Hur länge brukar ni rykta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MangoTango
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 15 638
Sv: Hur länge brukar ni rykta?

Nix det är inte samma sak. Ryktborstar har kortare tätare borst och tar på ett annat sätt, det masserar huden på ett annat sätt och även om hästar är blanka utan och mår utmärkt utan, så är rykt något som man sen långt tillbaka har använt på hästar, till och med arbetshästarna förr hade sina ryktborstar. Det mesta av såna saker gjorde man av en anledning, och det är trist att sån kunskap har försvunnit:( Det verkar dessutom vara en skön känsla för hästen när den väl slappnar av och inte spänner sig inför en ovan känsla. Förr sa man att man skulle slå ur ett visst antal skrapor på varje sida förresten.

Delvis KL

Men det är viktigt med bra borstar av kvalitet det finns borstar som inte är värda namnet och då kan man lika gärna låta bli. Det är förresten svårt idag att ens hitta bra dyra kvalitetsborstar till rykt, sen sista kanske 15 åren eller mer. :cool:

Jag har två som jag har haft i mer än 20 år som är av fantastisk kvalitet och det enda som hänt är att jag fått nita fast läderbanden igen som lossnat. De är av samma märke men olika hård/mjukhet. Passar olika hästar, olika pälsar, den ena tycker nuv häst om, som jag använder på henne,

Idag är det svårt att ens hitta EN bra borste, ännu mindre hittar man av olika mjukhet, för att passa olika hästar. Sorgligt:(

Senast ändrad av en moderator:

Fast du har nog missat mitt första inlägg, att mkt av ryktens funktion härstammar från armen, när hästarna stod på box hela dygnet utom när de reds, och rykten då tjänade till dels cirkulation och dels social kontakt för hästen.

jag har jättebra korthåriga borstar jag borstar med som hästen gillar känslan av och njuter av. skillnaden är att jag inte drar av stövet mot en skrapa.

anser inte att jag tappat viktig gammal kunskap, utan snarare att funktionerna förändras med tiderna.

Min häst ryktas så gott som varje dag kanske i 5-10minuter, Den övriga borstningen tar allt mellan 15min - 1h:) Det är dels av gammal vana då ridskolans hästar Alltid ryktas innan ridning och dels för att hästen somsagt får lätt massage, Bra/bättre blodkircirkulation och att man får bra kontakt med den, Vilket man ju självklart också får när man myser osv med hästen. :)

Jag ryktar min häst varje dag. I ungefär 15-20 min innan ridning oh i kanske 5-10 min efter ridningen. Jag har fått höra att banden mellan häst och ryttare stärks om man ofta ryktar sin häst. :)

Om du nu tänker efter lite så i ett stall där du arbetar så är det inte du som sätter hur många hästar du ska ha att rida/köra/träna. Arbetar du inom travet tex så har du 8-10 kanske tom 12 hästar att ta hand om på en dag.

Då finns absolut ingen tid över till meningslöst ryktande. Rengöringen är absolut det viktigaste. Inför tävling är det en annan historia då måste hästen se tipp topp ut och det gör den i 999 fall av 1000.

Så det är nog dags att tänka efter lite i sina uttalanden. Personligen anser jag att en skötare inte skall ha mer än 3-4 hästar på en 8 timmars arbetsdag men en hästskötares arbetsdag är sällan 8 timmar mera som en "standard dag" är på 10-12 timmar utan övertids ersättning.

Så jag tycker att alla skötare som håller sina hästar rena och fina i denna otroliga stressen förtjänar lite respekt och inte detta på hopp.:mad:

jag vet vad man har för skyldighet/ansvar som djurskötare, och det är inte lite det-samtidigt ska man vara glad och trevlig....:grin:
men jag står fortfarande fast vid mitt inlägg,tycker det är illa.
Jag personligen jobbar inte som djurskötare längre just av den stressen-pressen och dåligt samvete för att alla djur inte hinns med på det sättet som de förtjänar, utan det är bara pengar i sista änden...
ingen har råd med personal som kan utföra sitt jobb i ett behagligt tempo, utan hästarna ska kastas in och ut i från hagen, kasta på selen, för att sedan ut och köra, skynda ut med foder så de hinner äta lite innan man är tillbaka så man kan ut med nästa, hinna mocka, äta lite själv kanske.....?

nej, jag tycker att de förtjänar annat-även skötarna!

kl

ryktar med ryktborse och skrapa in så värst ofta, får så himla ont i händerna :crazy:

den ena avskyr dessutom att bara bli avborstad, så varför stå och hålla på med honom när han bara står och kastar med huvudet och biter i allt och alla han kan komma åt?

dagligen drar jag bara över borsten, några tag i manen och svansen med en manborse och visiterar dom.

kärlek får vi mycket av varandra på andra sätt :love:

Jag vet inga andra borstar som är utformade på samma sätt:confused:

De flesta borstar har en annan funktion som också är viktig.

Nej rykten kommer faktiskt inte från armén, vad jag vet, eller det beror på vad man menar med armén, armén har haft hästar sen tidernas begynnelse så om rykten kommer därifrån vet man kanske inte alls, som sagt även arbetshästar hade sina ryktborstar.

De stod f ö inte på box ens utan i spiltor, men hur som helst, om man avfärdar en sån sak som rykten pga detta kan man ju avfärda behovet av uppvärmning vid ridning också:confused: Det var ju väldigt noga det också, men det kanske berodde på att de stod i spilta då:confused:

Men så är det ju inte, man kan inte avfärda behovet av uppvärmning även om hästen går i hage, så jag anser att därmed kan man inte heller avfärda rykten av samma skäl.

*KL*

I min värld är det helt ok att vissa gillar att gneta på med ryktning och att andra inte gör det. Så länge hästarna mår bra är det ju inget att fundera på, ens diskutera. Jag kan ju lätt se att hos mina hästar är det ingen skillnad ifall de får en ryktning eller om jag "bara" jobbar med den täta rotborsten.

Varför går vissa igång så hårt för att försvara "sitt" sätt? Varför är vissa "chockade" över att det finns människor som inte sköter hästarna på deras sätt? Det handlar ju inte om vanvårdade hästar utan hästar som med lite enklare medel ändå är presterande, blanka och välmusklade.

Jag håller med, och jag förstår inte varför det ska skrivas som att man vanvårdar sitt djur och har missat grundläggande hästhållning om man borstar med andra borstar än just en traditionell ryktborste.

Om ryktborsten är en magisk uppfinning vill jag se källor på dess underverkan, inte bara en hävdelse att den åstadkommer saker ingen annan borste åstadkommer. Jag tycker det blir lite extremt nu som diskussionen har dragit sig faktiskt.

Nu överreagerar du verkligen ingen har sagt att det är vanvård att inte rykta. Men det är samtidigt märkligt att avfärda det som man faktiskt ansett vara viktigt i hästskötseln under generationer med egna hemsnickrade teorier om varför man ryktade hästar då och inte skulle behöva det nu:confused:

Vill man absolut inte använda ryktborsten är det väl bara att låta bli, men bortförklara inte varför rykten ansågs viktig

Jag borstar alltid av med mjuk viska innan ridturen, den är kanon!! Tar bort mycket damm, stöv och smuts och pälsen ser så blank ut. Borstning och kratsning kanske tar 10-15min.

Ca 2ggr i veckan ryktar jag länge, kanske en halvtimme. :p

Som Jag sa man kan uppnå Precis samma effekt via annan lika nogsam borst . Att hästen om dem inte gillar en viss borst skulle behöva bara vänja sig känns be fängt . Samma att insistera på att ingen gammal kunskap kan moderniseras

Vänja sej är lära sig slappna av. Ofta är det vad det handlar om.

Jag tycker vi slutar tjafsa om detta nu . Min häst är avslappnad när man borstar med sånt han gillar och det finns många varianter borstar som sagt . Det finns inget som nöd vändiggör att det måste vara just en speciell borste . Och jag tycker inte det är vettigt att antyda att ngn esentiell kunskap gått förlorad från min sida ang rykt allt var inte bäst förr faktisk och man kan igenom nogsam skötsel med andra borstar uppnå precis samma sak som sagt

KL
Alltså...jag ser till att hästen inte är stel/öm i musklerna, med bra motion och korrekt utrustning.

Han går i en 3h stor hage hela dagarna så "blodgenomströmningen" i musklerna sköter sig av sig själv.

Då finns bara "stöv"argumentet kvar. Tvätt o pälsglans löser det, tvätten tar bort det stöv som finns och glansen gör att framtida stöv blir lättare att få bort.

Använder det inte för "glansens" skull, en flugskimmel "glänser" inte som en brun/svart/fux, min skimmrar i silver. Jag använder det för att pälsen/taglet blir mer lätthanterligt. Som balsam, vilket jag antar att ni använder till ert hår...

Sen att pälsglans skulle vara canserframkallande??! Det TROR jag inte, men ska givetvis kolla upp det, finner det föga troligt

Läste endast genom första sidan och blev riktigt förvånad att ingen verka borsta sin häst mer än 15 min!
Förstår ifall man ha bråttom vissa dagar men har man ändå inget för sig så varför bara 15 minuter?
Jag kan stå 40 min och borstar min häst dagligen, 15 min om jag har bråttom. Rykta gör jag sällan. Älskar att stå och pyssla om min häst, prata och borstar genom från topp till tå. Och min häst älskar det, står och sover och lyssnar på mig.

KL

Foxfire pälsglans innehåller siloxanemulsion...består av silikon o syre antar jag

Men cancerogent är det inte vad jag förstått...

Både jag och ponnyn älskar rykten /borstningen. Jag ryktar / borstar i 1-2 timmar varje dag. Då använder jag mig av flera olika borstar, både ryktborse och skapa och andra olika borstar av olika "hårdhetsgrad". Reder ut svansen kanske var 3'e dag, och använder då pälsglans för att minimera slitningen. Oljar in hovarna efter behov.
Älskar att stå och borsta och pyssla men min ponny, som även hon njuter i stora drag:D

Vill man absolut inte använda ryktborsten är det väl bara att låta bli, men bortförklara inte varför rykten ansågs viktig
(min fetning) Just det: ansågs. Finns det några belägg för att just ryktborsten är viktig? Jag är inte intresserad av "så har man alltid gjort", för det är inget bevis för att det är rätt och riktigt per se. Det finns mycket konstigt man gjort "i alla tider" som varit helt uppåt väggarna tokigt, ja kanske tom skadligt. Nu menar jag inte att rykten är skadlig, jag vill bara veta om det finns belägg för att den är överlägsen all annan pälsvård.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 013
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 402
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka