Bukefalos 28 år!

Hur lång sadelgjord tror ni behövs?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma. Tidigare har jag bara ridit i hoppsadlar, och min dressyrsadel har jag haft i lite drygt ett år bara, mina kunskaper kring just dressyrsadlar och dess utrustning är något bristfällig. Nåväl, jag har en ponny precis i skarven mellan C- och D-ponny, något grövre modell. Som följd av uppfödarens något frikostiga utfodring var hon överviktig när jag köpte henne, och det är först nu i höst som jag har fått ner henne till en "normal" nivå. Givetvis med den slutsatsen att sadelgjorden blev alldeles för lång.

Sadeln i sig är kollad senast i tisdags av en kunnig person, och den ligger fortfarande bra, så det är bara själva gjorden som behöver bytas ut. Problemet är att jag inte har en aning om vad hon behöver för storlek, den sadelgjorden hon har nu har jag köpt begagnad av en bekant som heller inte visste storlek, så vi provade den bara och den råkade passa, fram till nu. I hoppsadeln har hon 110, men det står ingenting på min dressyrgjord.

Vad tror ni skulle passa för en ponny i den storleken? Eller kan man mäta sadelgjorden på något vänster för att få fram hur lång den nuvarande verkligen är?
 
Halva hoppgjorden har jag hört och för mig har det funkat hittills. Jag har 120 i hoppgjorden och 60 cm dressyrgjord. Annars mäter du sadelgjorden från spänne till spänne med tex ett måttband eller tumstock.

Jag skulle väl tippa på att 55 cm skulle funka för er. :up:
 
50-55 nånting skulle jag tro. Har en stor C-ponny som har en 50 gjord, när hon är i bra hull är den på gränsen till för lång.
 
Jag hade 65 på min ganska stora D-ponny (hon på min bild) Men så var hon väldigt djup i omkrets runt bröstkorgen också...
 
Har 60-70 cm på två nordsvenskar (lite olika modeller på hästar, men de ligger på den längden på dressyr gjordar). Så 50-55 cm tror jag du behöver. Inte mer! :)
 
Det beror helt och hållet på hur långa kåpor sadeln har och hur bred hästen är över ryggen. Går inte att säga vad som passar. Min d-ponny hade från 50-60 beroende på vilken sadel. Han var slank med djup bål och bred rygg. Mitt (stora!!) halvblod har också 60... Som du ser går det inte att avgöra utifrån hästens stl och inte heller från hoppgjordens längd.

Ta fram måttbandet och mät så vet du säkert. :)
 
Tack för alla svar hörrni. Verkar som att gamla hederliga måttbandet verkar vara den bästa lösningen, men nu vet jag åtminstone hur jag ska mäta. :)
 
Mät annars från sista hålet på dressyrgjorden och sida till sida.

Det är så mycket mer som spelar in än att bara ta halva hopp gjorden som mått.
Längden på stropparna varierar ju mycket från sadel till sadel även i hoppsadlar, var hästen har armbågarna spelar också in för längden på dressyrgjorden.

Haft en hoppsadel som 130 gjord var lagom, nästa sadel krävde en 10 gjord då stropparna var mycket kortare. Haft dressyrggjord som var 65 till en sadel med långa stroppar och 75 till en med kortare.
allt på samma häst som har håll samma vikt.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 846
Senast: lillamy73
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 652
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp