Bukefalos 28 år!

Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

S

Sananvalinta

Hejsan jag vill ha lite tips angaende att lära hästen sta uppbunden.
Han är nu tre ar och har lärt sig att slita sig, en gang har han tagit sönder grimskaftet och sedan dess har jag alltid haft balsnören. Sa fort han kanner att grimskaftet tar emot sliter han sig loss och han har satt detta beteende i system vilket är mycket synd.

Detta gar ju att undvika genom att alltid smacka pa honom nar han borjar ga bakat sa han aldrig kanner motstandet men det löser ju inte problemet. jag vill att han ska första att star man uppbunden kan man inte komma loss.

Jag var för ett par ar sedan pa ett föredrag med Tobbe Nilsson och han berattade att hans metod var att ha en fast stark stolpe med ett gammalt billjul runt och sedan binda fast hästen med typ tio grimmor och tio grimskaft. Sedan fick hästen sta dar och tampas tills den forstod att den inte kom loss.

Vad tror ni om denna metod?
Finns det nat enklare satt?

Tacksam for nyttiga tips
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Oj vad svårt. Ja, på något sätt måste de ju i alla fall lära sig stå där och inte backa tills de kommer loss.
Mitt ettåriga sto har på något vänster fattat att hon ska stå någorlunda still när hon är uppbunden,:bow: hur vet jag inte..
De ska ju i vart fall inte tycka att det är obehagligt att stå uppbundna. Man ska ju t.ex aldrig lämna de ensamma uppbundna. Pyssla om hästen mycket när den är uppbunden så den tycker att det är positivt i vart fall.
Lycka till!
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

När min ena häst var ung så gjorde han likadant, varje gång jag band upp honom så galopperade baklänges i panik tills det släppte. Det enda var att de gånger jag provade utan balband så drog han tills grimman small av och då slog han nästan runt baklänges. Inte bra.

Jag hade ett dressyrspö och när han gick bakåt så smacka jag till honom rejält i rumpan med det samtidigt som jag sa "nej". Han flög framåt så klart. Berömde när han stod stilla. När han gjorde ansats till att spänna grimman igen så gjorde jag samma sak. Det räckte för att han skulle sluta. När tendensen kom räckte det med ett "Nej" och att jag tog nätt tag i uppbindningen så slutade han.Berömde direkt. Har aldrig haft bekymmer med det igen.

Ang. det andra sättet; funkar kanske, men inget jag hade vågat göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

När min ena häst var ung så gjorde han likadant, varje gång jag band upp honom så galopperade baklänges i panik tills det släppte. Det enda var att de gånger jag provade utan balband så drog han tills grimman small av och då slog han nästan runt baklänges. Inte bra.

Jag hade ett dressyrspö och när han gick bakåt så smacka jag till honom rejält i rumpan med det samtidigt som jag sa "nej". Han flög framåt så klart. Berömde när han stod stilla. När han gjorde ansats till att spänna grimman igen så gjorde jag samma sak. Det räckte för att han skulle sluta. När tendensen kom räckte det med ett "Nej" och att jag tog nätt tag i uppbindningen så slutade han.Berömde direkt. Har aldrig haft bekymmer med det igen.

Exakt så gjorde jag med min unghingst, han står lugn som en filbunke nuförtiden.
Har fått lära mig att en häst aldrig får tänka bakåt eller uppåt, endast framåt! :)
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

min unghäst höll på så ett tag, och då fick jag tipset av en vän att när han började backa å dra i grimman så fram med sopborsten och sticka honom lite i rumpan, vilket ledde till obehag så han slutade! Marwin har gett dej ett bra tips och det är nog smidigare med spöet, är en sopborste. Lycka till!
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Skulle det funka att öva på att han ger efter när du drar i grimskaftet? Typ börja dra lätt och öka trycket tills han sänker huvudet. Kan man ju öva utan att han är fastbunden. Eller blir han för våldsam för såna övningar?
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Precis.
Man måste lära den hur den ska hantera att sitta fast.

Man behöver inte använda spö, utan bara smacka- spö bara om det är på väg att barka åt skogen- den börjar dra.

Ju tidigare man börjar, desto lättare är det.
en ung lättare häst får heller inte sån tyngd/ kraft över nacken som en stor.
Därför bör man lära dem som små- vänja dem i boxen- helst med mamma.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

På det sättet kan man faktiskt få de bakskygga också... Hellre låta de dra tills de ger upp självmant. Använd ex gummigrimskaft el liknande.Aldrig att jag skulle slå mina hästar i baken när de har panik eller skrämda.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Dubbelt i min upprördhet
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Det handlar om att kunna läsa av hästen INNAN!!!! Att lära den.
Att bara stå o se på när de drar tills de ger upp eller går sönder- den hårda stilen, som kan ge men för livet:mad: tyder på 0 empati för hästen.
Förstår inte varför den "breake the horse- metoden" är så poppis nuförtiden.:mad:
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Undrar vad du har för typ av grimma på hästen som inte smäller av när hästen
mer e mindre sitter på rumpan och galopperar baklänges? Undrar även om det inte kan uppstå skador på hästen - på halskotpelare m.m

Vet du någon häst som blivit bakskygg av en tillsägelse på det viset?
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Då behöver du inte undra längre för jag ska tala om det för dig.Jag använder läder grimma samt rubberband grimskaft.Som är elastiskt och inte ger tvära stumma ryck som övriga grimskaft eller uppbindningsanordningar ger. Trodde faktiskt att ni (axel) var så smart och förstod att man inte binder en häst utan uppsikt eller arbete dvs man gör vad man kan för att lugna hästen samt får den att gå framåt UTAN piskrapp!

Galopperar baklänges? Inte illa! Japp,jag vet hästar som blivit bakskygg av den metoden, och jag råkar äga en som blivit behandlad på det viset i stallgången vid inlärning. Dock inte utav mig för jag har inte ägt den mer än 1 år och den är idag 9år...
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Undrar även om det inte kan uppstå skador på hästen - på halskotpelare m.m
Jovisst kan det bli det med just stumma uppbindningar. Men för den sakens skull så ska man inte piska fram en häst! Gör ni likadant när ni rider o hästen vägrar gå framåt eller liknande? Vad kallar ni den metoden?
Axel : Du anser att "min" metod är breake the horse- metoden,och blir upprörd?? Men att rappa fram en häst som ska lära sig vad kallar du då den metoden? NH???
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Hur kan du veta att den blivit bakskygg just av det?
Hur vet du att den ägaren gjorde exakt som mej?
Hade du sett en häst försöka ta sig loss hade du vetat vad jag menade med "galoppera baklänges".

Binder du dom inne e utomhus? I stallgång med hästskor är det ju stor risk att den går omkull , sen slår det ju härliga gnistor och luktar duktigt bränt. Verkar ju vara en härlig traumatisk upplevelse för hästen.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Var har jag skrivit att man ska slå hästen:confused::mad:. Det kan räcka med att bara vifta med armen bakom hästen.

Det handlar inte om att rycka.
Du vet väl hur mkt en häst kan dra- med kroppen. Om man då lägger trycket enbart bakom nacken så kanske du kan förställa dig.

gummirep är till för att hästen ska kunna röra sig lite o om den redan är van att sitta fast- anser jag.

Brink har dito grimskaft, MEN med panikhakar alt en vekare hake- den som fästs i grimman.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Gummirepet är perfekt att använda till hästar som ska lära sig stå uppbundna. Repet är tillräckligt stumt så att det blir obekvämt att dra i det men tillräckligt eleastiskt för att det inte ska ge skadliga tryck av ev ryck. Obs. Använd orginalvarianten, inte dem som finns på billiga postorderfirman. Se till att grimman håller (eller använd dubbla) och att fästet i väggen är starkt. Vänd gummirepet åt rätt håll (markering finns på repet). Är det en vuxen tung häst á la halvblod bör två gummirep/grimmor användas för säkerhets skull.

Denna typ av gummirep är INTE till för att hästen ska kunna röra sig friare på något sätt, endast för att inte ge skador om hästen får panik och vill slita sig.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Eftersom uppfödaren/säljaren talade om anledningen till hennes bakskygghet.

Jag vet inte om hon gjorde samma som dig nej,men att när det skrivs att hästen slås med ridpisk när den försöker ta sig loss så utgår jag från just pisk/rapp i rumpan.Ja jag har sett otaliga gånger hästar som försöker komma loss, både vid uppbindning inne/ute samt i transport.Men inte har de galopperat utan desperat försökt komma loss med hjälpa av häva sig bakåt och dra sig loss.Mina har inga skor och jag binder inte stoet som är bak skygg ute utan i stallgången.De andra binder jag beroende på vad jag ska göra.
Men hade mina haft skor och haft panik vid uppbindning så hade jag hållt mig i instängslat område utomhus.Om man inte har tillgång till matta vill säga.
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

spö bara om det är på väg att barka åt skogen- den börjar dra.
Här skrev du det.Och barkar det åt skogen så lösgör man hästen,inte slår en redan uppskrämd häst!
 
Sv: Hur lära unghästen att sta uppbunden, sliter sig.

Å det låter fint. Dubbla grimmor på en tung häst- ve o fasa.

Påminner om brandkåren som ville dra upp min häst från ett dike med traktor i grimman.
Nej, sa jag:eek:. De satte breda brandslangar runt rumpan.

Så begränsa hästens flyktväg bakåt o allt löser sig.

sätt en lädergrem/ rep runt halsen själv o dra. Nu är vi inte ens fyrfotade dragdjur:grin:

Hästarnas nacke är inte mindre känslig i förhållande till deras vikt jämte oss.
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: Spunkgrodan
·
G
Övr. Barn Efter att annu en natt med somn i 1.5 timmars intervaller haller jag pa att bli galen och skulle verkligen behova lite tips om hur man...
Svar
5
· Visningar
1 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp