Hur lång tid tar det i stallet som medryttare?

Bukefalos 30 år!

musicmakesit

Trådstartare
Jag har varit medryttare i ett stall ett tag nu. Jag tycker väldigt mycket om hästägaren och alla andra personer i stallet, det är fantastisk gemenskap och man åker i grupp med varandra och peppar på tävlingar osv. Jättetrevligt! Jag ÄLSKAR att vara i stallet så missförstå mig snälla inte nu, jag är inte en person som stressar mig igenom stallet och förstår till 100% att det tar tid. Men i början tog det kanske 2,5 timme cirka när jag åkte ut. Hästägaren är alltid med som sällskap med sin häst. Då red vi, ryktade och pysslade med dem i stallet, sopade stallgång efter sig och ibland om det var den tiden på dagen slängde till hö i lösdriften. Det är inga sysslor att packa hö eller liknande. Men nu har det börjat ta MINST 4-5 timmar varje gång. Jag är redo att ge mig ut kanske 45 min efter att vi tagit in från hagen, och tycker då ändå att jag tagit mig tid att rykta av honom, känna igenom, sadla i lugn och ro – men ägaren är inte klar innan i alla fall en timme efter mig. Hon står och pratar med sin häst, kommer på att hon ska testa någon ny massage eller stretch-teknik hon läst om och ska då googla och visa eller ibland ber hon mig vara tyst så står vi i tystnad i 20 minuter medans hon masserar, kommer på att hon ska svara på något mejl och står och pratar om det länge. Medans jag står med min häst fullt utrustad och redo med sadel och allt. Sen rider vi vår runda på kanske 50-60 minuter. När vi kommer tillbaka är det samma sak, det tar henne kanske 2 timmar att göra klart hästen, mestadels av tiden står hon och pratar med henne och gör egentligen inget så. Jag hör mig själv och menar VERKLIGEN INTE att man inte ska prata och ta sig tid med hästen, jag pratar och gullar och myser med min medryttarhäst hela tiden och stressar inte igenom något, tar min tid och är noga. Men blir lite stressad av att jag är medryttare 4 dagar i veckan, slutar oftast jobba vid 16 tiden men tar buss så är i stallet runt 17:30 – och är aldrig hemma innan 22. Jag fattar det om man har massa stallsysslor osv såklart, men som sagt är det inga sådana sysslor vi behöver göra utan det ”enda” vi egentligen gör är att rida. Är det rimligt att det tar så många timmar då? Är jag helt naiv och dum som blir stressad av att det 4 dagar i veckan tar 4-5 timmar i stallet? Som sagt förstår jag att det gör det när man har egen häst och ska göra alla sysslor, kanske insläpp osv men när man ”bara” har som uppgift att rida och pyssla om hästen? Jag hinner inte med något annat och känner mig väldigt stressad av det. Snälla var snälla, jag menar inte att man ska stressa. Undrar bara om det tar så lång tid för er andra som är medryttare?

Jag har varit medryttare i flera år i andra stall tidigare, och visst att det vissa dagar kunde ta upp mot 5 timmar om det var mycket i stallet att göra eller så. Men att det VARJE GÅNG när vi "bara" rider och inte har sysslor så tar 4-5 timmar?

Eller vänta in henne innan? Säg till innan att du måste vara hemma/ta bussen/ handla/sova mer eller vad som efteråt. Åk dit och rid när du är klar. Eller är villkoret att ni ska rida tillsammans? Är det så får du prata med henne om vad som funkar eller inte funkar för dig. Funkar det inte så funkar det inte.

Låter helt orimligt. Kan ni inte bestämma en viss tid ni ska rida så väljer ni båda själva hur lång tid för förberedelser ni vill ha? Då kan du komma tex 30-45 min innan er bestämda tid, och sen åka hem när du är klar utan att vänta in henne.
Om hon kräver att du ska vänta på henne både innan och efter hade jag slutat, det där funkar ju inte.

För mig tar stallet 2,5-3 timmar om jag ska rida, men då har jag mockning osv att fixa också.

Eget stall, fyra hästar, sköter stallet med allt som görs en gång per dag (dvs allt utom fodringar, utsläpp osv) och rider två på tre timmar. Vi har medryttare på en häst, det skulle inte falla mig in att styra hennes tid så. Har hon tid och lust kan hon t ex putsa sadel, men det är ju ett eget initiativ. Tror medryttare brukar vara i stallet ca 2 timmar - ofta samtidigt som jag är där och rider en/flera hästar, men inte alltid.

så.... varför måste du stå och vänta på henne efter ridningen?
Eller vänta in henne innan? Säg till innan att du måste vara hemma/ta bussen/ handla/sova mer eller vad som efteråt. Åk dit och rid när du är klar. Eller är villkoret att ni ska rida tillsammans? Är det så får du prata med henne om vad som funkar eller inte funkar för dig. Funkar det inte så funkar det inte.
Det är som ett underförstått upplägg att vi varje gång bestämmer en tid vi ska ses i stallet, vi möts där och sen hämtar hästarna osv. Att vi liksom "gör allt ihop" så känns svårt att plötsligt "Hejdå jag går ut nu" utan att det blir väldigt konstigt. Hon är alltid i stallet samma tider som jag också, eftersom vi jobbar liknande tider, så tycker det är svårt när hon tar för givet att vi ska sällskapa i hela stallvistelsen.

Det finns bara en lösning: prata om det!

Säg att du kan bara vara i stallet 2 timmar per gång. Göra iordning, rida, rykta av. Sen får hon stanna kvar och mysa och ha sig om hon vill.

Förmodligen har hon ingen aning om att du inte gillar det här, utan tycker det är trevligt att vara med sällskap i stallet i många timmar.

Låter som ett jobbigt läge tyvärr. Som medryttare är man ju helt utlämnad till att följa hästägarens rutiner eller sluta vara medryttare.

Jag hade inte haft tid till det du beskriver och hade nog slutat då jag misstänker att en sån person som hästägare låter som inte skulle ta det så bra om jag sa att jag inte hade tid för 4-5 timmar i stallet. Men jag kan ha fel. Du får väl prova att prata med henne. Kan ni kanske bestämma en tid då ni rider iväg istället för en tid då ni träffas i stallet? Kan du rida ut själv? Jag red nästan alltid själv då jag föredrog det framför att behöva anpassa mig efter någon annan förutom min medryttarhäst.

När jag var medryttare så körde jag 20 min dit, mockade boxen, packade hö och foder (kväll, morgon och lunch), tog in hästen, ryktade och gjorde i ordning, red en runda i skogen, gjorde ordning hästen efteråt, släppte ut i hagen igen, la in kvällshöet och kvällsfodret i boxen och körde 20 min hem igen. Det tog oftast 3 timmar totalt (inkl min restid).

Det finns bara en lösning: prata om det!

Säg att du kan bara vara i stallet 2 timmar per gång. Göra iordning, rida, rykta av. Sen får hon stanna kvar och mysa och ha sig om hon vill.

Förmodligen har hon ingen aning om att du inte gillar det här, utan tycker det är trevligt att vara med sällskap i stallet i många timmar.

Jag tycker att det låter som en rätt otrevlig härskarteknik att be någon stå tyst och vänta på en i 20 min när denne någon helt uppenbart är redo att påbörja ridturen.

Oj vad jobbigt... Men jag förstår känslan av att man väntar in varandra när den ena är ägaren till hästen. När jag rider med ägaren är det hon som får stå och vänta på mig, för att jag tar tid på mig. Men det är ändå säkert max en kvart hon får vänta. Jag är ca två timmar i stallet, beroende på hur långt jag rider.

Jag hade nog sagt att "det är trevligt med sällskap i stallet, men jag kan inte vara här hela kvällarna, jag behöver rida iväg när hästen är klar så jag kommer hem i tid". Blir hon sur för det hade jag tyvärr sett mig om efter en annan medryttarhäst. Jag hade också blivit tokstressad över det du beskriver. Och jag gillar också att ta min tid med pållen.

Om inte annat så känns det inte sjysst mot den andra hästen som får stå och vänta med full utrustning på i en evighet 😳

Jag är medryttare hos min vän och när vi ska rida säger vi en tid, då brukar folk dyka upp 10min innan och hämta/göra iordning hästar och sen rider vi angivna tid + 10-15min(?)
Efter släpper en ut "sin" häst och hänger in sakerna. Sen åker en hem om en vill eller stannar, pysslar med nån annan häst mm

Brukar vara i stallet 2-3 timmar men då är 1,5-2 timmar ridning

För min del tar det 2-3 timmar i stallet, längre om vi rider en längre ridtur ute på över 1 h eller åker till tränare såklart. Den tiden inkluderar stallsysslor då också.

Alltså nej... 😅 Jag kan absolut vara i stallet en massa timmar trots att jag bara ska rida, men då är det något jag väljer själv. Skulle bli galen på att vänta så länge på någon annan. Känns faktiskt respektlöst av hästägaren, tycker jag. Säger som flera andra sagt; försök att bestämma en tid när ni ska rida. Då kan du komma och åka därifrån när du vill.

Jag har varit medryttare i ett stall ett tag nu. Jag tycker väldigt mycket om hästägaren och alla andra personer i stallet, det är fantastisk gemenskap och man åker i grupp med varandra och peppar på tävlingar osv. Jättetrevligt! Jag ÄLSKAR att vara i stallet så missförstå mig snälla inte nu, jag är inte en person som stressar mig igenom stallet och förstår till 100% att det tar tid. Men i början tog det kanske 2,5 timme cirka när jag åkte ut. Hästägaren är alltid med som sällskap med sin häst. Då red vi, ryktade och pysslade med dem i stallet, sopade stallgång efter sig och ibland om det var den tiden på dagen slängde till hö i lösdriften. Det är inga sysslor att packa hö eller liknande. Men nu har det börjat ta MINST 4-5 timmar varje gång. Jag är redo att ge mig ut kanske 45 min efter att vi tagit in från hagen, och tycker då ändå att jag tagit mig tid att rykta av honom, känna igenom, sadla i lugn och ro – men ägaren är inte klar innan i alla fall en timme efter mig. Hon står och pratar med sin häst, kommer på att hon ska testa någon ny massage eller stretch-teknik hon läst om och ska då googla och visa eller ibland ber hon mig vara tyst så står vi i tystnad i 20 minuter medans hon masserar, kommer på att hon ska svara på något mejl och står och pratar om det länge. Medans jag står med min häst fullt utrustad och redo med sadel och allt. Sen rider vi vår runda på kanske 50-60 minuter. När vi kommer tillbaka är det samma sak, det tar henne kanske 2 timmar att göra klart hästen, mestadels av tiden står hon och pratar med henne och gör egentligen inget så. Jag hör mig själv och menar VERKLIGEN INTE att man inte ska prata och ta sig tid med hästen, jag pratar och gullar och myser med min medryttarhäst hela tiden och stressar inte igenom något, tar min tid och är noga. Men blir lite stressad av att jag är medryttare 4 dagar i veckan, slutar oftast jobba vid 16 tiden men tar buss så är i stallet runt 17:30 – och är aldrig hemma innan 22. Jag fattar det om man har massa stallsysslor osv såklart, men som sagt är det inga sådana sysslor vi behöver göra utan det ”enda” vi egentligen gör är att rida. Är det rimligt att det tar så många timmar då? Är jag helt naiv och dum som blir stressad av att det 4 dagar i veckan tar 4-5 timmar i stallet? Som sagt förstår jag att det gör det när man har egen häst och ska göra alla sysslor, kanske insläpp osv men när man ”bara” har som uppgift att rida och pyssla om hästen? Jag hinner inte med något annat och känner mig väldigt stressad av det. Snälla var snälla, jag menar inte att man ska stressa. Undrar bara om det tar så lång tid för er andra som är medryttare?

Jag har varit medryttare i flera år i andra stall tidigare, och visst att det vissa dagar kunde ta upp mot 5 timmar om det var mycket i stallet att göra eller så. Men att det VARJE GÅNG när vi "bara" rider och inte har sysslor så tar 4-5 timmar?
Gör så att ni bestämmer en tid ni ska rida istället, varför vänta på henne?

Gör så att ni bestämmer en tid ni ska rida istället, varför vänta på henne?
Min tanke också.
Man bestämmer när man rider så kan den som tar en timme på sig att göra iordning fixa i lugn och ro och den som gör klart på 10min kan göra det.
Det är super irriterande att stå och vänta. Jag hamnade i den situationen i ett tidigare stall innan jag insåg att om jag tar in hästen låååångt senare än ridsällskapet så mår alla bättre.

Det enda du kan göra är att prata med henne. Har hon sagt att du inte får rida utan henne? Berätta att du inte har tid att vara i stallet så många timmar varje dag utan behöver begränsa det till tex 2h. Ge förslag på en tid ni ska sitta upp och rida iväg om hon prompt måste med, och när ni ridit väntar du inte x antal timmar på henne utan gör iordning din och släpper ut? Tar hon det dåligt hade jag letat ny medryttarhäst för en så oförstående människa kan man inte ha att göra med.

Låter rätt mycket tycker jag. Vi åker till stallet, gör det vi ska och sedan hem igen. Det kan absolut bli fyra-fem timmar, men då har vi också sex-sju tävlingsponnyer/hästar igång (dock har någon alltid vila, någon rids igenom väldigt kort och någon rids backintervaller vilket inte tar så lång tid) . Medryttaren till oss brukar rida ett par hästar per gång, men max att de är ute i stallet 2,5-3 timmar. Under den tiden hinner jag utan problem fixa med stallgöromålen. Prata med henne men förbered dig på att byta medryttarhäst säger jag också.

Kan det hende at hun ikke vil at dere rir sammen lenger? At hun er treg i håp om at du skal gi opp å vente, og heller finne på noe på egen hånd?
Forsøk å gjøre forberedelser i ditt eget tempo og se om det kommer noen reaksjon om du går ut uten henne.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka