Baka matbröd - enklare än du tror!

Dags för en ny fråga om surdeg.
Jag läser en del recept där skribenten propsar på att det allra helst ska vara ekologiskt mjöl. Någon som upplevt att ekologiskt mjöl är bättre eller att det gjort skillnad i ert bak?

Teoretiskt så kan det nog vara en skillnad i jäst och bakterieflora, men jag tycker att det gått riktigt bra med "vanligt" mjöl än så länge.

Nä, jag har inte märkt någon skillnad. Däremot använder jag enbart stenmalet till matningarna, just för att det mjölet inte blivit upphettat och förlorat enzymer och andra ämnen.
 
Ja vi har en, men sladden känns ju som typ plast, det känns lite vågat att lämna den i ugnen :eek:
Ska den vara instoppad i ett bröd isf?

Jag tänker att köper jag en stektermometer så ska den tåla att användas som just stektermometer d.v.s. vara inne i ugnen.

Jag har använt den många gånger men till kött. Sladden har klarat det. Men bröd har jag visserligen inne i högre temp.
 
Jag tänker att köper jag en stektermometer så ska den tåla att användas som just stektermometer d.v.s. vara inne i ugnen.

Jag har använt den många gånger men till kött. Sladden har klarat det. Men bröd har jag visserligen inne i högre temp.
Jag får kanske googla lite och se hur hög temp den faktiskt klarar istället för att gissa mig till vad som "känns" läskigt :D
Himla bra, då har jag något produktivt att göra istället för det jag ska göra.
 
Senast ändrad:
Måste sluta fråga barnen vilken sorts bröd de vill ha, för nu är svaret sirapslimpa varje gång. :laugh:

IMG_2749.jpeg
 
Kalljästa frallor nyss ur ugnen. Bakning nästan utan tidsåtgång (aktivt då förstås).

Dags att sätta på kaffe!

IMG_6660.jpeg


De här tog drygt 20 minuter i 250 grader för att mäta 98 grader inne. Mycket bra skorpa (enligt min definition av bra….). Muffinsform med lite vatten i botten och sedan vattenpenslade innan ugnsinträdet.
 
Kalljästa frallor nyss ur ugnen. Bakning nästan utan tidsåtgång (aktivt då förstås).

Dags att sätta på kaffe!

Visa bifogad fil 143693

De här tog drygt 20 minuter i 250 grader för att mäta 98 grader inne. Mycket bra skorpa (enligt min definition av bra….). Muffinsform med lite vatten i botten och sedan vattenpenslade innan ugnsinträdet.
SÅ fina! De ser jättegoda ut!
Jag ska prova 275 grader och längre tid nästa gång. Sambon har haft dem inne i 13 min tydligen. Misstänker att mer går alldeles utmärkt.
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 167
Senast: Rugge
·
Äldre Jag vill ha era bästa (gärna enkla) recept på glutenfria frallor! Går säkert att googla sig till, men vill ha ett recept som verkligen...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: pepp
·
Fritid Jag bakade kalljästa baguetter i helgen och det var ju hur smidigt som helst :love: Nu skulle jag vilja baka kalljästa...
Svar
13
· Visningar
2 768
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp