hur lär man en 4 årig golden att åka tåg??

L

lie

hur lär man en golden på 4 år att åka tåg? hon vägrar gå på! o ja ska ta hand om henne på helgerna och för att komma till mig måste hon åka tåg..! så hur lär man?
 
Bra fråga.
Min lille har fått testa på allt (nåja, nästan) redan, och tåg är inga problem. Kanske för att mamma möter mej så ofta vid tåget, så han ser att jag kommer ut därifrån, och då måste det ju vara skitkul där :D

Och om du ska gå på ett tåg som ska iväg kan det bli lite jobbigt, antar jag.
Kan du inte höra med stationen/tågfolketom du skulle kunna få möjlighet att träna på ett tåg som står inne, och alltså inte ska iväg?
Så blir det inte massa människor för din hund heller, och du kan träna i lugn o ro.
Bara kliva på, gå runt lite, o sen gå av.

Vet inte alls hur de ställer sej till en sådan fråga, men det skadar ju inte att kolla.
 
okej..! jo ja vet de 'är så stressigt för tåget åker ju nästan på en gång=/ men ja ska fråga,hehe..!!
 
Vår hund ville inte gå på för att han tyckte att det var brant och läskigt med de där trappstegen som finns på tågen... Och det ÄR ju onekligen lite högt upp. Vi lyfte helt sonika in honom i tåget då, så slapp han hoppa själv. Han hade inget emot just själva tågåkandet, han sov mestadels av tiden. :)
 
Vissa vem som bestämmer sen åker ni bara..
Hunden skall inte bestämma om den går på tåget det gör du....
 
Kanske inte handlar om att hunden vill bestämma :smirk:
Den kan ju faktiskt vara rädd!

Jag tror helt enkelt på övning, kanske fungerar som någon skrev att lyfta in henne?
 
Ofta tycker jag att ju mer man pjoskar och försöker locka och "lura" öva in en farlig sak med en hund dessto mera påvisar man för hunden att det faktiskt är farligt. Eftersom matte är så pjollrig så måste det vara farligt.... :crazy: Hunden går igång ännu mera och matte pjoskar ännu mera och så är det en ond cirkel. För den där trappan/tåget/platsen måste ju vara livsfarlig som matte håller på. osv i all oändlighet.

Javan
 
på min labbe är fjäsk det enda som funkar när han fegar. på andra hundar funkar det bäst om man är bestämd. på en tredje kanske avledning är det bästa (ha en jätte jätterolig pipis framför nosen). det finns ingen universalmetod.
 
tja, det har fungerat på 10 av 10 hundar på de olika kurser jag har haft. Det finns säkert hundar som man måste fjäska med men jag har inte träffat ngn. som blivit bättre av det och lagt av med sina rädslor. Detta betyder inte att det inte fungerar jag har bara inte sett dem.

javan
 
Jag skulle ta hunden och lyfta in den. Ofta fungerar det bäst att strunta i allt pjosk och bara skyffla på hunden. I början kan de vara lite skakiga och nerviga, men det släpper efter en tid eller ett par resor.
 
då är du välkommen att komma och titta på min hund. men han är kanske speciell? jag kanske ska nämna att det var min mamma som kom på att man skulle fjäska för honom. det hade jag aldrig kommit på själv. men fungerar, det gör det.
 
Jag skulle tro att er hund är en alldeles utmärkt människo-uppfostrare. Han är nog stolt över sina väldresserade människor.
 
:D

På en av mina kurser jag haft hade jag en 5-månaders cockervalp som var en naturbegåvning på att uppfostra sina ägare! Som vi skrattade tillsammans när vi tittade lite närmare på det.

Cillamuffin: det är nog möjligt att det fungerat med fjäsk för dig men jag har inte sett det. OBS! när det gäller rena rädsloupplevelser. I inlärningsmoment kan man aldrig tvinga en hund att utföra det man vill.

javan
 
jag kan få honom till att göra det mesta som är jätteläskigt (han är löjligt feg för sin storlek), bara han fattar att han tjänar på det. tvång kan man glömma på den hunden. då blir han bara ännu räddare.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag ska åka till Karlstad senare i år genom jobbet. Jag funderar på att ta ett tidigare tåg och passa på att se lite av stan, men vad...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Guldaskig
·
Relationer Jag bor med familj man och två barn i skolpliktsålder i Göteborg, träffen är i Dalarna en lördag i september. Med kalas så lär bli sent...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 063
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 555
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp