Hur länge stannar det kvar i leden?

Empalie

Trådstartare
Min häst skall nu sprutas med adequanin en gång i veckan i tre veckor p.g.a hovledsinflammation. Han står nu på box men skall sedan stå i en större sjukhage. Hur länge stannar medlet kvar i leden, alltså hur länge nehöver hästen vara still (stå på box)???:confused:

Sv: Hur länge stannar det kvar i leden?

Puttar, behöver råd om jag skall släppa honom i sjukhage eller inte omorron!!!!!!:p

alltså 3 sprutor. Jag tror du har fått tag på en vetrinär som mjölkar pengar!!
Om vi ska åtgärda en häst, så sprutar vi, 1 dag i box, sen hage och vanlig motion. Snabbjobb får den stå över i ca 4-5 dagar. Om
en ombehandling ska göras sker det efter ca 2 veckor. Det kollar man ju innan om det verkligen behövs genom böjprov.
Har du frågat varför hästen ska behandlas så många gånger på rad, och ska inte ett böjprov göras först innan man sprutar?
gulan

Uppenbarligen är detta tydligen väldigt individuellt mellan olika veterinärer vad de har för åsikt. På "min" klinik är det som gäller spruta, 3 dgr total boxvila med bandage (mkt pga sticket lämnat öppen passage in i leden), sjukhage + skritt fram till återbesök 3 veckor efter första sprutan. Behövs det så behandlas det då igen och så samma visa igen.

Hur länge hästen ska stå på box kan ju variera beroende på vilket veterinären tycker är rätt.
Just när det gäller Adequanin så är det befogat med en eller två dagar på box då blödningsbenägenheten ökar en tid efter behandlingen. Risken bör ju trots allt vara mindre att hästen skadar sigom hästen står i boxen än om den går i hagen.

Usch jag kan inte bestämma mig. Släpper jag ut imorgon så har han stått i 2.5 dagar annars blir det ju 3 och en halv om han släpps ut på fredag. Han får tryptovin för att hålla sig på mattan.
Eller kanske man bara skulle ut och gå imorgon och sedan släppa han på fredag. Jag är bara rädd att han samlar ännu mer energi än vad han har och att det blir större risk att han brallar.......:confused: :confused:

Usch jag kan inte bestämma mig. Släpper jag ut imorgon så har han stått i 2.5 dagar annars blir det ju 3 och en halv om han släpps ut på fredag. Han får tryptovin för att hålla sig på mattan.
Eller kanske man bara skulle ut och gå imorgon och sedan släppa han på fredag. Jag är bara rädd att han samlar ännu mer energi än vad han har och att det blir större risk att han brallar.......:confused: :confused:

Du kan nog med gott samvete släppa ut hästen i morgon. Mer än två dagar ska man normalt inte behöva ha hästen stillastående.

Men om man sprutar intramuskulärt, varför ska hästen hållas i box?
Jag trodde det var i en led som hästen behandlas i.
gulan

Hästen har sprutats direkt in i hovleden, när man sprutar i en led skall alltid hästen hållas stillastående annrs gör inte medlet man sprutat in ngn verkan tror jag. Jag tror jag släpper ut honom imon annars finns det risk för ännu större fnattryck på fredag. Dessutom skall det bli snöstorm här ikväll och kanske imon på morgonen och det kanske kan hålla honom lugn....alltså att han inte orkar busa i blåsten vem vet????:rofl:

Allstå min häst har sprutats med tuppkam och kortison i leden två gånger och inte svarat på det. En inflam. i vänster fram i hovled och en knäled på ena bak har gått över men höger hovled vill ej ge med sig. Kanske för att han var rejält snedverkad innan och hovslagaren nu rättat till det. Då tycket min vet. att vi skulle testa adequanin på honom nu när hoven är rak. Sedan skall han få ett långt vila inkluderat sommarbete. Han skall få låååång tid på sig min lilla
plutt:love: :love:

Det har säkerligen med sneverkning. Ofta hör hovledsproblem ihop med fel hovbeslag. Ibland kan det räcka med att ändra det och ingen behandling behövs.
Jag tror du blir mjölkad med det är upp till dig det är ju dina pengar.
Enligt min uppfattning.......har man provat behandla samma led två gånger i rad och den inte svarat på det är det något annat som spökar. Är hästen bedövad i hovleden? Är hästen röntkad? Din häst har blivit sprutad två gånger i samma led och inte blivit bra, och vill din vet spruta 3 gånger med 1 veckas mellanrum i den leden?
gulan

Hästen har sprutats innan två gånger och då inte svarat på behandlingen. Jag ovh vet gjorde då bedömningen att låta han vila ett par skoningsomgångar så hoven blev rak vilketn den inte var under behandlingen. Nu är den rak och nu testar vi ett nytt medel som har lte andra egenskaper. Hästen har blivit röntgad och det ser fint ut, det finns en liten skugga högst upp på hovleden men det ser likadant ut i båda benen och enligt vet skall inte skuggan ha ngn betydelse. Den har heller inte förändrats ngt sedan första besöket som var för tre månader sedan. Annars ser allt fint ut.....
Hästen har blivit bedövad två gånger i hovleden och blir då en helt annan häst. Springer på mer, nästan helt ren och blir på et betydligt gladare humör. Hur som helst efter denna behandling kommer jag ge honom en långvila så skadan riktigt får vila, sedan hoppas jag att skoningen plus samarbetet med en equiterapeut skall göra sitt så han kan bli bra. Idag släpptes han ut efter två dagars boxvila och han vara ganska laddad. Han sprang inte eller så men bockade loss ett par gånger....hoppas att det inte var ngn fara med det. Han var ute fyra timmar sedan fick han gå in igen och äta. Hoppas nu att han accepterar sin sjukhage som är betydligt större denna gång så att han an rulla sig utan att fastna i linorna:crazy:
Har heller inte el på denna gång, tror han blev stressad av det. ;)

Kanske kan det ha och göra med att han brallade rätt mkt efter sina behandlingar förra gången. Medlet kanske inte hann verka. Nu har han kommitin i rutinerna och vant sig vid att vila:confused: :confused:

Kanske kan det ha och göra med att han brallade rätt mkt efter sina behandlingar förra gången. Medlet kanske inte hann verka. Nu har han kommitin i rutinerna och vant sig vid att vila:confused: :confused:

Nog fungerar medlet även om de rör på sig efter behandlingen...därmed inte sagt att man ska låta de springa direkt. I många travstall t ex, så behandlar man och kollar igen efter en vecka. Ser allt bra ut då så tränar man igång igen. Vilan man ger hästen efter behandlingen är ju mest för att skadan (inflammationen) inte ska förvärras samt att ge den tid att läka ut med medicineringshjälp.
Lite beroende på preparat, men de flesta medel (ej kortison) som används är bara verksamma i antiinflammatoriskt syfte under de första dagarna.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 318
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 945
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 409
Senast: Twihard
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka