Bukefalos 28 år!

Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Alexandra_W

Trådstartare
Det är lite kaos och katastrof här, för att uttrycka det milt.

Jag har ju innan varit synnerligen priveligerad med hundvakt, så vovve har inte behövt vara ensam speciellt länge, max 4 h och det har varit sällsynt att det hänt.

Dock så han har inte haft så mycket stimulans när jag inte varit hemma, utan han har fått rastning och det har varit någon här så att säga. Han tillbringar tiden när matte är borta med att sova i mattes säng, så han är inte så "social" heller ;)

När han blir ensam, så man hinner knappt låsa dörren så ligger han och trynar i min säng (när jag glömt något ibland och 'vänder direkt utanför dörren' så kikar han yrvaket upp ur sängen när jag kliver in igen). Han är alltså HELT obrydd med att vara ensam och inte stressad över det.

Så har det varit tidigare, nu är det dock kris och kaos och hundvaktsproblem. Jag pluggar och jobbar (helger). När jag jobbar gör jag långa pass, som längst dygnspass. Har dryga timmen enkel väg till jobbet - det är då om inget händer (trafikolycka, snöstorm, etc). Nu brukar det ju inte hända grejer, men man kan ju aldrig garantera varken trafik eller väder.

När jag jobbar har jag en temporär krislösning månaden ut i alla fall (man får ta det lite dag för dag just nu), men det mer vardagliga är lite knepigare. Jag är i skolan 2 h när jag pluggar, en timmes resa enkel väg - dock är halva resan med tåg och de vet man ju aldrig hur de går - eller inte går. Fram och tillbaka till skolan blir alltså 4 h. Det känns helt okej, och även om tåget krånglar etc så slå på 2 h någon enstaka gång så blir det 6 h i värsta fall - känns som det är "okej" i enstaka lägen.

Men sen kommer de där dagarna när det är 4 h i skolan, då blir det 6 h med resa och om allt funkar. Om saker INTE funkar så - ja ni fattar...

Jag har inte skola varje dag ska tilläggas. Utan endera har jag 4 timmar 2 ggr, i undantagsfall 3 dgr, per vecka, eller så 2 h men 4, i undantagsfall 5 dgr per vecka.

Då jag inte på många år behövt lämna hund mer än 4 h/gång och då undantagsvis så har jag dock dålig koll på vad som är 'okej'? Jag vet det finns folk som glatt åker och jobbar 8 h, plus resa till/från jobbet, 5 dagar i veckan år ut och år in och har hunden ensam, men det tycker jag INTE är okej, alldeles oavsett hur väl hunden kan hålla sig etc.

Men, var går gränsen egentligen? Inte då lagligt, utan 'humant' och hur resonerar ni andra?

Det är som sagt under en begränsad period som jag dock i detta nu inte kan säga exakt hur lång den blir, men skulle det här kaosläget permanentas måste jag hitta en annan lösning oavsett.

Följdfråga - hur resonerar ni kring X h helt ensam, alt en "snabbkiss" mitt i? Jag har aldrig eg funderat på det då det aldrig varit aktuellt innen, men vet vissa t ex avstår gå hem på lunchen även om möjlighet finns då de tycker det blir sämre för hunden att få snabbbesök och bli lämnad igen mitt i, kontra vara ensam hela tiden.

Jag har ev - det beror väl på om han tänker käka upp dem om de knallar in när ingen är hemma - möjlighet att grannen släpper ut honom i lina och låter honom kissa. Men det blir då mycket spännande, någon kommer - en 'ny' människa - varva upp - bli lämnad igen. Inte den blekaste aning om han skulle se det som negativt eller ej dock.

Så, era tankar och åsikter och hur gör ni som lämnar ensam?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Jag har (som tur är) aldrig varit i situationen själv då jag behövt lämna hunden hemma längre tid annat än någon enstaka dag ibland. Det jag funderar på är om du inte kan hitta någon dagmatte ändå på något vis? Det lär ju inte vara helt omöjligt att hitta någon som kan ställa upp lite "hur som helst"?

Hur jag själv skulle göra vet jag inte, för jag har mer "separationsångest" än vad mina hundar har :angel:
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Jag tycker gränsen går när man dag ut och dag in låser in hunden och jobbar 6-10 timmar plus resa. När man varje dag, fem dagar i veckan, lämnar hunden utan att ens reflektera över det. När hunden är ensam inomhus på daglig basis ( Fem dagar i veckan) mer än 6 timmar tycker jag det är inhumant.

Jobbar man dessutom 7-16 är det sällan man aldrig åker hemifrån minst någon dag i veckan utan hunden, och resultatet blir många fler timmar än man egentligen tänker sig.

Finns möjlighet till rastning och social kontakt mitt i skulle jag absolut ge hunden det.
Men man får nog pröva sig fram, som du säger kan det nog bli värre för vissa hundar.

Våra hundar lämnas 06.30-16.30 max två dagar i veckan, och då i hundgård alla fyra tillsammans. Där trivs dom, har saker att pyssla med och kan göra sina behov när dom behöver.

Övriga dagar är jag hemma, jobbar kväll (= 1,5 timme Ensamtid för hundarna innan sambon kommer hem) eller kort dag 7-12. Är det väldigt kallt så dom inte kan vara i hundgården fixar vi hundvakt, åker hem 45min på lunchen eller ber någon granne rasta dom på lunchen. Som behöver aldrig vara ensamma inomhus mer än 6 timmar, vilket jag tycker är ok. Det klarar dom flesta hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

6 h ibland tycker jag är ok. Kan grannen ha möjlighet att ta ut honom om tågen strular etc tro?
Under 6 h finns ingen anledning att ta ut honom heller, som jag ser det.
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Egentligen har jag gränsen på 5 timmar, men kan sträcka mig till 6 timmar någon enstaka gång. Hade det handlat om varje dag, så 4 timmar. Som det är nu behöver min hund "aldrig" vara ensam, om det inte är något speciellt, som ett jobbmöte eller liknande på 2-3 timmar. Men har jag möjlighet lämnar jag till hundvakt om det blir mer än 4 timmar.

Hypotetisk, kanske 7-8 timmar någon enstaka gång med längre rastning mitt i? Men då är det verkligen någon enstaka gång det handlar om och jag skulle nog dra mig för det.
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Oavsett hur länge de lämnas, även om jag tycker man ska undvika att lämna mer än 4 timmar, så tror jag att det handlar om vanor för hunden.

I flera år lämnades mina och familjens hundar mellan 8-15/16 varje vardag. Min mamma var hemma en timme på lunch vid 13 och rastade dem och sen kom väl jag hem. Eftersom de var hundvakter även efter att jag flyttat hemifrån så fortsatte denna vanan. Det funkade utmärkt och hundarna visste precis hur dagen såg ut. Idag skulle jag aldrig kunna lämna hundarna så, de hade inte klarat det.

Så oavsett om det är 4 eller 8 timmar för hunden så tror jag ändå att det handlar om en vana.
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Svarar flera på samma knapp

Tack för svar.

Vad gäller vana, så här är ju 'vild flex' på hur matte är borta/hemma, jag har ju i alla år jag haft honom haft väldigt oregelbundna arbetstider. Mamma har dock varit hemma med honom när jag varit borta som sagt, så han har haft 'någon hemma' för det mesta. Ibland har mamma åkt iväg innan jag kommit hem, eller jag åkt innan hon kommit hit - det har skett helt oregelbundet. Kan ha gått månader utan sådant och så kan det ha blivit 2 ggr/v i några veckor. Det är då han varit ensam (upp till) 4 h.

Han har tvärkoll på vad jag har för kläder på mig, när jag klär på mig civila kläder så vet han att han oftast inte kommer få följa med, och säger då 'hejdå' och sen sängen. Stallkläder och han är helt inne på att han ska med ut (även om han är cool med om han inte får det, men då måste man säga till honom att han ska stanna inne som sagt).

Så, enda vanan är väl det. Igår var han själv från 07,30 - 13,00 och reagerade inte annorlunda än i "vanliga fall", trots att vanan ju är att ha någon här och bli rastad ialla fall var 4e h.
Han har heller inte brytt sig om jag varit hemma 2 mån och sen åker. Han är otroligt okomplicerad just med det här att bli lämnad ensam hemma, tror aldrig jag haft en så "enkel" hund så.

Jag har hundgård men han tycker inte om den alls, dessutom vägrar han gå in i kojan ens om han fryser så han skakar. I hundgården så står (tillslut sitter/ligger) han vid grinden, och kan även sjunga en del (det skulle nog vara övergående, men det att han inte använder kojan har gjort att jag släppt tanken på hundgård). Han har fått följa med mig till jobbet ett par ggr, och då blivit lämnat korta stunder (upp till 2 h) där, vilket han reagerade på som hemma.

Vad gäller hundvakt så 2011 när mamma fick cancer försökte jag hitta hundvakt, utan att lyckas trots att jag tapetserade bygden med lappar och frågade "alla" om de visste någon som kände någon. Hans storlek talar väl emot honom där, det är ju en stor, livlig hund och det går inte att lämna till "vem som helst". Sen är frågan när det gäller överkomligt antal h egentligen om vad han skulle uppleva som lugnast - han hatar att åka bil tyvärr och blir extremt stressad och det tycks inte träningsbart. Så om jag så teoretiskt hade en hundvakt som kunde när som helst, så JAG skulle ju gärna lämna bort även för 4 h, men frågan är om inte HAN skulle välja att vara hemma själv före att åka bil 2 ggr/dag. Det har gjort att jag än inte annonserat igen.

Han var med till jobbet över dagen förut, och var (förutom bilresan) cool med det, blev lämnad ensam ett tag där med och reagerade då som hemma. Sen på kvällen hämtades han av en kompis han aldrig träffat och fick vara där till em dagen efter och hade då varit lite ynkig ett tag på kvällen (inte konstigt) men i övrigt hade det fungerat bra. Förutom bilresorna då. Det är samma kompis som kan ta honom månaden ut när jag jobbar mina långa pass.

Grannarna har erbjudit sig att hjälpa till om det finns något de kan hjälpa till med, generellt. Så de kan säkert knalla hit och släppa ut i långlina så han får kissa. Det som än avhållit mig från att fråga är just att han är en stor, livlig hund som varvar upp om han tillåts (blir då hoppig och överspeedad) och grannarna inte är hundvana samt äldre. Samt då att jag inte vet hur han reagerar om någon knallar in när jag inte är hemma (det är ju ändå en riesen). Det går säkert bra att, om de är hemma, ha dem som backup om tågen krånglar dock. Ja under förutsättning att det fungerar att de går in och tar ut honom då såklart. Samma sak gäller pappa, att ha som backup. Men han har 6 mil enkel väg hit så ingen lösning att ta till regelbundet, och det tar en stund innan han kan komma hit. Pappa känner jag mig helt säker på Viktor skulle släppa in utan knot, och pappa är ju hundvan så det förslår ;)
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Ser man framåt så det som det handlar om som jag vet nu (med universitetet vet man aldrig vad de hittar på):

Imorgon behöver jag åka 8,45 och om allt går som det ska är jag hemma igen 15,45, dvs 7 h.
Resten av veckan kan jag vara hemma.

Nästa vecka så lite beroende på så blir det endera lika som ovan på onsdag och fredag, ELLER så blir det mån alt tisdag, samt onsdag, torsdag och fredag åka 10,45 och hemma 15,45, dvs 5 h. (Tiderna kan vara annorlunda, men timmarna/tidsspannet detsamma). Söndagen jobbar jag dygn men då kan han vara hos en kompis.

Veckan efter det så tisdagen åker jag 7,30 och hemma 14,30 = 7 h igen. Onsdagen åka 8,45 och hemma 13,45, dvs 5 h. Han har från tisdag kväll dock hundsällskap av sin bästa kompis som ska vara här en vecka.
Sen jobbar jag fred eftermiddag - sen kväll, lördag dag och sen söndag dygn. Då kan han vara hos kompisen alla pass jag jobbar.

Tiderna är om allt fungerar som det ska med bilkörning, tåg osv. Oddsen för det är omöjliga att bedömma, so far har jag haft tur och när jag åkt har alltid tågen gått som de ska, men det är ju störningar nästan varje dag i någon form, så att gissa om det kommer hamna på 'min' tid eller ej går ju inte säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Verkar han inte må dåligt av att lämnas 4-5h regelbundet och nån enstaka gång längre så tror jag du kan köra på men ha grannarna i beredskap om tågen skulle strula järnet någon dag. Du kanske kan ta med grannarna på promenad några gånger först och lära dem om hur de lättast hanterar honom så behöver du kanske inte vara orolig den gången de hjälper till? :)

Funkar det för hunden att få en promenad i mitten av ensamheten så är det kanske egentligen att föredra men det gäller verkligen att känna sin hund. Själv förstörde jag Zivas ensamhetsträning genom att stressa hem på lunchen och flänga ut med henne :( Nu fick jag bukt på det igen så nu är hon tyst och lugn i lägenheten men varken hon eller jag gillar att vara ifrån varandra speciellt länge och de få tillfällen jag måste lämnar jag henne hellre en längre sammanhängande tid än två med en paus emellan.
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Promenad blir det inte i mitten av ensamheten oavsett, utan det blir då ut och kissa på gården i långlina (15 meter). Han är för stark och grannarna för ovana för att jag ska tycka promenad ska vara en bra ide, speciellt den här tiden på året (is och halt). Han är ju snäll i koppel, men kan t ex när han ska skita och siktat in sig på en plats bli ganska stark och rycka och dra, och får han syn på något kan han också rycka rätt rejält. Min mamma är ju van med honom, men han har ryckt ikull henne ett par gånger under årens lopp vid sådana tillfällen och just när det varit halt. Han är ju tyvärr smart nog att veta vem han har i andra änden på kopplet och "testa" dem.

Imorgon så passar jag på att besöka mamma på sjukhuset när jag är borta, så det blir några h till mot de 7 h som är planerade. Men pappa åker hit då och släpper ut honom (lös) mitt i. Då får han komma ut, busa med pappas hund och bli rastad etc och sen inlåst igen. Så få se om jag ser någon skillnad på honom när jag kommer hem, jämfört med hur han varit tidigare.

Ska jag TRO så kvittar det för honom om han är ensam säg 6 h i ett svep eller kommer ut en snabbis mitt i, jag tror det går lika bra för honom oavsett. Lite på samma sätt som han inte bryr sig om han blir ensam 30 min eller 3 h. Men det är min gissning. (Imorgon måste han ju få komma ut mitt i annars blir det ju alldeles för länge oavsett).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Jag hade kört på att dom gånger som det är mindre än 7-8 timmar så hade jag haft honom själv utan någon rastning, men försökt få det så att de gånger det blir längre än så eller många pass i rad hos kompisen så länge det fungerar bra där, vilket det förmodligen kommer göra bara han blir van vid att vara där lite mer regelbundet.

Att jag skippar rastningen är att jag tycker oftast det brukar stressa alt. egentligen inte ge något speciellt att dom bara springer ut och kissar.

Men det är som sagt när det gäller en kortare period annars hade jag försökt hitta någon typ av passning.

/Camilla
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Du kan inte koppla hundgården till huset med en hundlucka så han själv kan välja om han behöver ut och pinka?
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Tyvärr inte, annars hade det varit en utmärkt lösning.

Häromdagen var han själv 7 h (skulle varit 6 men blev lite knas). Verkade inte reagera annorlunda på det än vara hemma 2 h. Så det var nog mest jag som for illa den dagen (över att han var ensam så länge, eller eg inte ensamheten i sig utan att inte få komma ut något).

Den dagen när han var ensam 9 h och pappa var hit och rastade honom mitt i så var han också som vanligt när jag kom, lite tröttare kanske (han hade busat massa med pappas hund) men inte ett dugg bekymrad eller verkade reagerat på att nån kom - tog ut - släppte in - försvann.

Så, han tycks inte störas av varken vara hemma i "ett svep" eller om (i alla fall om det är en välkänd person) kommer och tar ut honom mitt i och sen lämnar honom. Det underlättar ju.
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Nar maken fick cancer treatments och diverse operationer hande det att Miss Mandy var hemma ensam mycket langre an jag tyckte var bra. Det varsta var nog ett par 12 timmars dagar nar det var surgery och det korde ihop sig ordentligt (make pa 'emergency' operation, hast med kolik, och bil som la av:crazy:). Jag madde jatte daligt over att lamna henne ensam sa lange, medan hon upptradde som om jag varit borta en halvtimma. Tursamt nog har hon en fest blasa av stora matt och gar inte varsom helst ens i vanliga fall.:p
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Du får nog försöka släppa dåligt samvete i den här frågan och ta situationen för vad den är. Inte alls lätt, jag vet.

Din lösning med ett kissutsläpp för Viktor av granne hade jag nog föredragit istället för att han ska ligga inne non stop tills du kommer hem. Men du känner din hund bäst, kanske det är bättre att han ligger om han inte har nåt emot det och det funkar bra.

Min hund är van vid att jag är hemma. Lyx för henne på det sättet. Men jag kan lämna henne ensam utan problem även om det händer extremt sällan att hon blir lämnad längre än några timmar. Men lätt att hon kan hålla sig i upp emot tio timmar om det skulle vara nåt akut för mig att behöva vara hemifrån. Vid ett sånt läge skulle det nog mer vara jag som var ett nervvrak och känna ett akut tvång att ta mig hem... Hon håller sig lugn och sover mycket.

Däremot har jag en katt som inte klarar att vara inomhus själv mer än ett par timmar (jag tar ofta med mig hunden bort och katt har kronisk kattsnuva och kan inte vara utomhus för länge i sånt här väder, blir superförkyld). Hon ger sig på möbler med klorna och sliter gärna sönder papper, tidningar, reklam osv. Vid såna tillfällen där jag behöver lämna mer än några timmar sätter jag på tv'n eller radion, har märkt att det lugnar kisse och då ligger hon och sover.
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Hur ser det ut med hundvakt/dagmatte vid arbetet/skolan?

Kan det vara ett alternativ att ha det och att han följer med dig i bil/buss/tåg?
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Svarar flera

Än har det bara varit de två dagarna det blivit länge, haft lite "lyx" och ledig 4 dygn i rad, tillhör inte vanligheterna. Just nu inväntar jag att få besked av läkarna om hur de bedömmer läget just nu, är det fortfarande lika illa i grunden så kommer jag diskutera närståendepenning med dem, och då faller ju både studier och jobb "bort" och passningsläget blir lite annat. Så inte involverat grannarna än, ska se vilken omfattning jag kommer behöva.

Ang hundvakt vid skola/jobb så det är där den finns. Men det är som sagt inte helt oproblematiskt. Viktor hatar att åka bil och blir grymt stressad av det. När jag jobbar har han ju inget val, då får han vara hos kompisen och åka bil med mig dit/hem. "Bredvid" jobbet ligger ett hunddagis/hundnattis, men det är ju samma resa.

När jag pluggar så dels åker jag tåg halva sträckan, och dels blir det lite knivigt ta sig till kompisen från stationen, och dåels är det detaljen med bilåkning. Så dr tror jag faktiskt han hellre är själv 4-6 h än åker bil 30 min och tåg 30 min enkel väg.

Men han verkade som sagt inte, inte när det var välkänd person i alla fall, uppleva det negativt med en rastning mitt i och sen själv igen, så där fungerar det ju mer grannarna när jag pluggar (under förutsättning att en massa då, att det funkar osv)
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

enligt lag får en hund vara hemma max 6 timmar sammanhängande och ska vara ute minst 1 timme per dag. (Då räknas inte hundgård som ute.)
Hoppas att detta svarar på din fråga.:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 949
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 842
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 545
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp