Bukefalos 28 år!

Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Börjar i boxen o binder upp kort med säkerhetknut.

Sen i gången med ena sidan med samma knut o ständig övervakning, så den inte börjar att backa.
Börja när hästen är lugn o gärna motionerad o har sällskap inne.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Börjar i boxen o binder upp kort med säkerhetknut.

Sen i gången med ena sidan med samma knut o ständig övervakning, så den inte börjar att backa.
Börja när hästen är lugn o gärna motionerad o har sällskap inne.
Bind gärna upp den- om möjligt, när den får sitt kraftfoder.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Hej! Det framgår inte riktigt om din häst kan stå stilla när han inte är uppbunden dvs när du håller honom i grimskaftet eller om han kan stå stilla på kommando lös i paddocken tex. Om inte så tror jag att det är där du måste börja och sedan försöka överföra detta till att korta stunder stå stilla i gången, med massor av beröm. Han verkar få mer och mer aversioner mot att stå uppbunden och det hela kan bli/är en maktkamp mellan er båda. Pröva att öva på ett ställe han tycker om, där han verkar lugn. Till hjälp kan du använda tex. en Duallygrimma som ger tryck över nosen istället för över nacken som en vanlig grimma gör, vilket medför att hästen bara kämpar emot trycket. Släpp efter trycket direkt när hästen står stilla på ett kommando tex. "Stilla" och beröm. Pröva även att stanna, gå framåt och rygga för att han ska förstå hur grimman funkar. Sedan överför du detta vid träning i stallgången utan att binda upp honom och till sist när han lärt sig stå stilla en längre stund sätter du fast honom. Obs! du får inte sätta fast honom i de ringarna som går till nosrepet om du använder den grimman jag föreslog.
Ha tålamod!
Lycka till!
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: Spunkgrodan
·
G
Övr. Barn Efter att annu en natt med somn i 1.5 timmars intervaller haller jag pa att bli galen och skulle verkligen behova lite tips om hur man...
Svar
5
· Visningar
1 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp