Hur länge brukar ni rykta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MangoTango
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 15 638
Sv: Hur länge brukar ni rykta?

Jag blev verkligen såhär :eek: när jag läste tråden!
Nu känns det som om jag är totalt uråldrig eftersom jag borstar/ryktar länge. (Jag är bara 17 ). :angel:
Jag har absolut ingen aning om vad som är bäst men jag har blivit uppfostrad på detta sättet, och jag lovar om man borstar under 15 min här blir man halshuggen! Ärligt talat trodde jag mest att det var påhitt att folk inte alls borstade sina hästar (A)
Var sjutton har jag levt de senaste åren? Det känns som om jag kommer från ett annat århundrade, haha nej men skämt å sido.

Nu är jag kanske inte riktigt så borta som det låter men det känns som det just nu :angel:

Borsta och rykta är inte samma sak. Kan du har missförstått en del/en del använder orden fel?

Håller med dig. :)

Jag tror nog inte det är någon som inte borstar sina hästar.

Rykta är ju som sagt en annan sak.....

Jag ryktar min häst i ca 20 min men håller inte direkt tiden. Det beror lite på hur sugen jag är på att rykta samt hur skitig han är ;)

Jag är väldigt dålig på att rykta hästen ordentligt, bostar av smuts och noggrant vid sadel och skydd innan, efter så är jag mer noggran över hela kroppen på hästen. Men minst en halvtimme om man räknar både före och efter ridturen ;)

Jag ryktar min kille ungefär 30 minuter varje dag :angel:

Hej!
Är bara lite allmänt nyfiken - hur länge brukar ni rykta era hästar varje dag? :rofl:

Det beror helt och hållet på väder och hur smutsig hästen är.. Så länge det behövs. Ibland lite extra för mysets skull :)

Min ena gillar inte heller att bli borstad. Testade häromdagen att rykta honom ändå. Först grov borste, sedan 300 rykttag på varje sida med supermjuk ryktborste. Han höll på att krevera, men jag tänkte se om han bara var 'tjurig' och inte kittlig. Men han var lika arg hela tiden, gav inte upp en sekund. Bet i grimskaften, kastade med huvudet, sparkade lite här och var, skrapade med frambenen, högg efter borsten, viftade med svansen...

Näpp, det gör jag inte om. Han gillar varken att gosa eller bli borstad så då får det vara. Varför göra något som hästen hatar?

Min andra grabb gillar att bli borstad, men till slut tappar han tålamodet och blir otålig. Han glänser dock som tusan även om han inte borstas mer än med piggborste och rotborste :)

Efter 25 års uppehåll i hästvärlden, blev jag chockad när jag märkte hur ni hästägare idag bara sveper över med borsten snabbt, för att därefter sadla hästen. Många gör inte ens det !
Inte konstigt att fler hästar behöver hjälp av massörer, fysioterapeter & equeterp, osv.........
Hästen behöver både borstas med grovborste (med långa strån)som lossar stöv & lera, fin borste med skrapa som lossar det sista stövet " lätt massage" innan ridning över ev. spända områden.
Det är viktigt för många hästar att få blodgenom strömningen i kroppen. Det finns fler lymfangit hästar idag än på den tiden jag var verksam.

Jämför nu inte med vilda hästar som ALDRIG borstas för dom bor inte i stall, rids inte, & går ej i ett begränsat område flera timmar om dagen.................... dom få som finns kvar i världen rör sig tillräckligt dagligen för att främja sin cirkulation & stärka hjärtat.

Även massörer förespråkar att ryttarna ska "lägga" mer tid på ryktningen innan du rider hästen. Då försvinner nog oxå en del fall med sadelknutor & skav med.

Hur kan man lägga på pälsglans när man ska jobba hästen varm, både före & efter ridningen .Har du läst innehållsförteckningen ??
Det är rena kemikalier som går in i hästens blodomlopp då den jobbas varm & BLIR SVETTIG ............som långsamt förgiftar hästen.
Du tror väl knappast någon lägger pengar på forskning om effekten av användandet av pälsglans .........långsiktigt. Tror personligen det är cancer framkallanden
När jag var barn så fick vi lära oss redan i ridskolan att det skulle vara 10 fulla skrapor med stöv(på stallgången uppradat) innan hästen blev godkänd inför lektionsridningen. Gissa att det tog sin tid att få ihop det.

Ridskolehästarna gick ute mer på dagarna på den tiden & fick bli leriga.

Idag har 90% av hästarna täcke för att ryttaren ska slippa lägga så mycket tid på ryktningen, som hästen så väl behöver.Så 10 skrapor är ej rimligt i dessa fall så klart:mad:

Naturligtvis finns det några kvar i vårat avlånga land som fortfarande lägger tid på ryktningen, generaliserar nu i denna fråga.

Till Er som som tror att hästen inte gillar att bli borstad, säger jag bara........skaffa Er bättre kvalite borstar som inte gör ont på hästen.

Vet det av egen erfarenhet då jag äger ett mycket känsligt tyskt halvblods sto som hatade :devil: att bli borstad då jag köpte henne.
Allt hänger på utrustningen & hur du borstar. En sådan häst måste man lägga tid på, borsta långsammare & längre tag. Läs av hästen så "lär" du dig hur han/hon vill bli borstad & ställen man kanske ska undvika el. ha en mjuk borste.
En av anledningarna att hästen inte gillar att bli borstad är kanske för att den inte är van :cry:.Ungefär som när vi får träningsvärk första gången vi tränar el. blir ömma i musklerna efter en massage behandl. om vi är otränade.

Så här gör jag:
* vid fällning gummiskrapa el. piggborste i plast först. Ryktstenen är för barsk för henne.
* därefter med en gröve borste med långa syntet strån
* tredje steg går jag igenom med en stubben borste av svinborst (den stora) & har en skrapa till, drar av vartannat drag. Den borsten uppskattas mkt :love:
*Sist men inte minst har jag en mjuk finborste av finaste hästtagel som jag använder i ansiktet i första hand, vilket hon äääälskar. Använder den även ibland på kroppen för att få upp lite mer glans, utan att använda pälsglans.
Använder pälsglans ibland då man el. svans behöver redas ut. Kanske 1ggr/veckan.
* Avslutar med att kratta ur hovarna.

Båda mina hästar glänser utan pälsglans, då dom får den maten dom behöver & daglig ryktning.
Ingen ska ta detta personligen, utan jag ville dela med mig om hur det var på min tid. Vet att mycket har ändrats. Men då det inte lärs ut på ridskolorna längre så skadar det inte att någon informerar om hur viktigt rykten är för hästen.

all cred till dig. :)

Håller helt med ang. täcken som substitut, pälsglans osv. Men själva termen RYKTNING i ordets traditionella betydelse, dvs med skrapa och ryktborste, det är som sagt helt felaktigt att det endast är via denna vägen man får en a) välmående och b) glänsande häst.

Faktumet att många i tråden verkligen inte verkar kunna skilja på att inte rykta inte är ekvivalent med att inte borsta alls, säger mig allt jag behöver veta.

annan borstning och visitation går minst lika bra!

Ren ryktning(med skrapa) kanske mellan5-15 minuter..beroende på hur länge jag orkar oftast runt ca 7 min.
Men i bland får jag nått infall att jag ska borsta 1000 rykt drag:laugh:

Men efter att ha läst monns(väldigt braá inlägg) så ska jag bättra mig:bow:

En tjej kompis till oss som hållit på med hästar hela sitt liv, både privat och har det som yrke sa en gång till oss att=
"Om folk ryktar sina hästar som man gjorde förr (300gr på var sida varje dag? eller nåt sånt) så skulle man inte behöva anlita massörer i samma utsträckning som man gärna gör i dag"
Hon sa att det är väldigt bra för blodcirkulationen och annat att rykta varje dag.
Själv ryktar jag vår 3-4 gånger i veckan, däremellan borstar jag bara av, när han fäller tar jag nästan varje dag med en mjuk rågummi skrapa (ser ut som en ryktskrapa men i gummi) och sen ryktar som vanligt efter.

Jag håller med dej i det stora hela, även om 300 ggr per sida låter mycket. Jag lärde mej förr hur viktig rykten var för hästes välbefinnande, muskler mm. Tror jag skrivit det förr i tråden;)

Jag har stor respekt för det hästkunnande som fanns förr, och har väldigt svårt för när man bara avfärdar det idag och tror man vet bättre. :cool:
Det är lätt att glida in i bekvämlighet med hästarna och hitta ursäkter för det också. :angel: Som att det inte gör någon skillnad osv.

Hästar är olika känsliga, vissa är mer "kittliga" men det brukar gå över av regelbunden rykt när de lär sig uppskatta det och slappnar av. Det är trist när gammal kunskap bara avfärdas, tycker jag.

Fler och fler är trots allt medvetna om att det ridmässigt överlag var en högre standard förr innan alla hundratuseltals hobbyryttare fanns och de som red fick en annan utbildning trots allt, hästägandet och ridningen har ju exploderat under några decennier. Men varför skulle inte det som gäller skötseln av hästarna också ha varit välgrundat och hur kan man bara avfärda det:confused: Jag har svårt att förstå det.:cool:

Hundra :bow: till moons inlägg! Mina hästar har också glänst av sej själva, det kommer inifrån, inte av pälsglans....

Senast ändrad av en moderator:

annan borstning och visitation går minst lika bra!

Nej här håller jag inte alls med dej. (även om jag brukar hålla med dej:D) Jag tror inte att det blir samma sak alls, det är andra typer av borstar och de används på ett annat sätt. Har man lärt sej rykta på rätt sätt så är det något helt annat än borsta av med annan borste. Och varför inte rykta om man istället gnider så mycket med annan borste att det skulle vara jämförbart:confused:

*KL*

Som andra sagt, glans kommer inifrån. Haft hästar som knappt sett en borste på flera veckor gnistra i pälsen, så.. Färg och 'inifrån'.

Vad gäller ursprungsfrågan, så ryktning. Jag tror jag ryktade L nån gång i julas när han var nyklippt. Shettisen har jag so far aldrig ryktat (känns ganska meningslöst att stå och polera yttersta tjockpälsen bara, och han njuter mer av en piggborste).

Men, jag är kass på att rykta, men bättre på att borsta. Jag kan dock låta bli det med i flera dagar. Däremot visiterar jag alltid, och noga, minst 1 gång/dag.

L gillar rykt, men högre slår 'mys', klia pannan, 'dra' i öronen, tuffla med mulen. Så lägger ju hellre 20 min på det än rykt t ex. En annan jag hade blev i princip komatös av ryktning, det slog ALLT annat, då ryktade jag rätt ofta, men mer för mysfaktorn än rengöringsfaktorn.

Massören kände ingen som helst skillnad oavsett om jag 'knappt borstat' eller ryktat varje dag 'sen sist' dock, så jag ger inte jättemycket för muskelargumentet. Däremot avslappning/mys etc, men då vill de till att det ses som mysigt av hästen med, just rykt.

Jag älskar att pyssla med hästarna.
Tycker det är väldigt väldigt viktigt att man tar sig tid både före och efter ridpasset att rykta och hantera hästen.

Varse sig det gäller ridning på ridkolehäst eller min medryttarhäst så vill jag har minst 30 minuter innan passet som består av ryktning och annat.
Dels så blir det mindre stressigt både för mig och hästen, samt så är det faktiskt väldigt avkopplande.

Fast jag förstår inte varför det behöver bli stressigt innan ridturen om man inte ryktar i 30 min t ex?

Bara för att man 'borstar av lite snabbt' behöver det ju inte betyda man stressar runt, kastar på en sadel, sliter åt sadelgjorden och kastar in bettet?

Jag kan bara tale av egen erfarenhet. Ser allt för ofta i stallen att folk liksom kommer infarande 5 min innan de ska va på banan, rider passet, hinner inte mer än sadla av, förrän de sitter i bilen på väg hem igen.

Nu menade jag inte att alla göra så, men jag själv upplever mig själv mindre stressad av att jag själv tar mig tid med hästarna både före och efter ett pass.

Före ridningen;
- Borstar av lera och lös päls med piggborste.
- Drar över hela kroppen med en borste.
- Borstar av benen med passande borste och kollar hovar/karleder/känner på benen mm.
- Kammar ur man och svans med manborste.
- Ryktar hela kroppen+huvud med mjuk ryktborste (äkta hår som samlar upp dammet och är mjuk) och skrapa.

Efter ridturen;
- Ryktar med mjuk ryktborste och skrapa igen och gosar en stund

Tar nog ca 15 min före och 5-15 min efter ridningen. Beroende på hästens humör också.

Senast ändrad:

Nej här håller jag inte alls med dej. (även om jag brukar hålla med dej:D) Jag tror inte att det blir samma sak alls, det är andra typer av borstar och de används på ett annat sätt. Har man lärt sej rykta på rätt sätt så är det något helt annat än borsta av med annan borste. Och varför inte rykta om man istället gnider så mycket med annan borste att det skulle vara jämförbart:confused:

eftersom jag inte ser ngn som helst skillnad i glans, och min häst inte tycker om korta ryktborstar, så använder jag inte det. Pälskglans har jag aldrig använt ens till svansen. Han är blänkande blank, året om, vinter som sommarpäls, och ändå är han en riktig skitgris som rullar sig i lera när det är lerigt ute. Men glansen finns där i pälsen oavsett, när skiten är borta.

om man borstar/ryktar för cirkulationens skull osv gör det ingen som helst skillnad om det är en ryktborste eller ngn annan typ av borste. Det har ju tillochmed massör här i tråden bekräftat. Fast jag borstar inte för cirkulationens skull oavsett, jag är övertygad om att min häst är i fysisk kondition nog att inte behöva manuell hjälp med cirkulationen ö.h.t faktiskt.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 013
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 402
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka