Hur länge red ni ?

Tack för alla svar! Jag är så orolig för delade magmuskler och alla andra bieffekter som följer med graviditeten och förlossning, känns skönt att läsa positiva historier när alla negativa tankar svämmar över en.
 
Fast oavsett orsak så tycker jag att det är imponerande. Hoppas att jag också får en lika smärtfri graviditet.
Känner dock redan smärta i fogarna, är i v 19.
Jag har hört att ridning kan minska foglossningssmärtorna, vet ej om det stämmer.

För mig gjorde det inte det, hade mest ont när jag red.

(Däremot har mina magmuskler varit väluppfostrade och dryg ihop sig utan knot).
 
Bra artikel om magmuskeldelning! https://mamma.fit/2016/06/20/3058/

Att träna ex situps under graviditet ökar risken för delning, även om det känns ok. Men som det står i artikeln, många faktorer spelar in.

Nu finns det ju fler magövningar än situps (som för övrigt är en rätt sugig/onödig övning) och jag kunde iaf träna hela magen utan problem hela graviditeten. Hade sen som sagt noll problem med magmusklerna och ingen delning så för mig funkade det. Men jag känner och kan min kropp väldigt väl, är man osäker/inte kan sin kropp/inte van att träna så tycker jag att man ska följa råden och avstå. Men känner man sin kropp tycker jag inte man ska låta sig skrämmas :)
 
Fast artikeln säger inte att träning är dålig.
Utan just att saker som ökar trycket, tex situps, inte rekommenderas.

Ja men situps är ju som sagt inte den enda magövningen som finns. Finns massor av sätt att träna magen på som inte ger ”ökat tryck”. Jag vet hur jag ska träna min kropp både som gravid och ogravid, dont worry :)
 
Ja men situps är ju som sagt inte den enda magövningen som finns. Finns massor av sätt att träna magen på som inte ger ”ökat tryck”. Jag vet hur jag ska träna min kropp både som gravid och ogravid, dont worry :)
Jag är van att springa och vara igång, har alltid varit väldigt smal, folk kallar mig mager, men nu under graviditeten har jag gått upp en del till min stora fasa. Är mer normalviktig nu. Vecka 20 plus 1 och rider än, hoppade senast igår men vågar inte hoppa några riktiga hinder längre då hästen är väldigt osäker plus drar rejält mot hinder.
Saknar hoppningen extremt mycket redan, känner att jag börjar bli deppig av att inte vara igång som innan, dels pga fogsmärtor tidigt i graviditeten som har avtagit lite, och dels för min nya kropp.
 
Jag är van att springa och vara igång, har alltid varit väldigt smal, folk kallar mig mager, men nu under graviditeten har jag gått upp en del till min stora fasa. Är mer normalviktig nu. Vecka 20 plus 1 och rider än, hoppade senast igår men vågar inte hoppa några riktiga hinder längre då hästen är väldigt osäker plus drar rejält mot hinder.
Saknar hoppningen extremt mycket redan, känner att jag börjar bli deppig av att inte vara igång som innan, dels pga fogsmärtor tidigt i graviditeten som har avtagit lite, och dels för min nya kropp.

Så är vi nog många som känner, det är helt ok. Man får hålla sikten på målet, det är ändå en begränsad tid.
 
Ja, hoppas bara jag kan återhämta mig inom en rimlig tid och inte minst hinna med hästarna efteråt.
Fasar lite för småbarnstiden som väntar.

Hur många har du? Det är så individuellt och beror mycket på hur livet i övrigt ser ut. Delar man föräldrarskap och har bra stöttning är det lättare.
 
Ja men situps är ju som sagt inte den enda magövningen som finns. Finns massor av sätt att träna magen på som inte ger ”ökat tryck”. Jag vet hur jag ska träna min kropp både som gravid och ogravid, dont worry :)

Absolut, jag tränar också mycket, så jag har också koll. Det artikeln säger är att göra övningar där man använder långa magmusklerna ökar risken. Sen gick det bra för dig, vilket är jättebra, men man ska nog inte rekommendera det till andra, just för att risken ökar, ffa om man inte är duktig på att isolera muskler när man styrketränar :)
 
Absolut, jag tränar också mycket, så jag har också koll. Det artikeln säger är att göra övningar där man använder långa magmusklerna ökar risken. Sen gick det bra för dig, vilket är jättebra, men man ska nog inte rekommendera det till andra, just för att risken ökar, ffa om man inte är duktig på att isolera muskler när man styrketränar :)

Ja precis, därför skrev jag ”Men jag känner och kan min kropp väldigt väl, är man osäker/inte kan sin kropp/inte van att träna så tycker jag att man ska följa råden och avstå. Men känner man sin kropp tycker jag inte man ska låta sig skrämmas :)
 
Är som flera sagt så olika. Jag hade en ganska lätt graviditet och var bara medryttare så jag red fram till en vecka innan förlossningen. "Hoppade" typ 60 cm fram till cirka verka 30. Jag satt till häst cirka två månader efter förlossningen.

Viktigast är att lyssna in sin egen kropp och inte lägga någon prestige i att man ska hålla igång. Hästen klarar sig alltid.
 
26922

Jag är här i vecka 42 födde dagen efter. Satt sedan upp och skrittade lite efter 3 veckor och red fullt ut igen efter 6 veckor. Men instämmer med andra att det beror helt på hur graviditeten är och hur det känns. Det finns en gräns och den känner man när man kommer till. Det viktigaste är att inte bestämma ett datum för det kanske inte fungerar. Vissa är tvinga att sluta rid i vecka 12 och vissa rider hela tiden.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 185
Senast: McFlurry
·
  • Artikel
Dagbok Postade två brev (överklagan till FK och AF), kostade 36 kronor kommer väl kosta det dubbla innan jag får rätt. Sedan gick jag in till...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: IngelaH
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 242
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp