Efter 25 års uppehåll i hästvärlden, blev jag chockad när jag märkte hur ni hästägare idag bara sveper över med borsten snabbt, för att därefter sadla hästen. Många gör inte ens det !
Inte konstigt att fler hästar behöver hjälp av massörer, fysioterapeter & equeterp, osv.........
Hästen behöver både borstas med grovborste (med långa strån)som lossar stöv & lera, fin borste med skrapa som lossar det sista stövet " lätt massage" innan ridning över ev. spända områden.
Det är viktigt för många hästar att få blodgenom strömningen i kroppen. Det finns fler lymfangit hästar idag än på den tiden jag var verksam.
Jämför nu inte med vilda hästar som ALDRIG borstas för dom bor inte i stall, rids inte, & går ej i ett begränsat område flera timmar om dagen.................... dom få som finns kvar i världen rör sig tillräckligt dagligen för att främja sin cirkulation & stärka hjärtat.
Även massörer förespråkar att ryttarna ska "lägga" mer tid på ryktningen innan du rider hästen. Då försvinner nog oxå en del fall med sadelknutor & skav med.
Hur kan man lägga på pälsglans när man ska jobba hästen varm, både före & efter ridningen .Har du läst innehållsförteckningen ??
Det är rena kemikalier som går in i hästens blodomlopp då den jobbas varm & BLIR SVETTIG ............som långsamt förgiftar hästen.
Du tror väl knappast någon lägger pengar på forskning om effekten av användandet av pälsglans .........långsiktigt. Tror personligen det är cancer framkallanden
När jag var barn så fick vi lära oss redan i ridskolan att det skulle vara 10 fulla skrapor med stöv(på stallgången uppradat) innan hästen blev godkänd inför lektionsridningen. Gissa att det tog sin tid att få ihop det.
Ridskolehästarna gick ute mer på dagarna på den tiden &
fick bli leriga.
Idag har 90% av hästarna täcke för att ryttaren ska slippa lägga så mycket tid på ryktningen, som hästen så väl behöver.Så 10 skrapor är ej rimligt i dessa fall så klart
Naturligtvis finns det några kvar i vårat avlånga land som fortfarande lägger tid på ryktningen, generaliserar nu i denna fråga.
Till Er som som tror att hästen inte gillar att bli borstad, säger jag bara........skaffa Er bättre kvalite borstar som inte gör ont på hästen.
Vet det av egen erfarenhet då jag äger ett
mycket känsligt tyskt halvblods sto som hatade

att bli borstad då jag köpte henne.
Allt hänger på utrustningen & hur du borstar. En sådan häst måste man lägga tid på, borsta långsammare & längre tag. Läs av hästen så "lär" du dig hur han/hon vill bli borstad & ställen man kanske ska undvika el. ha en mjuk borste.
En av anledningarna att hästen inte gillar att bli borstad är kanske för att den inte är van

.Ungefär som när vi får träningsvärk första gången vi tränar el. blir ömma i musklerna efter en massage behandl. om vi är otränade.
Så här gör jag:
* vid fällning gummiskrapa el. piggborste i plast först. Ryktstenen är för barsk för henne.
* därefter med en gröve borste med långa syntet strån
* tredje steg går jag igenom med en stubben borste av svinborst (den stora) & har en skrapa till, drar av vartannat drag. Den borsten uppskattas mkt

*Sist men inte minst har jag en mjuk finborste av finaste hästtagel som jag använder i ansiktet i första hand, vilket hon äääälskar. Använder den även ibland på kroppen för att få upp lite mer glans, utan att använda pälsglans.
Använder pälsglans ibland då man el. svans behöver redas ut. Kanske 1ggr/veckan.
* Avslutar med att kratta ur hovarna.
Båda mina hästar
glänser utan pälsglans, då dom får den maten dom behöver & daglig ryktning.
Ingen ska ta detta personligen, utan jag ville dela med mig om hur det var på min tid. Vet att mycket har ändrats. Men då det inte lärs ut på ridskolorna längre så skadar det inte att någon informerar om hur viktigt rykten är för hästen.