Bukefalos 28 år!

Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Alexandra_W

Trådstartare
Det är lite kaos och katastrof här, för att uttrycka det milt.

Jag har ju innan varit synnerligen priveligerad med hundvakt, så vovve har inte behövt vara ensam speciellt länge, max 4 h och det har varit sällsynt att det hänt.

Dock så han har inte haft så mycket stimulans när jag inte varit hemma, utan han har fått rastning och det har varit någon här så att säga. Han tillbringar tiden när matte är borta med att sova i mattes säng, så han är inte så "social" heller ;)

När han blir ensam, så man hinner knappt låsa dörren så ligger han och trynar i min säng (när jag glömt något ibland och 'vänder direkt utanför dörren' så kikar han yrvaket upp ur sängen när jag kliver in igen). Han är alltså HELT obrydd med att vara ensam och inte stressad över det.

Så har det varit tidigare, nu är det dock kris och kaos och hundvaktsproblem. Jag pluggar och jobbar (helger). När jag jobbar gör jag långa pass, som längst dygnspass. Har dryga timmen enkel väg till jobbet - det är då om inget händer (trafikolycka, snöstorm, etc). Nu brukar det ju inte hända grejer, men man kan ju aldrig garantera varken trafik eller väder.

När jag jobbar har jag en temporär krislösning månaden ut i alla fall (man får ta det lite dag för dag just nu), men det mer vardagliga är lite knepigare. Jag är i skolan 2 h när jag pluggar, en timmes resa enkel väg - dock är halva resan med tåg och de vet man ju aldrig hur de går - eller inte går. Fram och tillbaka till skolan blir alltså 4 h. Det känns helt okej, och även om tåget krånglar etc så slå på 2 h någon enstaka gång så blir det 6 h i värsta fall - känns som det är "okej" i enstaka lägen.

Men sen kommer de där dagarna när det är 4 h i skolan, då blir det 6 h med resa och om allt funkar. Om saker INTE funkar så - ja ni fattar...