
Sv: Hur länge kan en hund gå utan mat?

Det beror troligtvis på skendräktigheten. Mina visar ingen synbar förändring vid tidpunkten där skendräktighet brukar uppträda, mer än att dom tappar matlusten i ett par veckor.

Så länge din hund inte magrar ut helt och håller, så skulle jag inte bry mig så mycket. Eftersom hon även har mjölk, så gör självsvälten även det lättare för henne att väck mjölkproduktionen.

Du kan även be om att få Galastop utskriver för att både bryta mjölkproduktionen och även det slöa skendräktighetsbeteendet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: annaovega
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 165
Senast: Sassy
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 510
Senast: emma-vsm
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 692
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp