Jag kör dressyr 3-4 dgr i veckan ca 40-60 min. Börjar med lösgörande arbete ca 15 min. dvs volter/serpentiner, öppna, tempoväxlingar i låg form, växlar mellan skritt och trav ofta. Sen höjer jag formen och kör samlingar korta bitar och växlar med korta skrittpass på ca 1-2min. Där efter kör jag korta ökningar, ökar bara så mycket att hästen känns stabil. där efter så kör jag ofta delar ur programet och avslutar sen med att trava ner hästen i låg form ca 10min. Därefter minst 15 min skritt. Under tävlingssäsongen så rids hästarna en dag i veckan och då cantrar jag dom för att få bättre flås. En dag i veckan så vilar dom då får dom gå i hagen lite längre ca 8h. Under vintern så rids dom två-tredagar. Jag kör ute 2 dgr i veckan ca 1,5 h i ganska lågt tempo. det är viktigt med omväxlande arbete. Detta gäller tävlingshästarna. Unghästarna 3 åringar körs 2-3dgr i veckan ca 30min/gång. Mestadels ute men ibland några minuter på banan.
Det är viktigt att känna sin häst och tänka på att träna hårdare i perioder och lite mindre vissa perioder då man inte kan hålla dem på topp särskilt länge.
Huvudsaken hästen och man själv tycker att det är roligt. Man måste se till att hästen har kondition och styrka för dom uppgifterna man utsätter dem för ex. maraton.