Bukefalos 28 år!

hur lära valpen att inte bitas?

Seabaz

Trådstartare
Valpen är hemma nu och det funkar jättebra!
MEN.
Han biter ju på allt och alla när han är på "det" humöret...

Han har sylvassa tänder och har bitit hål på min haka en gång :cool:

Jag har provat att säga nej bestämt och även väldigt skarpt och högt. Kanske man inte ska göra men jag viste inte. Han högg ju efter mig.
Men då blir hän ännu mer trissad att fortsätta.

Jag har även provat att stoppa något annat i munnen på honom (tex en leksak) och försökt ignorera honom.

Att bara ignorera går inte för han biter ju hårt(!!)

Han biter även tag i byxben och ibland då i benet på en eller i fötterna.
Det är ett verkligt problem just nu. Jag förstår ju också att det kliar i tänderna på honom men han har massor med leksaker och tuggben!

Det enda som funkar är att ge honom ett grisöra för det är godare. Men då blir det ju som en belöning för honom och det är det minsta jag vill.

Är det bara en period nu och går över?
KAN man överhuvud taget få honom att sluta bitas just nu?

Han är ute massor och får även leka med andra hundar var och varannan dag.
Valpkursen börjar nästa vecka.

Tack för råd.

Ps. annars är det underbart att ha hund och han är urmysig mest hela tiden. Det är den här stunden på kvällen han får tokflipp bara :crazy:
 
Sv: hur lära valpen att inte bitas?

Hundar svarar på korta och konsekventa "bestraffningar".
När mina valpar har naffsat och bitit har jag skarpt sagt "nej" och ignorerat hunden.
Funkar inte det får man nypa tillbaka.
En hundmamma hade förmodligen nypt valpen så den tar inte skada av att du gör det heller.
 
Sv: hur lära valpen att inte bitas?

Vet H*n vad nej betyder? Har du hunnit lära in det? Vet valpen inte vad det betyder kan du lika gärna säja bananskal.

Annars ska väl inte jag ge tips om det här.
 
Sv: hur lära valpen att inte bitas?

det är iofs sant att han kanske inte vet?
Men lyssnar de inte på tonläge då? Han borde ju förstå att vi inte blir glada?
Men är det inte så så förstår jag ju...

SessCa: Jag har nypt tillbaka så att han har pipit till lite men han blir mer upptrissad av det =/

Mest tror jag det beror på att han blir övertrött...
 
Sv: hur lära valpen att inte bitas?

Självklart lyssnar de på tonläge. Det var inte det jag sa. ;)
Ursäkta mej, orkar inte just nu.
 
Sv: hur lära valpen att inte bitas?

Att ignorera fungerar inte heller?
 
Sv: hur lära valpen att inte bitas?

Precis sådär var Selma när hon var mindre. Ingenting funkade, det kändes helt hopplöst. Ibland berodde det på att hon var övertrött och då kunde man ta henne och hålla henne i knät så brukade hon somna efter några sekunder.

Annars var hon som värst när hon just vaknat och var jättepigg. Till slut tog vi en blomspruta och sprutade vatten på henne när hon bets. Det funkade jättebra. :) (Men man får vara snabb och göra det samtidigt som hunden gör fel, inte komma springande med blomsprutan långt efter.. men det förstår du säkert själv :P)
 
Sv: hur lära valpen att inte bitas?

ahaa ja det ska jag prova!

Sedan är det väl i en period just nu. lite trots, lite kli i tänderna och såklart är han lekfull...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 828
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Jag behöver lite tips på hur jag ska få min västgötaspetsvalp (12 veckor) att sluta bita i händerna, eller åtminstone inte...
2
Svar
21
· Visningar
2 179
Senast: Sel
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 876
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp