Hur länge kan man rida?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Emmaaaaa_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 132
E

Emmaaaaa_

Vet inte om tråden ligger rätt...

Jag har en medryttarhäst, och idag fick jag reda på att hon betäckts och väntar föl. Ägaren hade inte sagt något så jag blev väldigt förvånad!

Nu har jag bara gått på ridskola så jag kan inte så mycket om föl. Ägaren ska resa bort över sommaren och jag och en kompis ska ta hand om hästen några veckor.

Kan man rida hästen som vanligt nu i början, eller ja nu i sommar? Eller ska man ta det lugnt redan nu?
Ägaren svarar inte när jag frågar, men jag ska försöka igen, men vad tycker/ gör ni?

Hästen går inte hårt, mest skogsridning 5 gånger i veckan.

tack // Emma

Sv: Hur länge kan man rida?

Hej
Man kan rida hästen som vanligt tills den är i 5:e månaden. Inga som helst problem. Fick själva föl härom dagen och så har vi gjort med vårat sto. Om man bara är vaksam och ser till så att hästen inte blir så trött.

det beror p när fölet kommer... rid som vanligt till 5:e mån.

Jag har alltid ridit mina som vanligt halva tiden utan att överanstränga den. Sen har kraven minskat och vi har bara ridit i skogen några månader till. Mot slutet går jag i skogen med hästen för rörelse behöver hästen ända in mot förlossningen.

Vi har en häst i stallet som är dräktig och hon ska föla i månadsskiftet juni/juli. Henne rider vi på i skogen, men lugnt( mest skritt och lite trav). Hon tycker bara att det är kul att få komma ut lite och inte bara gå i hagen. Motion behöver dom ju lite även fast dom är dräktiga bara man tar det lugnt.

Det jag har hört, är att stona ska ta det lugnt första 6 veckorna efter betäckning, men sen är det bara bra att rida så länge det går, även om man bör dra ner på hårdträning sista tiden före nedkomst.

För mig och min dam, blev det ju lite fel. Då jag köpte henne, var hon veterinärkollad flera gånger med och utan ultraljud och var konstaterat tom. Första månaderna jag ägde henne, så lärde jag mest känna henne från marken och skrittade ut med kompisarna då och då. Framåt vårkanten började jag känna mig tryggare och lade i en högre växel när det gällde ridningen. I mitten av maj, började de gå ute dygnet runt och efter fjorton dagar, såg alla hästar ut som vandrande fotbollar. I mitten av juni var jag på en centrerad ridkurs, där de andra i gruppen undrade när hon skulle föla. Föla? Hon är inte dräktig...

Timajuni02c.JPG

I början av juli, hade jag veterinär ute för vaccinering. Han tittade förskräckt på Tima, som dammsög marken efter ätbart ogräs... "Hon där, hon ska nog inte ha mer mat..." När jag då frågade om det var möjligt att hon var dräktig, lyssnade han på henne. Vi gav henne vatten att dricka och han lyssnade igen och vi tittade på juvret. Men han kunde inte se några absolut säkra tecken på dräktighet, utan han sa att om hon var undersökt och ultraljudad, så var hon troligtvis tom. Jag fick order, att motionera mer och dra in på fodret.

Timajuli02.JPG

Jag vågade inte dra ner på fodret, då jag fortfarande försökte få upp damen i muskulatur utan började i stället rida två gånger om dagen. Red jag bara ett pass, longerade jag ett pass, eller lät brorsan eller stallkompis låna och rida ut på henne. Brorsan sa att hon var pigg och glad, men han kunde inte förstå att hon stannade rätt som det var mitt ute i skogen och kissade. Det hade hon aldrig gjort förut.

Men 24 juli, kom svaret.

fol8.jpg

Och jag är glad, att jag inte drog in på fodret. Hela resten av sommaren och långt in på hösten var jag uppe vid stallet flera gånger om dagen och extrafodrade Tima, eftersom hon tappade en hel del i vikt, tack vare att det mesta av näringen gick till fölungen. :love:

ca 12 timmar före fölning, red jag och en kompis ett rejält dressyrpass med Tima, på ungefär 1.5 timme. När jag senare talade med förra ägaren, sa hon att det inte var någon fara utan Tima hade alltid varit den damen, som inte var rädd för att säga ifrån om hon inte orkat eller känt att något varit fel. Så hade Tima farit illa av den hårda motionen ända in på fölningen, då hade varken jag, min bror eller mina kompisar fått sitta kvar på hästryggen. :angel:

Man ska ta det lugnt de första 6 veckorna, sen kan man rida nästan som vanligt. Jag red mitt sto ett par dagar i veckan fram tills ungefär 3 veckor före planerad fölning. Då märkte jag att hon fick svårare att bära upp bakdelen och att hon inte ville längre. Vi skrittade ut, travade och galopperade mycket måttligt, men min häst är pigg och framåt och tycker mycket om att ridas ut.

Hej :)
okej , tack . Som IngelaH och Görel sa, så ska hon ta det lugnt till början av juli. Sen kan vi rida som vanligt.. Skrittade ut på henne idag och hon verkar njuta av att ta det lite lugnt!

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 754
Senast: cewe
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 072
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 019
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 015
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka