Skadad foderhäst, hur hade ni gjort?

Bukefalos 30 år!

kajsaf

Trådstartare
Jag har en häst på foder sedan 3 månader tillbaka. Efter 2 månader blev hästen halt. Veterinärbesök visade att hästen har problem med båda bakknäna. Hästen har tidigare haft problem med bakknäna och har blivit behandlad för detta, så det är alltså någonting som nu kommit tillbaka.

Enligt fodervärdsavtalet ska jag stå för veterinärkostnader gällande nya skador men ägaren ska stå för veterinärkostnader gällande gamla skador.

Jag har pratat med ägaren som tyvärr säger att hon inte har ekonomisk möjlighet till att bekosta behandlingen, så jag har nu getts två alternativ:

1. Ta över hästen som ägare (utan kostnad) och själv bekosta behandlingen.
2. Låta hästen somna in.

Jag vet inte alls vad jag ska göra. Att välja alternativ 1 innebär ju väldigt mycket pengar i veterinärvård, och det är ju dessutom inte ens säkert att han blir bra eftersom han haft problem tidigare. Samtidigt ligger hästen mig väldigt varmt om hjärtat. Jag var medryttare på honom innan jag tog honom på foder, så jag har känt honom i över 2 år och älskar honom som om det vore min egna ❤️‍🩹

Hur hade ni gjort? 🥺

Ska tilläggas att hästen är ett fullblod på 14 år som veterinären bedömde som ganska ”knackig”.

Hur ser prognosen ut för framtiden?
Kommer hästen med underhåll hålla för ridning/det du vill göra?

Tänker att det är de frågor du får ställa dig. Kan du ringa till kliniken och prata med dem?

Man behöver inte köpa på sig problem, de kommer ändå.
Det är fortfarande ägaren som har huvudansvar för hästen. Om hon inte är beredd att lägga pengar på hästen hade jag sagt upp kontraktet så får hon göra vad hon vill med sin häst. Krasst men så är det. Har den återkommande problem så är det inget att lägga energi och pengar på, tyvärr....

Man behöver inte köpa på sig problem, de kommer ändå.
Det är fortfarande ägaren som har huvudansvar för hästen. Om hon inte är beredd att lägga pengar på hästen hade jag sagt upp kontraktet så får hon göra vad hon vill med sin häst. Krasst men så är det. Har den återkommande problem så är det inget att lägga energi och pengar på, tyvärr....
Håller med! Återkommande problem med bakknän låter inte som en bra prognos om du vill ha en ridbar häst.

Hur ser prognosen ut för framtiden?
Kommer hästen med underhåll hålla för ridning/det du vill göra?

Tänker att det är de frågor du får ställa dig. Kan du ringa till kliniken och prata med dem?
Jag vet inte riktigt. Vi har inte gjort en grundlig utredning denna gången pga att veterinären rekommenderade mig att prata med ägaren först. Veterinären konstaterade bara att hältan kommer från bakknäna. Så vi vet inte exakt vad problemet är, vilken behandling som kommer krävas eller hur prognosen såg ut.

Det han behandlats för tidigare är att benbiten som ligger i knäskålen har knutor på sig istället för släta linjer vilket gör att den inte glider friktionsfritt som den egentligen ska. Vet inte om det finns någon medicinsk term för det. Han behandlades med stamceller då, och detta var för 7 år sedan.

Vad vill du ha ut av ditt hästliv? Hur viktigt är ridning kontra individen för dig? Hur är din ekonomi, hur mycket är du beredd att lägga?

Det rent krasst klokaste beslutet om du vill ha en ridbar häst är att lämna tebax den även om de innebär avlivning pga ägarens ekonomiska situation, men det beror lite på dina förväntningar oxå.

Jag hade tagit över hästen i din situation men jag har oxå häst mer som folk har sällskap djur och att rida är vääääldigt lågt ner på prio listan för mig. Och jag är nog i minoritet där.

Men det är dumt att köpa på sig problem, hästlivet är dyrt och ska vara kul. I slutändan vet bara du vad du värderar högst.

Vad vill du ha ut av ditt hästliv? Hur viktigt är ridning kontra individen för dig? Hur är din ekonomi, hur mycket är du beredd att lägga?

Det rent krasst klokaste beslutet om du vill ha en ridbar häst är att lämna tebax den även om de innebär avlivning pga ägarens ekonomiska situation, men det beror lite på dina förväntningar oxå.

Jag hade tagit över hästen i din situation men jag har oxå häst mer som folk har sällskap djur och att rida är vääääldigt lågt ner på prio listan för mig. Och jag är nog i minoritet där.

Men det är dumt att köpa på sig problem, hästlivet är dyrt och ska vara kul. I slutändan vet bara du vad du värderar högst.
Ridning är ganska viktigt för mig. Det är klart att jag tycker det är mysigt att bara vara i stallet och pyssla om pållen, men jag vill också kunna rida och träna.

Börjar känna mer och mer att det klokaste är att lämna tillbaka honom, även om det gör fruktansvärt ont i hjärtat.

Jag vet inte riktigt. Vi har inte gjort en grundlig utredning denna gången pga att veterinären rekommenderade mig att prata med ägaren först. Veterinären konstaterade bara att hältan kommer från bakknäna. Så vi vet inte exakt vad problemet är, vilken behandling som kommer krävas eller hur prognosen såg ut.

Det han behandlats för tidigare är att benbiten som ligger i knäskålen har knutor på sig istället för släta linjer vilket gör att den inte glider friktionsfritt som den egentligen ska. Vet inte om det finns någon medicinsk term för det. Han behandlades med stamceller då, och detta var för 7 år sedan.
Om han hållit för ridning i 7 år sedan förra behandlingen så känns det inte helt hopplöst. En behandling nu kan mycket väl ge dig flera år till, även om det förstås inte är en garanti.
Ett samtal med vet om gamla journalerna är vad jag rekommenderar.
Lycka till med hjärtehästen!

Usch vad trist och jobbigt när hästen ändå ännu bara är i sina bästa år 😔. Kan den @Emma-pemma ovan skrev, kanske ge fler bra ridår med en behandling till- om den förväntas bli lyckad? Är ju svårt med en häst man redan känner och älskar än köpa en "random" med problem, de tenderar ju som annan ovan skrev, komma ändå....Dock om det nu är så att hästen döms ut ska ju inte du behöva ta det ansvaret som inte äger den, utan lämna då tillbaka till ägaren som får ta sitt ansvar! Usch, ingen rolig situation =/ önskar dig lycka till oavsett vad du landar i med pållen ❤️.

Om han hållit för ridning i 7 år sedan förra behandlingen så känns det inte helt hopplöst. En behandling nu kan mycket väl ge dig flera år till, även om det förstås inte är en garanti.
Ett samtal med vet om gamla journalerna är vad jag rekommenderar.
Lycka till med hjärtehästen!
Tack ❤️
Ja, jag planerar att skicka över journalen till veterinären så snart jag fått den av ägaren, så får vi se vad hon säger.

Du tycker om hästen och det är inte alltid det lättaste att hitta en häst man trivs med. Du känner den då du varit medryttare tidigare.

Som nämnts ovan, be om att få titta på journalerna kanske även de gamla? Man kan komma långt med rätt skoning och träning. En bra dialog med veterinär och hovslagare, kanske det behövs ett par behandlingar men den har en veterinärvårdsförsäkring?

Jag hade inte gett upp direkt i alla fall 😊

Om det är 7 år sedan den behandlades sist så tänker nog inte jag att det går in under ”gamla skador”. Varför tänker du att det är så?

Besiktade du den innan du tog den på prov?

Om det är 7 år sedan den behandlades sist så tänker nog inte jag att det går in under ”gamla skador”. Varför tänker du att det är så?

Besiktade du den innan du tog den på prov?
Ingen besiktning gjordes tyvärr, så det är såklart svårt att säga om det är något nytt eller inte.

Ingen besiktning gjordes tyvärr, så det är såklart svårt att säga om det är något nytt eller inte.
Har du valt att avstå besiktning ligger nog ansvaret hos dig. Det är fullt möjligt att hästens bakknän blivit inflammerade på kort tid, särskilt vid ryttarbyte och kanske också ändrat träningsupplägg, nya underlag osv.
I din sits tänker jag att det är rimligt att du bekostar behandlingen nu. Trist med försäkringen men även det ligger ju på ditt ansvar att ta reda på hur hästen är försäkrad och vad som täcks och inte.

Enligt fodervärdsavtalet ska jag stå för veterinärkostnader gällande nya skador men ägaren ska stå för veterinärkostnader gällande gamla skador.
Har hästen hållit för ridning i 7 år så räknar jag nog inte detta till gamla problem, det är inte ovanligt att problem dyker upp vid ryttarbyten och nya underlag och rutiner osv, vilket är positivt då hästen kan bli symptomfri igen förhoppningsvis. Om jag var du skulle jag ge hästen en chans, behandla hästen och se vart det leder. Blir hästen bra så har du en häst som du tycker om och känner, går det inte så går det inte helt enkelt.

Det här med att ägaren säger att den tar bort hästen om du lämnar tillbaka den är väldigt fult, om ägaren inte hade pengar för hästen övht så borde den ha pratat med dig om vad som händer ifall en sådan här situation uppstod så att du fick en chans att tänka till om du vill sätta dig i en sådan situation och ta sådana otroligt svåra beslut.

Varför i hela friden säga sådant till en fodervärd om det oavsett gammal eller ny skada inte är ett alternativ att behandla hästen för ägaren. Det är otroligt fult gjort att lägga det här på dig.

Om du har råd och vilja att ge hästen en chans råder jag att göra det, ta över hästen och se vad som händer. Om ägaren är ärlig med att hästen varit igång och varit hel och symptomfri i 7 år så finns det ändå en god chans för hästen att bli symptomfri igen.

Liknande trådar

• Bukig importerad unghäst (ej mask)???
  • Hur länge hade ni haft hovomslag?
  • Rörelsemönster
  • Fång

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Webinarier/minikurser

Barn