Hur länge brukar ni rykta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MangoTango
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 15 638
Sv: Hur länge brukar ni rykta?

KL

alltid ren men sällan ryktad:)

När jag väl har arbetat mig igenom lerinpackningen är han förmodligen tämligen masserad också.

*knapplån*

Den här tråden fick mig att gapa lika mycket som trådar om hur ofta folk byter gardiner och och knäskurar under badkaret. Pälsvård två timmar om dagen? Rider ni aldrig? Har ni inga jobb? Familj? Inga hem som behöver underhållas?

KL

Jag försöker att rykta varje gång jag rider vilket är ca 5 dagar i veckan, det händer att jag slarvar om jag har mkt annat att göra. När jag inte rider (eller motionerar hästen kanske är mer riktigt att säga, tömkörning, löshoppning m.m.) så ryktar jag ganska sällan då jag inte alltid åker till stallet om jag inte ska rida. (Har ju hästen hos mamma så jag vet ju att hon blir väl omhändertagen ändå:D)

Hur länge jag ryktar beror på men jag brukar "riva upp" stövet och ta bort ev. lera med en gummiskrapa och sedan ryktar jag, reder ut man och svans, kratsar hovar m.m. Tar allt från 15-60 min både före och efter beroende på hur mkt tid jag har. Våra hästar är kortpälsade och har täcke på vinterhalvåret så jag kan lika gärna rykta på en gång som att borsta med rotborste då de sällan är särskilt smutsiga.

Mvh JV

När det gäller massage osv av rykten så är det ett bra sätt att få igång blodcirkulationen före ett pass. Dock skrittar jag alltid fram noga och masserar "ordentligt" regelbundet så jag ryktar inte så mkt i just det syftet. Snarare för att jag vill ha en blank och fin häst, för att jag tycker det är mysigt och för att jag får en lugn stund tillsammans med hästen. Att hon får en lätt massage är bara en bonus och inte livsviktigt i mina ögon.

Mvh JV

Tillägger för skojs skull:

Beata019.jpg

Detta är mitt sto härom veckan. Mitt under pälsfällningen och oryktad just på den här bilden (men ryktad så gott som dagligen annars). (Hon är riden men inte ryktad än på bilden, därav sitter "sadeln" kvar :D)

Ignorera att nosgrimman sitter snett, jag spände ut den när jag skrittade av.

Mvh JV

Du menar väl inte att man ska klippa en häst för att kunna rykta den?? Är man lite mån om djuren så låter man dem ha sin päls om det är möjligt. Den fyller ju en stor funktion. (Man får väl se till hästens bästa tycker jag.)

En tjej kompis till oss som hållit på med hästar hela sitt liv, både privat och har det som yrke sa en gång till oss att=
"Om folk ryktar sina hästar som man gjorde förr (300gr på var sida varje dag? eller nåt sånt) så skulle man inte behöva anlita massörer i samma utsträckning som man gärna gör i dag"
Hon sa att det är väldigt bra för blodcirkulationen och annat att rykta varje dag.
Själv ryktar jag vår 3-4 gånger i veckan, däremellan borstar jag bara av, när han fäller tar jag nästan varje dag med en mjuk rågummi skrapa (ser ut som en ryktskrapa men i gummi) och sen ryktar som vanligt efter.

Men istället för att upprepa samma mantra hela tiden så kanske man ska titta på realiteten.
en rotborste går ner på djupet betydligt mer effektivt än en korthårig ryktborste. så ditt resonemang går fetbort tyvärr. hästar är oerhört stora djur och för att komma ner i muskulaturen krävs betydligt mer effektiva medel än en ryktborste, om man skall uppnå den effekt folk verkar tro på som mirakelkur till stela hästar.

Du har inte tänkt på att det finns många sätt att stimulera muskulaturen?

Massage handlar inte bara om att knåda hårt och ned på djupet bla bla bla

Den mjuka massagen som är som en lätt smekning är lika viktig och går längre ned än vad du tror och får hästen att slappna av och ökad blodgenomströmning = avslappnade muskler = slipper onödiga spänningar som de kan få annars och när spänningarna blir förstora och ja då måste man ta ut en massör som kan ta hand om de stora problemen istället.
För då har problemet vuxit sig såpass stort :(

Så visst hjälper borstning/rykt, men visst har det gått för långt och hästens muskler "fastnat" så måste man "slita" upp dem lite mer hårdhänt och det vet jag inte om det är så himla bra om man kan i mångt och mycket undvika det.

Ja och jag tror inte att hästens muskler blir så hjälplöst hårda och spända av att den inte blir ryktad : )

En tjej kompis till oss som hållit på med hästar hela sitt liv, både privat och har det som yrke sa en gång till oss att=
"Om folk ryktar sina hästar som man gjorde förr (300gr på var sida varje dag? eller nåt sånt) så skulle man inte behöva anlita massörer i samma utsträckning som man gärna gör i dag"
Det håller jag med om. Men man behöver inte rykta med ryktborste för att få samma effekt. Man kan använda den borste som passar bäst till hästens hårrem, för man måste ju hålla hästen ren. Sen får man ju den dagliga visitationen noggrant utförd under borstningen tycker jag. (känner och ser igenom hela hästen)

Jag borstar/ryktar varje gång jag rider. dvs 4 dagar i veckan då tar det ca 20-30 minuter inkl. hovkrats och man och svans borstning. Då och då tar jag mig tid och försöker rykta av henne lite mera, eller som nu när hon fäller borsta med gummiskrapan.

Men jag undrar om ni har tips på ryktborste till mig. Jag har en "normalstor" med svart tagel, men hästen gillar inte alls att bli ryktad med den. :(

Det går bra att borsta med piggborste, gummiskrapan och mjukaste gethårsborsten. Men inte med ryktborsten. Tror ni det är idé att byta den mot en annan och vilken ska jag satsa på i så fall? Skulle även vilja ha förslag på trevlig rotborste till kroppen. Nu har jag bara en rotborste med nylonstrån och den använder jag till man och svans. Den är för hård/vass på kroppen enligt min fröken. Fast jag saknar någonting att borsta av kroppen lite snabbt innan rykt. :laugh:

Till kroppen använder jag en rotborste med naturborst, dock ganska hård men jag valde den för att komma ned lite längre och kunna få bort lite lera med den men det finns naturborstar som är lite mjukare med :) Kanske vore ngt?

Min ryktborste är i gethår och jag har aldrig stött på en häst som inte bara Ääälskar den :) Så det kanske vore något? Dock var den rätt dyr kostade 450kr :S Men nu i efterhand så var den väl värd vartenda öre!

Vårt tunnpälsade fullblod tycker inte om rotborsten:crazy:då håller han på att krypa ur skinnet å får svårt att stå still.
Dottern brukar säga "du får skylla dig själv när du har rullat i leran" Tar med rotborste på leran sen vanlig rykt och sist mjuka gethårsborsten, inte varje dag men ganska ofta.

Lunketuss: På lera tar jag med piggborsten, men sen skulle man ju vilja ha någonting att grovborsta av det värsta dammet och så med innan man börjar rykta.

En ryktborste med gethår ska jag nog ta och införskaffa.

polkaskurk: tror du det skiljer mycket på de dyrare som din och de i gethår som bara kostar en tiondel (tex som den på H*rze för 49:-)?

Har funderat på de i naturfiber, vad är skillnaden mot de med plaststrån?

..... känna över sin häst (daglig visitation), hitta skav mm mm mm mm .....

Jag tillhör dem som definitivt inte står och "filar" på hästen i evigheter med finborste och skrapa utan nöjer mig med en grov borste och ev piggborsten vid behov.

Men det betyder verkligen inte att jag låter bli att kolla igenom honom noga varje dag.

Även vissa dagar när vi av olika skäl inte hinner mer än att åka till stallet och mocka samt fixa mathinkar och ikea-påsar så går vi alltid ut i hagen och kollar så inget hänt. Man behöver inte borsta hästen för det. :)

delvis kl antar jag

Jag ryktar inte mina hästar. Jag tillhör en lycklig skara hästägare som har hästar som faktiskt har en fungerande blodcirkulation även om de inte blir ryktade en timme om dagen.

Mina hästar blir fina i pälsen av att gå utan täcke i den mån det går, stå ute i fina hagar från tidig morgon till sen kväll, och viktigast av allt - de käkar en välbalanserad foderstat! Blanka och fina i pälsen är de, även om jag inte borstat dem på veckor (:eek::angel:).

Kl

Jag ryktar till mina hästar blir rena helt enkelt :) Blanka är dom ändå..

Håller med dig! Inte lätt att kamma en häst med 10cm långa strån men då tycker jag att man kan raka och bada sin häst åtminstonde! :laugh:

Skäms över dom som bara ser rykt som något nödvändigt ont för att hästen ska vara fin i andras ögon! :mad:

Jag skäms inte ett dugg :D

Dessutom så är det så illa att om flickorna nu händelsevis inte är inpackade med lera, så glänser pälsen mer innan rykt. Det är ett elände när hästen ser värre ut efter borstning än de gjorde innan :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 013
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 402
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka