Bukefalos 28 år!

Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Nu var det ju inte dubbla grimmor utan dubbla gummi rep.Dvs ett rep i var sida om grimman precis som när man binder de i stallgången mao. Läs och kommentera sedan.Och endast på hästar som är äldre..(enligt min mening)
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Nja, det är snarare så att dagens grimmor inte är så värst hållbara ffa i beslagen. Om man har en stadig grimma med rejäla beslag räcker det naturligtvis med den. Men de flesta grimmor som säljs är billiga och inte så hållbara. Det är väl ingen ovanlighet att hästar knäcker grimmor med reletivt lite kraft. Ett stort halvblod knäcker lätt en Hööks-grimma för 39:- var så säker.
Om man nu inte har så starka grimmor kan man använda dubbla och sätta haken genom bägge grimmornas beslag. Tryckfördelningen blir lika som med en grimma men beslagen håller bättre (halva kraften). Kraften som skulle kunnat skada nacken läggs istället i gummirepet, det är ju det som är repets styrka (ordvits). Är det en ovan häst har man också dubbla gummirep som lämpligen fästes på var sin sida om grimman.

Jag tror att du inte känner till detta gummirep/grimskaft?
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Jodå, men jag ser ingen anledning för att djuret ska lära sig den hårda vägen- bara för att vi är bekväma o inte ids lära hästen
Det är ju den stora skillnaden- att vi står för hjärnan- inte alla tydligen.:angel:

det är en milsvid skillnad på att ta en ung vild o ohanterad häst- när man har 30 st o då vill fixa till det snabbt. Löpande band.

svenska hästar har förmånen att vänjas vid saker från tidig ålder- tamhästar.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Nja, det är snarare så att dagens grimmor inte är så värst hållbara ffa i beslagen. Om man har en stadig grimma med rejäla beslag räcker det naturligtvis med den. Men de flesta grimmor som säljs är billiga och inte så hållbara. Det är väl ingen ovanlighet att hästar knäcker grimmor med reletivt lite kraft. Ett stort halvblod knäcker lätt en Hööks-grimma för 39:- var så säker.
Om man nu inte har så starka grimmor kan man använda dubbla och sätta haken genom bägge grimmornas beslag. Tryckfördelningen blir lika som med en grimma men beslagen håller bättre (halva kraften). Kraften som skulle kunnat skada nacken läggs istället i gummirepet, det är ju det som är repets styrka (ordvits). Är det en ovan häst har man också dubbla gummirep som lämpligen fästes på var sin sida om grimman.

Jag tror att du inte känner till detta gummirep/grimskaft?

Har också med framgång använt den metoden. Hästen blev dessutom en riktigt duktig körhäst!
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Nu svarade du en annan men jag blir förvånad över hur du resonerar!
djuret ska lära sig den hårda vägen- bara för att vi är bekväma o inte ids lära hästen
Det är ju den stora skillnaden- att vi står för hjärnan- inte alla tydligen.
Så du anser att använda gummirep som är elastiskt och skonsamt mot hästen är hård metod, men att piska hästen vid rädsla/panik är en mjuk metod??Och som dessutom då enligt dig är att lära hästen på hästens villkor och inte ägarens lathet?
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Jag hade på något vis satt upp en bom bakom hästen eller bundit den så det är en vägg bakom. Jag har träffat på en häst som fick slaktas som 6-åring pga skador på halskotpelaren efter att någon människa bundit hästen med halsrem och dubbla grimskaft för att den "skulle lära sig att sitta fast". En mycket trevlig lovande häst förstörd på ett par minuter
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Ja där ser man hur man kan provocera en liten genom att spola den över huvudet( den är torr på övriga kroppen) på den smala stackaren:mad::mad:

Ja den funkar bra på små- som inte har styrka nog att dra sönder sig.

Man bör heller inte hålla till på gången, utan i boxen o även ha ngt bakom.

Har man ögonen med sig så märker man tid om den börjar att gå bakåt.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Hade gärna sett ett svar på mina frågor till dig!

Att döma utav bilder är svårt och dumt, ingen av oss vet om hästen som duschas på bilden är provocerad,van eller ovan.
Små som inte har styrka att dra sönder den?? Hur vet du det?
Man bör heller inte hålla till på gången? Men innan gav du ju rådet/svaret att man kunde piska hästen om det blev riktigt farligt, hur motiverar du dina dubbla svar???

Åter igen, vilken metod är bäst enligt dig? Mjuk, a´la elastisk uppbindning som inte är stum eller stum uppbindning som kan ge svåra skador?

Stryk vid rädsla,panik?
Icke smärt relaterat Ingripande vid problem?
Och gärna svar på andra frågorna i mitt tidigare inlägg.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Tack alla ni som engagerar sig i min fraga!


Jag har redan prövat metoden med att mana hästen framot nar den tanker bakot med en snart pa rumpan men detta gav bara foljden att han inte vagade ga fram till uppbindningsplatsen igen. Och nasta gang han ville loss gjorde han allt 30 ganger snabbare än forra.

Till er som anser att man ska lära hästen att sta uppbunden genom att finnas till hands och mana hästen framat:
-Vad gör ni om ni vid nagot tillfalle inte kan vara tillhands och rätta hästen (inne och hämtar sadeln för ett kort ögonblick osv) och hästen under denna korta stund blir skrämd och börjar dra?

Med brist pa battre ideer för tillfallet har jag alltid ett balsnöre i grimman och ignoerar honom när han sliter sig loss utan gar bara lugnt och hamtar honom igen. Jag gör aven ovningar genom ha grimskaftet genom ringen och halla i det med handerna nar det borjar ta emot haller jag i och vantar tills han gar framat och berommer da honom.

Vagar inte pa mig den andra metoden med att lata dom dra tills dom fattar iom skaderisk osv aven om jag tror att detta ar den basta metoden for min hast. Jag tro att om han en gang fattar att han inte kommer loss kommer han inte forsoka igen..
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Jag hade ett liknande dilemma med min nuvarande unghäst. Han var väl runt 1-2 år när han lärde sig det men det gör ingen större skillnad.

Jag band honom med ett långt rep runt magen, genom grimman och fast i ett träd (går även med bindring i stallväggen bara det inte finns grejer som de kan skada sig på). En säkerhetsknut under magen och en säkerhetsknut i trädet. På det sättet kan hästen inte skada nacken på samma sätt som om du sätter i bara grimman. Nu använde sig min grabb bara av alla metoder han kom på för att komma loss av ren dumhet och gav sig sedan.

Det finns NH-tränare som använder sig av den där metoden så du kan göra ett försök att få tag på en sådan om du inte känner dig väldigt säker på vad du gör.

Kan tillägga att du kanske bör se över att ledarskapet fungerar i övrigt innan du hittar en lösning också. Vet inte vad du har för förhållande till din häst så det är svårt att avgöra :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Jag kan meddela dig att jag aldrig någonsin har haft spö vid inlärning av fastsittande- läs igen.

Den "mjuka" elastiska har sin gräns- där det tar stopp- där börjar draget på hästens nacke.

T o m en NH-guru i S. förespråkar att stora hästar ska sitta fast runt kroppen- också- för att just att nacken inte tål draget.

Såsom Deathslyna förklarar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Ta fram sadeln mm innan du binder den- tills den har lärt sig, men var mkt observant på hur den uppför sig när du lämnar den- flockdjuret.

Ha den i boxen o sätt fast den kort med vanligt grimskaft, men med säkerhetsknut när du pysslar med den. Säg - Stilla eller ngt liknande o beröm. Håll inte på länge de första gångerna.
Nästa steg är i gången. Ha panikhakar o sätt ett vanligt grimskaft med säkerhetsknut på ena sidan. Nu förstår den stilla eller en smack- som när du leder/ rider den. förstår den inte- led den ett steg framåt- beröm.- Stilla!
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Jag har haft flera hästar/unghästar som gör likadant varav en kom från ett ställe där den haft balsnören i grimman o kommit på att rycker man till kommer man lös.Jag har helt enkelt haft en rejäl grimma ej läder,samt rejäla grimskaft/rep o satt fast hästen på tex gången.Naturligtvis backar den o stretar o sliter men tillslut ger den upp o dom flesta gör inte om det. Ingen har någonsin gjort illa sig eller dylikt.Jag har stått brevid helt tyst o inte sagt nåt utan låtit hästen sköta det själv.När den sen slutat streta o gått framåt så grimskaften hänger löst,går jag fram o klappar o berömmer.börjar den igen backa o gå undan lugnt o försiktigt. Har ALLTID fungerat även i transporten när dom har en tendens att kasta sig ut.Så fort den kommer lös börjar/fortsätter problemet så rejäla grimmor behövs.Lycka till!
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Pedagogiskt värre.

Om så "bara" en av hundra gör illa sig, så är det nog så illa.

Undrar om folk gör så även med sina barn.:crazy:
Den SKA lära sig!!!
Kallar det för tvång.

Konsekvens har fått en helt ny innebörd.
Har folk helt tappat sitt tålamod?

Skolorna borde ta efter. Då skulle det ta hus i :devil:
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Jag kan meddela dig att jag aldrig någonsin har haft spö vid inlärning av fastsittande- läs igen
HUR kan du då ge rådet att :
spö bara om det är på väg att barka åt skogen- den börjar dra
Det är detta jag ifrågasätter i ditt råd? Om du själv aldrig använt detta,hur kan man då ge rådet??? Att hästen ska sitta fast runt kroppen har jag faktiskt aldrig sett eller läst om så det vore intressant att få se/läsa.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

HUR kan du då ge rådet att :
Citat:
spö bara om det är på väg att barka åt skogen- den börjar dra
Om hästen är på väg att kasta sig- kan man skrämma de- de slutar o tänker framåt. Givetvis är de andra metoderna i förebyggande syfte.

Hur man tolkar hur spöt används ligger nog i betraktarens öga.

Jag anser inte att ngn metod med redskap ska läras ut via text eller ens med bifogade bilder.
Du måste göra helt rätt o kunna läsa av hästen.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Hej
Jag har inte läst alla svar men jag skulle börja med att lära hästen att ge efter för tryck i nacken. Hur fungerar det när du leder hästen, kastar den sig då också? Använd en repgrimma och led hästen. När du tar i grimman ska han gå framåt, alltså när han känner ett tryck i nacken.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Jag kan meddela dig att jag aldrig någonsin har haft spö vid inlärning av fastsittande- läs igen.

Den "mjuka" elastiska har sin gräns- där det tar stopp- där börjar draget på hästens nacke.

Jag hör till dem som förespråkar elastiska rep, MEN för att inlärningen ska kunna göras säker måste man ordna en plats där det tar stopp strax innan hästen töjt ut linan fullt ut.
Idealiskt är en slät vägg med en stadig uppbindningsring, samt någon form av vägg/staket runt/bakom. På det viset KAN inte hästen slänga sig så pass långt bak att den kan skada nacken, ha sönder grimman etc...men tillräckligt för att den ändå ska lära sig att det tar stopp.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Nu har inte jag heller läst hela tråden....men jag spinner vidare på ämnet:

Jag undrar över hur ni gör när ni BÖRJAR binda upp unghästen, som inte alls är van att stå uppbunden.
vilka förberedande "övningar"/förkunskaper bör man först lära in?
sätter ni balsnören eller annat som kan gå "av" IFALL hästen slänger sig?
eller ser ni till att den INTE kan komma loss OM den kastar sig?
vilken metod är "bäst" ??

jag står inför detta med min kille, och känner mig lite kluven...
hittills har han fått stå obunden i stallgången och jag korrigerar med grimskaftet när han vill fram/bak..och tålmodig är han ej, men med lite övertalning kan jag ha honom ståendes i 10 min utan att fresta för mycket på hans tålamod. Och under denna tid borstar o kelar jag hela tiden.
Och sen går vi ut till morsan INNAN det hinner bli tjafs o bök. Och alla är glada o nöjda.

Men jag skulle vilja ha båda händer fria och ställa honom uppbunden..men vill förståss inte att något ska gå snett, så tips välkomnas :)
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Man måste skilja på A- lära en häst att sitta fast (uppbunden) och att B- låta bli att slita sig. Två olika förhållanden som ska hanteras på helt olika sätt.

Eftersom TS häst verkar kunna stå uppbunden men har skaffat sig ovanan att slita sig loss, så är det bästa sättet att lära hästen av med detta, att använda sig av det sätt som "deathslyna" beskriver.
För att göra det lite bättre, så kan man binda ett grövre rep runt hästens sadelgjordläge och som man sedan binder tjuderrepet i.
Ett ytterligare plus är om man binder fast högt, en bra bit över hästens huvud. Den får då mycket mindre kraft att kasta sig/dra bakåt. Ett säkert sätt att få hästen att inse att den inte ska försöka slita sig loss utan istället acceptera att vara fastbunden.
Men detta gäller alltså endast hästar som skaffat sig ovanan!

LIA
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: Spunkgrodan
·
G
Övr. Barn Efter att annu en natt med somn i 1.5 timmars intervaller haller jag pa att bli galen och skulle verkligen behova lite tips om hur man...
Svar
5
· Visningar
1 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp