Hur länge klarar sig hästen?

HästPrinsessan

Trådstartare
Min häst blir 21 nu i år och har problem med sina tänder. Han har haft foderinpackningar som har lett till att han har varit tvungen att dra ut två tänder. Nu är ännu en tand lös och han har fått en fraktur i en tand också. Jag är väldigt orolig för honom. Hur många tänder kan man dra ut på en häst innan den inte längre klarar av att hålla hullet? Han är väldigt fin i hullet nu men eftersom vi behöver dra ut dessa två tänder nu i vår kommer det leda till fler lösa tänder som kommer behöva dras ut senare. Finns det någon här med erfarenhet? Jag är väldigt ledsen och vet inte riktigt hur jag ska tolka informationen jag fått. Han mår ju bra så länge han håller hullet men hur länge kommer det vara? 6 månader, 1 år, 2 år?
 
Äter han bara hö nu? Skulle han falla ur för att han inte kan äta tillräckligt med hö borde det gå att ge luserngröt som stöd.
 
hästar med tandproblem, som inte länge kan tugga, kan leva på "färdigtuggad" mat
Min shetlandsponny med dåliga täner, som blev 32 år, kunde inte tugga de sista åren han levde, så han fick uppblötta lusernpellets och betfor, vilket är grovfoder som håller magen nöjd och belåten. Han hade tillgång till både hackad lusern och hösilage, men kunde inte tugga i sig några större mängder av det. I lucernhacken pillade han ut de minsta, mjukaste bitarna. Det var gröten som stod för minst 95% av hans näringsintag
Han var den av mina hästar som var dyrast i drift de sista åren..

Jag skulle vilja säga att det går att hålla hästen välmående ganska länge på grötdiet, men det är inte särskilt billigt. Sen måste man som hästägare avgöra om det är värt det eller inte. Och hur länge hästen mår bra av det.
 
Jag kan inte svara på hur pass bra han kommer att klara sig när ni behöver ta bort fler tänder, men min tanke är att han kommer få svårare att äta.
Hade det varit min häst hade jag valt att låta honom få somna in i stället för att dels kosta på och dels utsätta honom för flera tandläkar/veterinärbesök som ändå inte kommer att göra honom bättre. Han är 21 år och har levt ett långt och förhoppningsvis bra liv. Jag hade låtit honom få sluta sina dagar medan han ännu mår bra. Men det är mina tankar. Du måste såklart själv fundera och känna vad du tror blir bäst för din häst 💕
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 291
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 497
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 284
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp