Hur länge brukar ni rykta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MangoTango
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 15 638
Sv: Hur länge brukar ni rykta?

Å du som skyller på att du inte hinner rykta dina hästar för du har så många som du ska hinna med att rida !
Dags att fundera över situationen?
hinner man inte med att sköta om sina djur får man ju dra ner på antalet!
Alla djur har rätt att få omsorg....

chockad!

Om du nu tänker efter lite så i ett stall där du arbetar så är det inte du som sätter hur många hästar du ska ha att rida/köra/träna. Arbetar du inom travet tex så har du 8-10 kanske tom 12 hästar att ta hand om på en dag.

Då finns absolut ingen tid över till meningslöst ryktande. Rengöringen är absolut det viktigaste. Inför tävling är det en annan historia då måste hästen se tipp topp ut och det gör den i 999 fall av 1000.

Så det är nog dags att tänka efter lite i sina uttalanden. Personligen anser jag att en skötare inte skall ha mer än 3-4 hästar på en 8 timmars arbetsdag men en hästskötares arbetsdag är sällan 8 timmar mera som en "standard dag" är på 10-12 timmar utan övertids ersättning.

Så jag tycker att alla skötare som håller sina hästar rena och fina i denna otroliga stressen förtjänar lite respekt och inte detta på hopp.:mad:

"Om folk ryktar sina hästar som man gjorde förr (300gr på var sida varje dag? eller nåt sånt) så skulle man inte behöva anlita massörer i samma utsträckning som man gärna gör i dag"
Hon sa att det är väldigt bra för blodcirkulationen och annat att rykta varje dag.

Måste nog "försvara" min yrkeskår lite granna här. En massör eller terapeut gör betydligt mera för hästen än att öka blodcirkulationen.
Och visst att rykta sin häst hjälper blodcirkulationen men aldrig till den utsträckningen som rätt massage eller terapeutisk behandling gör.

Dock är det en perfekt fortgående daglig "behandling" men några 300 drag på varje sida låter som :crazy: i mina öron. En "noggrann" genom borstning är i min mening fullt tillräcklig.

*kl*

För övrigt kan jag rekommendera en fuktig handduk istället för ryktborste. Lättare att hålla ren, suger upp damm bättre och man kommer åt på ett annat sätt på kroppen.

Så visst hjälper borstning/rykt, men visst har det gått för långt och hästens muskler "fastnat" så måste man "slita" upp dem lite mer hårdhänt och det vet jag inte om det är så himla bra om man kan i mångt och mycket undvika det.

Det jag har så svårt att förstå med resonemanget är att just rykten skulle vara en lösning.
Jag tror det är bra mycket mer avslappnande och behagligt för hästen att rulla sig i hagen eller att bli kliad/smekt på då och då, och kanske framförallt att den är trygg och trivs med sin människa och sin miljö.
Att smeka eller lätt massera på huvudet upplever jag har väldigt avslappnande effekt.

Eftersom vi nu pratar i så liten liten skala som du pratar om här. Det är inte ens på friskvårdsnivå, mer på dutt-nivå! :p

Varje dag ryktar jag iaf ca. 25min, och då ganska ordentligt. Men några gånger i veckan ryktar jag riktigt riktigt ordentligt, och då blir det nog över 40min. ;) + lite "massage" och sånt varje dag :D

Senast ändrad av en moderator:

På min ridskola så borstar dom knappt hästarna.. En rotborste svischar dom över hästarna så är borstningen klar!!!!! :mad: När jag borstar tar jag först en gummiborste, sen en rotborste, sen ryktar jag, sen tar jag en extra mjuk borste och borstar över. Har jag tid, lust och ork tar jag en fuktig svamp över hästen. Jag har ALDRIG tagit pälsglans på pälsen. Bara i svansen! :)

Runt 30 minuter varje dag. Är jag sjuk eller om något annat bromsar för mig & det inte finns någon som kan hjälpa mig blir det "avputsning" med rotborste & hovkrats. Annars blir det mer. Jag är sjukt petig med det så... :angel:

kl

Häst går ute otäckad 24/7 året runt (frånsett extremfall med väta, blåst, hetta, insekter...). Det är en stor nordis med mycket man, svans och päls.

Så här års när nästan all päls är fälld ryktar jag ca 20 minuter för att få hästen ridbar, ytterligare 5-10 borstas man och svans samt flätar ardennerfläta i manen för att han inte ska svettas ihjäl under ridpasset.
Gummiskrapa, rotviska och glansborste brukar vara det som behövs för att pälsen ska bli fin.

Har jag ordentligt med tid på mig borstar jag mera för att hästen verkligen njuter av behandlingen. Är det bråttom någon dag borstar jag ordentligt rent där sadel och träns ligger emot och resten får helt enkelt se halvt ok ut. Tvivlar på att hästen gnäller på lite lerfläckar på baken. ;)

Ja så gott som..Tycker det är en trevlig samvaro med hästen.Brukar rykta och visitera samtidigt som jag står och snackar strunt med hästarna :o

kL*

Ryktar med ryktborste gör jag inte varje dag.
Men drar av päls med karda och borstar sen över hela hästen plus man och svans i stort sett varje kväll vid intag.
Min häst rullar sig inte ute så är aldrig direkt lerig. men jag tycker att dte är mysigt att umgås med henne på kvällen.

Sen blir det före / efter ridning på sommaren.

Jag gör som du, och inte skäms jag för det heller. Och inte har jag sämre vänskapsförhållande heller med min häst. Och inte har han problem med pälsen heller. På sommaren under eksemtäcket är han blank som en spegel, utan rykt.
:cool:

Jag gör precis som ni med på vardagen. Helgerna när man har lite mer tid, eller om jag bara ska rida en häst, så ryktar jag mer :) jag skäms inte heller, mina hästar är jättefina i muskler och päls. :D

Rykta en lösdriftshäst så pass mycket låter inte bra..

Mina lösdriftshästar borstar jag bara av lite lätt för att dom ska behålla sitt naturliga skydd mot väta, skulle jag rykta 1-2 h dagligen skulle det inte ta lång tid tills det är borta.

hej jag ryktar inte så mycket men det händer när jag känner att det är dags , en häst som mår bra ska glänsa inifrån och ut , det gör min för hon glänser utan att jag polerar en massa timmar på henne och hon går på lösdrift nu går hon i skogen . hon har ändå täcke på sig .:love:

Kapar tråden med fler rykt-frågor :) Har ni alltid borsten i handen som är mot huvudet? Jag tycker det är sjukt jobbigt att rykta med vänster hand :o

Och hur gör ni som har långhåriga hästar med all man? Manen är ju ivägen! Tips mottages tacksamt!

Mina hästar har lång man och den lägger jag över på andra sidan. Tar man och svans sist. Byter hand under borstningen lite som det passar :D

I övrigt är jag inte en överdriven borstare. Drar igenom med piggborsten för att få loss lera och annat som fastnat. Sen är det en naturborste med halvlånga strån som får göra resten av jobbet. Under tiden känner jag med den fria handen efter ev. spända muskler och ömhet...vilket jag inte stött på än ;). Är mycket noga med att det inte ska finnas nåt som kan ge skav. Ryktborste används ibland men den tar inte så bra genom deras tjocka päls. Har verkligen raggsockor...och klippa finns inte i min värld. De behöver sin päls för att stå emot det norrländska vädret. De är ute i stora hagar oavsett väder, temperatur och vind.

Vår huvudsakliga tränings/tävlingssäsong är på vår, sommar och höst. Vintertid underhåller jag dom bara med lätt jobb 3-4 dagar i veckan.

*kl*

Jag borstar och ryktar min häst efter hur hon ser ut när hon kommer in från hagen.. :idea:
Har en haflinger med lååång vit man så mycket tid går ju åt till att hålla den ok..

Vissa dagar krävs det ju lite mer puts än andra men lämnar aldrig henne skitig iaf..

/Fia som har glömt sitt gamla inlogg och därmed blivit degraderad till kravlare :devil:

Inte alls. Jag ryktar väääääldigt sällan. Typ någon gång per år. Och då är det bara tag över de stora musklerna, något annat gillar inte min häst. Han trivs bäst med så lite borstning som möjligt. Jag lägger hellre tiden på att klappa/smeka och känna igenom vilket han gillar och gärna myser till :)

Jag brukar inte kolla på klockan när jag ryktar, men kanske ungefär 15 minuter före jag rider och 5 efter? Sen masserar jag hästen lite ibland också men det räknas ju inte som att rykta.
Jag rider på ridskola en gång i veckan och har ingen egen häst. Hästarna på ridskolan älskar att bli ryktade så det är inget problem för mig! :)

Jag blev verkligen såhär :eek: när jag läste tråden!
Nu känns det som om jag är totalt uråldrig eftersom jag borstar/ryktar länge. (Jag är bara 17 ). :angel:
Jag har absolut ingen aning om vad som är bäst men jag har blivit uppfostrad på detta sättet, och jag lovar om man borstar under 15 min här blir man halshuggen! Ärligt talat trodde jag mest att det var påhitt att folk inte alls borstade sina hästar (A)
Var sjutton har jag levt de senaste åren? Det känns som om jag kommer från ett annat århundrade, haha nej men skämt å sido.

Nu är jag kanske inte riktigt så borta som det låter men det känns som det just nu :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 013
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 402
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka