Hur lång tid..

attempt

Trådstartare
Tar det för en häst att börja tappa muskler, kondition mm?

Min häst har vart halt i ca 2 - tre veckor, Hur ska jag sätta igång honom sen? Bara rida som vanligt, fast ta det lungt, eller ska jag bara börja med att skritta i någon vecka?
 
Sv: Hur lång tid..

Rebeccah skrev:
Tar det för en häst att börja tappa muskler, kondition mm?

Min häst har vart halt i ca 2 - tre veckor, Hur ska jag sätta igång honom sen? Bara rida som vanligt, fast ta det lungt, eller ska jag bara börja med att skritta i någon vecka?


hur fort hästen tappar beror på vilken kondition den var i innan vilan.
en häst i god kondition och med bra muskulatur tappar ingenting på så kort tid. 6 veckor brukar man räkna med innan kondis och muskulatur börjar dala.

om hästen varit halt är det en annan sak att köra igång, då ska man ABSOLUT givetvis skritta minst någon vecka innan man kör igång!
 

Liknande trådar

Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
442
Senast: NOC14
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 133
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp