hur lär man en 4 årig golden att åka tåg??

Jag har ännu inte träffat en cocker utan naturbegåvning för ägaruppfostran. :D

Lie: Om du inte orkar lyfta in hunden och därför vill träna den att glatt hoppa på själv, hör dig för om du kan få träna medan vagnarna städas. Då har du ingen tidspress och slipper bli stressad och överjollig.

Lycka till
Duvan
 
Med risk för att upprepa någon annans tips (har inte läst allt)....

Kan vara att hunden är rädd för att kliva över 'avgrunden' mellan perrong och tåg. Även om den är jättesmal. Kan också vara så att hunden tycker att trappstegen in i tåget är otäcka. Speciellt på äldre vagnar med trappsteg typ 'galler'.

Prova att gå före hunden och visa att det inte är farligt.

Själv har jag aldrig haft problem med hund på tåg trots att båda de hundar jag provat med varit äldre än 4år då de första gången satte sig på tåg. Fast mycket ligger nog i hur miljötränad hunden är.


Själv har jag alltid haft med mig hund i princip överallt. Just för att hunden skall få vana av olika miljöer. Ingen av våra hundar reagerar nämnvärt på någonting längre eftersom dom är vana vid att hänga med. Allt från tåg, buss, shoppinggatan på lördag, stora marknader, stora jordbruksmaskiner, i mörka uthus, verkstad med bullriga maskiner, tvätthall, hårt trafikerade vägar, sitta bunden utanför ICA, följa med på jobbet, åka med på snöskoter och 4-hjuling etc, etc. Många hundar lever ett isolerat och skyddat liv som i huvudsak består av hemmet, bilen och lugna promenader i närmaste kvarteren. Självklart blir det svårt när de sen skall ställas inför helt nya saker som de aldrig sett eller provat förr.
 
tycker hon att det är kul när du börjar springa så kan du ju ta sats och så springer hon efter dig och vips så har hon hoppat över det farliga.
Eller så lyfter du henne...
 
ja ja kan ju lyfta henne men hon är tung.!hehe..! så är de så stressigt oxå..! men hon har blivit misshandlad av sina förra ägare så hon är lite rädd för saker..! men vi tränar på de :d tack för alla tips!:)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag ska åka till Karlstad senare i år genom jobbet. Jag funderar på att ta ett tidigare tåg och passa på att se lite av stan, men vad...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Guldaskig
·
Relationer Jag bor med familj man och två barn i skolpliktsålder i Göteborg, träffen är i Dalarna en lördag i september. Med kalas så lär bli sent...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 063
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Fetaost
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp