Hur lång är "nån" timme?

Nån timme = 1-3 timmar
Ett par timmar = 2-4 timmar
Jag är från södra Sverige, men skyller detta mer på att jag känner en heldel tidsoptimister, så har helt enkelt vant sig vid att nån timme kan vara rätt lång tid :p (nån timme visade sig en gång innebära 5 timmar).

Om jag skulle få höra att nån ville ha te istället för kaffe skulle jag fråga hur många ;)
 
Jag säger nog aldrig nån timme faktiskt, jag är lite petig med tidsangivelser. Min häst fick dropp och veterinären sa det tar nån timme till innan det är slut och det var en väldigt lång timme så jag antar vet menade flera timmar :crazy:
Ordet timme är för mig ental alltså en timme inte två timmar ;) men så är jag petig med små detaljer :D
 
Köksbordsdebatt.

Maten i ugnen i "nån timme till".
Tolkar ni det som 1 timme?
2 timmar eller mer?
Eller allmänt lite längre tid...

Kan nån timme vara kortare än 1 timme?

Och vidare- ett par timmar? Är det två timmar eller bär det tolkas som längre än två timmar?

Själv betyder nån timme ungefär 1 timme. Fast mer osäkert uttryckt i likhet med allmänt lite längre tid som kan vara nära 1 timme.

Ett par timmar är 2 timmar men oxå det lite mer flytande än att säga 2 timmar. Har varit med om många som alltid tolkar ett par timmar som minst 3. Vilket jag hade uttryckt som några timmar.

Hur tolkar Buke dessa viktiga (?) Uttryck:confused::p
"nån timme till" 45 minuter till 1,5 timma?

-Ett par timmar, 1,5 timme till 2,5 timme?
 
Jag säger nog aldrig nån timme faktiskt, jag är lite petig med tidsangivelser. Min häst fick dropp och veterinären sa det tar nån timme till innan det är slut och det var en väldigt lång timme så jag antar vet menade flera timmar :crazy:
Ordet timme är för mig ental alltså en timme inte två timmar ;) men så är jag petig med små detaljer :D

Jag tror inte det har särskilt mycket med petighet att göra utan det handlar om dialektala skillnader.

mvh Ordpolis
 
Köksbordsdebatt.

Maten i ugnen i "nån timme till".
Tolkar ni det som 1 timme?
2 timmar eller mer?
Eller allmänt lite längre tid...

Kan nån timme vara kortare än 1 timme?

Och vidare- ett par timmar? Är det två timmar eller bär det tolkas som längre än två timmar?

Själv betyder nån timme ungefär 1 timme. Fast mer osäkert uttryckt i likhet med allmänt lite längre tid som kan vara nära 1 timme.

Ett par timmar är 2 timmar men oxå det lite mer flytande än att säga 2 timmar. Har varit med om många som alltid tolkar ett par timmar som minst 3. Vilket jag hade uttryckt som några timmar.

Hur tolkar Buke dessa viktiga (?) Uttryck:confused::p

nån timme är för mig en timme, give or take några minuter (några är mindre än en kvart).
Ett par timmar är omkring två timmar, kanske 1½ till 2½.
Några timmar är nog 2½ till möjligen fyra-fem timmar.
 
Västgöte
Maten är klar om nån timme. Då ska man vara beredd att äta om EN timme, men maten kan vara klar inom 45 minuter till en timme och en kvart. Så inga långa ridturer.
Jag kommer om någon timme - samma där, 45-75 min.

Maten är klar om ett par timmar, 2 men inte 3 alltså. Ta en frukt och rid en sväng.
Jag kommer om ett par timmar. Minst två timmar, troligen 2 och en halv.

Maten är klar om några timmar, mer än 3. Alltså ta ett mellanmål om ni är hungriga och ni hinner både mocka, rida och fodra.
Jag kommer om några timmar, 3-4 minst. Men inte mer än 4 och en halv.
 
Jag avskyr sånt där, jag vill ha fasta tider!
Nån timme är just en timme med lite mariginal, annars heter det timmar.
Hade blivit ilsken om någon säger att den kommer om nån timme och dyker upp tre timmar senare.
Ett par är två och några är tre och uppåt.
 
Nån timme för mig är just ca en timma, plus minus några minuter hit och dit men ca en timma helt enkelt.

Hur man kan få "nån" timme till flera timmar är för mig ett frågetecken..blir ju jättegalet. Då säger man ju "några timmar" istället. Timme är ju en timma, aldrig hört någon säga flera timme. Klart man kan ju alltid säga typ att man ska ses nån timme på dygnet, men då är det ju allt från 1 timme till 24 timmar.
 
Senast ändrad:
Och övriga som inte tycker som jag:D...

Om jag säger att nån ville ha te istället för kaffe- tänker ni 2-3 personer då oxå?
Nån ville ha te istället för kaffe skulle kunna betyda allt från en person till tio personer eller mer beroende på hur stort sällskap. Men iallafall att en låg procent av sällskapet ville ha te.
 
Det där med tidsangivelser är svårt.
Min kompis med två söner som has Aspberger han har lärt mig massor om hur detta just med tisdangivelser kan ställa till det för dom. Det funkar inte att säga vid 18-tiden - då blir det frustration om det inte inträffar just kl 18. Däremot så funkar det bra att säga mellan 17:45 och 18:15
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
609
Senast: Anna-Bella
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 151
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: hastflicka
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 198
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp