Bukefalos 28 år!

Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

enligt lag får en hund vara hemma max 6 timmar sammanhängande och ska vara ute minst 1 timme per dag. (Då räknas inte hundgård som ute.)
Hoppas att detta svarar på din fråga.:)

Det är inget som helst svar på frågan, nej? Lagen har jag koll på, lagen säger BÖR rastas var sjätte timme dagstid (för vuxna hundar).I övrigt så:

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Ovanstående är vad lagen reglerar i frågan. Sen finns ett allmänt råd:
Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock
oftare.

Vad gäller rastning så med det menas: "utomhusvistelse lös, i koppel eller stor rastgård då hunden har möjlighet att i lugn och ro uträtta sina behov och få utlopp för sitt behov att röra sig och lukta av omgivningen,"

Sen är frågan inte vad lagen säger, den har jag som sagt koll på och lagmässigt kan jag lämna honom ensam hemma 9 h utan rastning de dagar det händer om jag vill (vilket jag inte vill). Frågan gäller hur andra gör.

Vad jag helst vill (inte ensam mer än 4 h) har jag ju också koll på, men just nu kan jag inte riktigt garantera att det "bara" blir det. Vilket lagen varken har synpunkter eller annat på.
 
Sv: Hur länge låta hund vara ensam hemma?

Jag hade nog försökt vänja in grannarna i förebyggande syfte, för att ha en backup om det behövs.
Känner de redan varandra så blir det ju lättare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 949
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 842
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 545
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp