Hur lång tid för att få upp hästen i vikt igen?

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Har haft min häst ute på foder i 4-5 månader och under denna tid tappade han ordentligt i vikt, både muskler och fett.

Hur lång tid får man räkna med att det tar att få upp honom i vikt igen? Det är ett varmblod, som jag har kämpat med sen jag köpte han för 4 år sedan för att han ska bli rund och fin i hullet.
När jag lämnade iväg honom i slutet av april var han riktigt fin i hullet.

Nu ser man revbenen osv.
Hur lång tid tror ni på ett ungefär det tar att få upp dom i vikt?
Han rids ganska lite nu, mest för att jag vill få upp han lite i vikt. Men han måste ju börja bygga muskler också.

Han går nu på rejält med hö, kornkross, fibergi musli/bas, och soja nu. Har tyvärr inte riktigt koll på hur mycket hö han får per dag eftersom stallägaren sköter det men hon lassar in ordentligt och höet är bra.
 
Sv: Hur lång tid för att få upp hästen i vikt igen?

Jag fick hem ett varmblod i december 2004 o han var jättemager, det tog 3 månader innan vi såg någon skillnad alls. han hade fri tillgång på hösilage dygnet runt o fick dessutom en hel del kraftfoder. Han fick totalvila. Nu var denna häst extremt mager men det tog över ett år att få honom fin i hullet. Idag är han utlånad på foder hos underbara människor som sköter honom perfekt, ska åka o hälsa på honom till helgen dessutom.
 
Sv: Hur lång tid för att få upp hästen i vikt igen?

Jag har så dåliga erfarenheter att låna ut hästar så jag kommer aldirg att låna ut en häst igen hellre avliver jag eller säljer hästen.
Möjligen att jag kan tänka mig att låna ut en häst men att hon står kvar i mitt stall så man har 100% koll=)

Men jag fick hem en mager häst i våras och NU är han fin i hullet och börjar få fina muskler.. så det tar tid:crazy:
 
Sv: Hur lång tid för att få upp hästen i vikt igen?

Oj... Ja det var rejält lång tid..
Jag har haft min hemma nu lite mer än en månad, men nu på slutet tycker jag han har börjat lagt på sig mycket mer. Så det känns skönt ändå att han verkar lägga på sig hyfsat lätt igen.
Var rädd att det skulle vara nåt fel på han så man var tvungen att ta blodprover och kolla upp han, men han verkar ändå redan ha vänt och är på rätt väg.
 
Sv: Hur lång tid för att få upp hästen i vikt igen?

Ja det är lite riskabelt att låna ut hästarna.
Min trivdes nog himla bra psykiskt där, men nåt har gått fel med foder och träningen. Misstänker att dom hade dåligt hö, men med tanke på att han gick i gräshage så tycker jag ändå det är konstigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
763
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 966
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp