Hur lära dricka i vattenkopp?

charmant

Trådstartare
Jag har en 1,5 åring som aldrig haft vattenkopp.Hur lär jag henne att dricka i den?Hon är inte ett dugg rädd elelr så men jag tror inte att hon förstår hur hon ska göra med den.Någon som har några bra förslag?
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

sätt fast en borste, tex piggborste så att hästen måste trycka på den för att ens kunna dricka, så kommer ju piggborsten trycka på "pinnen" som gör att det kommer vatten...

fyll upp mycket, å ha INTE vattenhink...
visa å fyll på när hästen är där istället!
Så lär de sig på nån dag eller två :)

eller är det en sån typ av vattenkopp?
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

Jag tycker att du ska ha en hink med vatten vid sidan av tills dess att du ser att hästen kan dricka ur "automaten", så att du säkert vet att han får i sig vatten!
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

då kommer den välja lätta alternativet, poängen e ju att få hästen att dricka ur koppen... å när den trycker med borsten så är det typ omöjligt å misslyckas :D

ser man bara till att den får i sig vatten så lär de sig fort!!!

så gjorde en tränare i ett stall jag höll till i ett tag, två unghästar lärde sig det på mindre än en vecka!
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

Jag lärde min (då 5-åriga) häst att dricka i vattenkopp förra vintern. Hon var inte heller rädd, jag gjorde så att jag fyllde på koppen med nytt vatten varje kväll men hade vattenhink också. Minskade sen mängden vatten i hinken så hon blev tvungen att välja vattenkoppen, tog tillslut ut hinken helt och då drack hon ur koppen. Hade givetvis lite koll på henne så hon verkligen tryckte fram vatten och inte bara drack det jag tappat upp.
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

Visa henne att det finns vatten i koppen. Vänj henne vid ljudet. Sedan kommer hon säkert av en slump att trycka med mulen och vips kommer det mer vatten.
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

Åh,tack för era svar.Jag vill nog ha lvar hinken eftersom jag är livrädd att hon ska få foderstrupsförstoppning om hon inte kan dricka.Hon äter mkt hö inne och har halm i boxen så vatten tillgån är ett måste.Jag ska traggla vidare och visa henne och så.Någon som har fler förslag?
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

Min unghäst fick lära sig dricka ur vattenkopp bara genom att jag fyllde koppen och visade henne den, sen när hon drack ur det som var i koppen så puttade hon ju i den lite och då kom det mer vatten. Då fattade hon direkt.
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

Min unghäst fick lära sig dricka ur vattenkopp bara genom att jag fyllde koppen och visade henne den, sen när hon drack ur det som var i koppen så puttade hon ju i den lite och då kom det mer vatten. Då fattade hon direkt.

Håll tummarna nu då är det blir så enkelt för oss med:)
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

När jag fick hem min kille så hade han aldrig druckit ur en vattenkopp.Och när den lät så blev han jätte rädd :p Vågade inte gå fram.Men jag fyllde på den och sen så lät jag det vara.Han hade druckit upp vattnet som var där under natten.Så nästa dag när jag kom så fyllde jag på den igen.Och då drack han direkt :D Sen ''råkade'' han trycka på den där pluppen som gör att det kommer vatten.Och efter det så lärde han sig.Hade ingen vattenhink. ;)
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

Varför måste hästen ha vattenkopp? Det bästa är väl att hästen kan dricka ur hink upphängd på väggen. Då får den i sig mer vatten och man slipper oron för foderstrupsförstoppning.
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

Det är väl bra om hon kan dricka ur vatten kopp.På två stall jag stått så har man inte fått använda vatten hink.Så om jag mot all förmodan flyttar henne någon gång i framtiden så vill jag att hon ska kunan dricka ur kopp i fall den tex finns såna regler osv.Det är väl allmänt braatt dom kan dricka i kopp också utöver hinken.Plus att jag är trasig i både rygg och axlar och har svårt att bära tunga hinkar med vatten.
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

Varför måste hästen ha vattenkopp? Det bästa är väl att hästen kan dricka ur hink upphängd på väggen. Då får den i sig mer vatten och man slipper oron för foderstrupsförstoppning.

Håller med dig. Lättare att ha koll på hur mycket dom har druckit under natten när man har hink. Bra tex om dom är dåliga eller så, sen dricker dom ju mer vatten när dom har hink än när dom har vattenkopp.

Till TS, Vad är det för stall som inte tillåter att man har en vattenhink till sin häst??

MVH F
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

Håller med dig. Lättare att ha koll på hur mycket dom har druckit under natten när man har hink. Bra tex om dom är dåliga eller så, sen dricker dom ju mer vatten när dom har hink än när dom har vattenkopp.

Till TS, Vad är det för stall som inte tillåter att man har en vattenhink till sin häst??

MVH F

ja du det kan man ju undra men tyvärr så har det varit så på ett par stall där jag stått för att dom menar att vattnet fryser om inte ALLA hästar använder sina koppar på vintern osv.Jag vill i alla fall att hon ska kunan drick ur kopp sen är det ju självklart att hink är bra att ha.Jag har hink till min andra häst och han kan dricka i kopp utan problem just för att jag vill veta hur mkt vatten har får i sin osv.Men....de dagar jag är helt paj i min rygg så kan jag inte släpa och bära massa hinkar med vatten i så då är det bra om dom kan använda sina koppar också.
 
Sv: Hur lära dricka i vattenkopp?

Det är väl bra om hon kan dricka ur vatten kopp.På två stall jag stått så har man inte fått använda vatten hink.Så om jag mot all förmodan flyttar henne någon gång i framtiden så vill jag att hon ska kunan dricka ur kopp i fall den tex finns såna regler osv.Det är väl allmänt braatt dom kan dricka i kopp också utöver hinken.Plus att jag är trasig i både rygg och axlar och har svårt att bära tunga hinkar med vatten.


Använd trädgårdslang att fylla med så slipper du släpa hinkar!

Jag har stängt av våran vattenkopp för jag vet att de flesta vattenkoppar inte ger tillräckligt med vatten + att jag vill se att min häst verklgien druckit och hur mycket varje dag! Jag upptäcker snabbt om något är fel på honom då. Dessutom så är alla vattenkoppar oftast VÄLDIGT ohygieniska. Hur många rengör sin vattenkopp varje dag?
Jag måste nog säga att de flesta jag vet om som har vattenkopp rengör MAX en gång i månaden om ens det.. jag tycker den borde rengöras varje dag..

Såå.. jag e alltså en förespråkare av HINK!! Och skulle jag någonsin komma till ett stall där man MÅSTE använda vattenkopp så skulle jag vända i dörren.. Det tycker jag bara är trams. Kan de då garantera att det är rätt flöde i vattenkoppen?
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 322
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: Castellini
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
627
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 757
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp